Skoleelev forbannet Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Hei! Vil klage på standpunktkarakter i mattematikk på bakgrunn av trynefaktor og ugyldig karaktergrunnlag. Jeg har fått en femmer i matte, men både jeg og alle andre mener at jeg skulle hatt en soleklar sekser, og vil si at jeg er klassens desidert beste i matte. Jeg har alltid tatt matte lett, og forstår ting fort pga. høy iq. Har egt. aldri gjort lekser, men har allikevel forstått alt ved å følge med i timene, og har ikke trengt repetisjonen i leksene. Læreren vår har alltid sagt at jeg må begynne å jobbe mer, og har bevisst dømt meg hardere på prøver enn andre elever, noe jeg har fått bevist. Problemet mitt da er at jeg har fått karakterer nede på 4+ og 5-er og at da gjennomsnittet mitt da vil være en 5-er, selvom jeg fortjener en 6-er fordi jeg har fått dårligere karakter enn jeg fortjener på disse prøvene. Fikk 6-er som karakter til jul, og har blitt dratt ned på bakgrunn av karakterer som er feilaktig sett, noe jeg mener er ugyldig karaktergrunnlag. Vil også klage på «trynefaktor» fordi jeg mener at læreren ville lære meg en lekse. For å være ærlig trenger jeg ikke karakteren, i og med at jeg har gode nok karakterer til å komme inn på det jeg vil på videregående, men føler meg URETTFERDIG behandlet, og dette har utviklet seg til en prinsippsak. Noen som har flere ideer til hva jeg kan klage på, evt. om det er vits å klage 2 Lenke til kommentar
Skoleelev forbannet Skrevet 29. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2019 Jeg går altså i tiende klasse Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Du kan overhodet ikke klage på standpunktkarakteren, du og dine foreldre kan derimot klage sammen dersom dere alle er enig. En standpunktkarakter skal begrunnes. Har du fått en begrunnelse? Dersom ikke, sørg for å få en. Noter nøye hvert eneste ord som blir sagt her og vurder dem grundig sammen med dine foreldre: Er dette holdbart/hvorfor er ikke dette holdbart. De fleste lærere kan begrunne sine karakterer utmerket, og det er den som klager som må finne evt hull i begrunnelsen. Du har for så vidt selv berørt et moment, “... jeg har fått karakterer nede på 4+ og 5”. Det er et godt argument for at du er for ujevn i dine prestasjoner til å fortjene noen 6. Karakteren uttrykker fremragende kompetanse og ujevnhet er uforenlig med fremragende (og det beste skillet mellom meget godt og fremragende). Mener du karakterene 4+ og 5 - som det jo ikke der og da var klagerett på - har vært gitt på uriktig grunnlag er det nå tid for børste støvet av de prøvene, legge dem ved klagen og saklig begrunne hvorfor disse er gitt på uriktig grunnlag gitt prøvens resultater for så å føre logikken og argumentasjonen videre. Fordi jeg ble feil vurdert her har det fått uriktige konsekvenser ved vurderingen av min jevnhet. Å klage på ugyldig karaktergrunnlag uten å kunne dokumentere HVORFOR grunnlaget er ugyldig er derimot bortkastet tid. (Har du ikke prøvene har du kastet viktig dokumentasjon ed en klage. Skylden for det har 100 % han/hun du ser ved å skue dypt i en innretning kalt “speil”) Å klage på “trynefaktor” er identisk med å be den som skal behandle klagen i sine tanker fnne et stort rødt stempel “Useriøs” og stemple det skrått over hele klagen. Skal en slik klage føre frem må du legge frem håndfast dokumentasjon på når, hvor og hvordan læreren nedvurderte deg. Karakterer i et fag som matematikk er lett for å læeren å begrunne matematisk og å trekke inn noen “trynefaktor” der som du ikke kan bevie så grundig at den andre har ingen seriøs sjanse til å imøtegå synspunktet faller bare negativt ut for deg selv og stempler deg selv som useriøs og dårlig taper. Har du dokumentasjon for høy IQ eller er det en antagelse? Husk at din lærer har sannsynligvis også gjort seg opp en mening om din IQ og her lever du farlig samme hvordan situasjonen er. Har du en dokumentert høy IQ er det også beste grunn for at det skal stilles strenge krav til “fremragende” (så lenge det ikke blir helt systematisk brukt av læreren for å utøve Jante-lov), hevder du en øy IQ uten å ha den dokumentert blir det temmelig lett for en lærer som har gjort sin jobb og vurdert deg ordetnlig å stille spørsmål ved din selvinnsikt. Holder du fast ved å klage er saksgangen slik: Du har ti dager på å skrive en klage (og skal ha en begrunnelse innen fem dager fra du ber om den. Klagen skal adresseres skolen ved rektor og undertegnes av både deg og dine foreldre. Klagen registereres ved skolen og såvel rektor som faglærer utarbeider en begrunnelse som vedlegges Skolen skriver et brev med bakgrunnsinformasjon for klagen Skolen sender alle papirer videre til Fylkesmannens avdeling for undervisning (innen en fastsatt frit, typisk rundt 20. juni) som behandler og avgjør klagen Fylkesmanen tår fritt tilå sette karaker opp, sette karakter ned eller vurdere status quo, altså at ingen endring foretas og vil begrunne sinavgjørelse. Du får svarbrevet i original, skolen i kopi og skolen har plikt til å forholde seg til det. Har du søkt opptak vgs og dette ikke er avgjort og bekreftet for din del når svarbrev sendes ut går kopi av svarbrev også til samordnet opptak. Ellers et generelt godt råd: Lær deg å forstå hva en karakter faktisk viser: EN fagkyndig persons vurdering av deg på et visst tidspunkt etter en viss tids samarbeid med deg. Etter din skoletd blir livet fullt av slike karakterer, da uttrykt i et dokument kalt “arbeidsattest” eller evt en tlefonsamtale som følger mellom to personer på bakgrunn av den. I ingen av tilfellene er svaret en endegyldig go feilfri dom over deg som person, den er akkurat hva jeg sa: “En persons vurdering av det på et visst tidspunkt eller en vis tids samarbeid med deg. Andre personer kan vurdere annerledes, det samme kan et annet tidespunkt hos den som vurderte deg. Så lær deg å vurdere dine karakterer ut fra det ståstedet. Dette er en del av av temaet “modning” og gode evnr på det område er viktigere enn noen karakter. 6 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Kanskje prøve å få prøven vurdert av andre lærere? Bare å ta kontakt med dem i skolen. Alt er alltid åpent. Endret 30. mai 2019 av Taurean 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Standpunktkarakteren din er helt riktig basert på at du fikk 4+ og 5- på prøvene. Om du skal klage, så må det handle om hva du fikk på prøvene. Men jeg tror ikke du får medhold, fordi hvis du ga riktig svar med riktig utregning og ble trukket poeng, så ville du klaget når du fikk prøvene i retur. Jeg mistenker at problemet er slurv eller at du ikke viser utregningen din. Personlig fikk jeg 5 i matte i 8 og 9 klasse. I 10 klasse så satte læreren seg ned med meg og ba meg øve på å skrive mer tydlig og ordentlig. Jeg gjorde som han sa, antall slurvefeil falt og jeg gikk opp til en 6-er. Endret 30. mai 2019 av Camlon 5 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Støtter det Camlon skriver, opplevde nøyaktig det samme på ungdomsskolen. Om jeg skal gi et tips for å redusere slurv generelt, så hjalp det i alle fall meg selv å drille tosifrede regnestykker til et punkt der jeg gjennomførte 100 utregninger på 50 sekunder. Da fikk jeg i snitt 25-30 minutter ekstra på en 45 minutters prøve, og kunne dedikere mer tid til å sørge for at tankeprosessen kom klart frem og gå over utregningene en gang til. Kort sagt: pugg der elementære, så kan du bruke mer tid på det som faktisk er komplisert. 4 Lenke til kommentar
brbmay Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Læreren har uansett et poeng med det med å arbeide. Om det ikke biter deg at du aldri har fått arbeidsvaner utenom timer/forelesninger på videregående, gjør det garantert det på universitetet. Lenke til kommentar
fjs Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Så lenge du kommer inn på videregående skolen du vil inn på har ikke denne karakteren noe å si. Life goes on. Endret 1. juni 2019 av fjs Lenke til kommentar
Mangelfull Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Ungdomskolen betyr null og niks. Bare vær fornøyd at du kom inn på skolen du ville. Jeg hadde tre i snitt på ungdomskolen, men på vgs var jeg langt oppe i fem. Det er det eneste som betyr noe. Hva så om du flasher den seksern for vennene dine ? Det er bare en følelse som er kortvarig, ingenting mer. 1 Lenke til kommentar
Fjellglad Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Ungdomskolen betyr null og niks. Bare vær fornøyd at du kom inn på skolen du ville. Jeg hadde tre i snitt på ungdomskolen, men på vgs var jeg langt oppe i fem. Det er det eneste som betyr noe. Hva så om du flasher den seksern for vennene dine ? Det er bare en følelse som er kortvarig, ingenting mer. Enig. Det er videregåendekarakterene du blir å vise når du søker høyere utdanning og/eller jobber. Ingen spør hvordan du gjorde det på ungdomsskolen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå