Gå til innhold

Støre krever avklaring om elbiler og veiprising


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Då blir det ny runde tilsvarande smarte straummålarar. Det blir sjølvsagt bilistane som må betale denne investeringa i endå meir avgifter. Eg tippar systemet etterkvart blir så komplisert at folk må betale ein variabel kilometersats som varierer etter tid, stad og trafikkmengde. I tillegg registrerer vel systemet parkeringar slik at alle offentlege parkeringsplassar kjem til å få parkeringsavgift. Drøymen til Avgiftspartiet dette. Eg skjønnar at det er mange grunnar til at dei ikkje vil ha eit simpelt system der bileigarane rapporterer kilometerstanden og betaler ein rettferdig og fast kilometersats slik som det alternativt kunne ha blitt gjort.

Endret av PosteMonopolet
Lenke til kommentar

...Eg skjønnar at det er mange grunnar til at dei ikkje vil ha eit simpelt system der bileigarane rapporterer kilometerstanden og betaler ein rettferdig og fast kilometersats slik som det alternativt kunne ha blitt gjort.

Så du meiner at folk skal betale same pris om dei køyrer på motorveg eller på ein gjørmete og holete fylkesveg i nord?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta det inn via skatten, da betaler alle etter evne...

Så kan man vurdere å ha bompenger på steder/strekninger som har blitt betydelig oppgradert, men det finnes "gratis" alternativ om man vil heller kjøre på det (feks E6). Når veistrekningen er nedbetalt så fjernes selvfølgelig bommene, å bompengene går utelukkende til å betale ned veien - ikke alt annet tull.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5xceXKO3

Drivstoff avgifter er er form for veiprising allerede.

 

Helt enig. Det var ett forslag om å legge biltype inn i veiprisen og da vil en jo bli dobbelt belastet ved feks disel bil.

Lenke til kommentar

Så, har de som ikke ønsker hverken bomring eller veiprising i de største byene noen løsning for hvordan unngå at det fører til langt større køer?

https://www.dagsavisen.no/innenriks/uten-bomstasjonene-i-oslo-ville-vi-blitt-fullstendig-oversvomt-av-biler-1.1531136

Det er helt utrolig at anti-bompenge partiene ikke har blitt utfordret på dette. De er veldig opptatte av hvor mye det koster å kjøre barna på fritidsaktiviteter, men det virker å være greit om foreldrene blir sittende fast i kø og ikke rekker hjem. Ekstrakostnader i milliardklassen for næringslivet er visst heller ikke så viktig.

Lenke til kommentar

Jeg er villig å betale for hva det koster, så lenge jeg slipper å betale helseutgiftene og sosialtrygden via skatteseddelen til min ufornuftige nabo som fester hele tiden og holder meg våken om nettene.

Lenke til kommentar

Så, har de som ikke ønsker hverken bomring eller veiprising i de største byene noen løsning for hvordan unngå at det fører til langt større køer?

https://www.dagsavisen.no/innenriks/uten-bomstasjonene-i-oslo-ville-vi-blitt-fullstendig-oversvomt-av-biler-1.1531136

Det er helt utrolig at anti-bompenge partiene ikke har blitt utfordret på dette. De er veldig opptatte av hvor mye det koster å kjøre barna på fritidsaktiviteter, men det virker å være greit om foreldrene blir sittende fast i kø og ikke rekker hjem. Ekstrakostnader i milliardklassen for næringslivet er visst heller ikke så viktig.

Dette løses fint ved å unngå fortetting og å samle for mye mennesker på et lite sted.
Lenke til kommentar

Så innbyggere i Oslo, Bergen og Trondheim skal tvangsflyttes til landsbygda? Prøv igjen med et seriøst forslag.

En trenger ikke tvangsflytte noen ut av byene, men en kan slutte å øke fortettingen. Samtidig som en bevisst kan spre befolkningsveksten utover i landet gjennom plassering av offentlige arbeidsplasser.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En trenger ikke tvangsflytte noen ut av byene, men en kan slutte å øke fortettingen. Samtidig som en bevisst kan spre befolkningsveksten utover i landet gjennom plassering av offentlige arbeidsplasser.

 

Kø-problemet i byene er der i dag, og vil bli mye større ved å fjerne bompenger. Forøvrig øker befolkningen i Oslo med over 5000 i året, som er langt mer enn antall offentlige arbeidsplasser det er mulig å flytte pr. år.

Lenke til kommentar

Kø-problemet i byene er der i dag, og vil bli mye større ved å fjerne bompenger. Forøvrig øker befolkningen i Oslo med over 5000 i året, som er langt mer enn antall offentlige arbeidsplasser det er mulig å flytte pr. år.

En trenger ikke flytte ut så mange offentlige arbeidsplasser for å redusere effekten med mer enn 5000 i året. Bompenger eer og blir en uting. Det samme er overdreven fortetting (som i Oslo og Bergen). Det eer på tide å reversere mye av den destruktiv klima og fortettingspolitikken.

Lenke til kommentar

En trenger ikke flytte ut så mange offentlige arbeidsplasser for å redusere effekten med mer enn 5000 i året. Bompenger eer og blir en uting. Det samme er overdreven fortetting (som i Oslo og Bergen). Det eer på tide å reversere mye av den destruktiv klima og fortettingspolitikken.

 

Hvis du ikke flytter ut mer enn 5000 så vil folketallet fortsette å øke, forslaget ditt til løsning er altså ikke gjennomførbart i den størrelsen som er nødvendig for at det skal ha noen effekt. Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke flytter ut mer enn 5000 så vil folketallet fortsette å øke, forslaget ditt til løsning er altså ikke gjennomførbart i den størrelsen som er nødvendig for at det skal ha noen effekt. Prøv igjen.

Du må huske ringvirkninger. Fjerner en offentlige arbeidsplasser fjerner en samtidig tjenesteytende arbeidsplasser. Jeg mener det var 4 arbeidsplasser 1 arbeidsplass offshore holdt liv i. Samme effekt her.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...