Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Pensjonsoppsparing

TommyHa

Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg jobbet 11 måneder hos en bedrift og vil gjerne redde min innskudd/pensjonsoppsparing jeg har hos dem. Pensjonsreglene sier at man må ha vært ansatt i 12 måneder for å få med seg innskuddet.

Så mitt spørsmål til dere er hvordan kan jeg redde min pensjonsoppsparing? Jeg mangler bare en måned. Kanskje jeg kan betale noe inn selv for å få et helt år "godkjent" i pensjon?

Endret av TommyHa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er det som får de tapte pengene? Går de tilbake til arbeidsgiver, eller et det livselskapet som beholder dem?

De går inn på arbeidsgivers pensjonsfond. Fondet kan brukes til å dekke forvaltningskostnader og administrasjonskostnader ved ordningen, og til å dekke pensjon. (Antar da dette kan gå i stedet for arbeidsgivers løpende innskudd) I praksis går det dermed til arbeidsgiver, gjennom å frigjøre midler fra pensjonskostnader til andre ting. Se innskuddspensjonsloven kapittel 9.

Regelen er for øvrig foreslått endret fra 1.1.2020, da skal alle få pensjon uansett lengden på arbeidsforholdet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste logiske er som det blir skrevet at de som har betalt inn pengene får dem tilbake.

Når det gjelder forslag om endring, altså pensjon fra første krone og fra første dag, så høres det fint ut, men de som foreslår slike ting tenker naturligvis ikke på hvor mye ekstra jobb det blir med å administrerere denslags. Svært mange jobber deltid over en kort periode, og slike arbeidsgivere gir sjelden mer enn minstesats på 2 % av lønn. Da blir det ekstremt lite å snakke om i pensjon, dersom man jobber noen uker/måneder i en liten stilling. Og hvem får regninga med den ekstra administrasjonen? Det er bedriftene, det.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rettigheter til opptjening må nesten trumfe arbeidsgivers praktiske hensyn. Spesielt når de uanestt må rapportere dette for andre ansatte i stillinger over 20%, og etter 12mnd. Tipper det finnes funksjonalitet i personal/regnskapsprogrammene de benytter uansett.

Med tjenestepensjon sammenliknet med tidligere ordninger, risikerer man nå å forsterke ulikheter for lavtlønte, folk som bytter jobb ofte, og deltidsansatte, så det er på tide at man sikrer rettigheter. 

Lenke til kommentar

Rettigheter til opptjening må nesten trumfe arbeidsgivers praktiske hensyn. Spesielt når de uanestt må rapportere dette for andre ansatte i stillinger over 20%, og etter 12mnd. Tipper det finnes funksjonalitet i personal/regnskapsprogrammene de benytter uansett.

Med tjenestepensjon sammenliknet med tidligere ordninger, risikerer man nå å forsterke ulikheter for lavtlønte, folk som bytter jobb ofte, og deltidsansatte, så det er på tide at man sikrer rettigheter.

Nå siktet jeg også til pensjonsgivers merarbeid, altså livselskapet. Nå er det slik at med minst et år totalt, så blir det pensjonsgivende, dvs om man har mange små perioder for samme arbeidsgiver. De fleste tilbyr kun 2 % av lønn til pensjonsinnskudd, og mange stillinger i denne kategorien har lønn rundt 300.000, og i tillegg jobber få i full stilling. Jobber man noen få måneder er det ikke mange tusenlapper i innskudd man går glipp av, om man i det hele tatt kommer opp i et firesifret beløp.

Og fordelt på de rundt 20 årene man skal leve som pensjonist, Å blir det ikke mange ekstra Big Mac’er i året. Masse administrasjon for veldig lite ekstra ytelse for medlemmene. Neppe samfunnsøkonomisk nyttig, da burde man heller brukt de samme pengene (ut fra samfunnets ståsted) på å heve minstepensjonen.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...