Adrian Jensen Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Skip med vindenergi hentes opp fra skuffen: Se sju spektakulære konsepter Lenke til kommentar
Bror T Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Seilskipene regjerte jo verdenshavene i århundrer, med null utslipp! Så det er kanskje veien å gå... Selv har vi (Innorwaytion), utviklet et revolusjonerende fremdriftsystem basert på propellen, som vi driver og tester ut i disse dager. Det vil gi store besparelser i drivstoff, og dermed lavere utslipp. Det er jo ikke alle skip som kan gå "tilbake" til å bruke seil... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Største problemet er containerskip som frakter alle dippeduppene fra Kina, et skip med 20.000 containere vil nok ikke seile fort og ingen gidder og vente i 5 til 16 måneder på varene sine avhengig av hvilken vei det blåser. Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Største problemet er containerskip som frakter alle dippeduppene fra Kina, et skip med 20.000 containere vil nok ikke seile fort og ingen gidder og vente i 5 til 16 måneder på varene sine avhengig av hvilken vei det blåser. Her tror jeg markedet er veldig delt. Noen ting haster, og må sendes med fly, mens andre ting kan godt ta 16 måneder. Tenker for eksempel laks er typisk vare som det haster med, mens olje, kull og mineraler ikke haster så mye. Det finnes jo store oljelagere på land, da kan det like godt lagres i et skip på havet under transport. 1 Lenke til kommentar
tow Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Største problemet er containerskip som frakter alle dippeduppene fra Kina, et skip med 20.000 containere vil nok ikke seile fort og ingen gidder og vente i 5 til 16 måneder på varene sine avhengig av hvilken vei det blåser. Her tror jeg markedet er veldig delt. Noen ting haster, og må sendes med fly, mens andre ting kan godt ta 16 måneder. Tenker for eksempel laks er typisk vare som det haster med, mens olje, kull og mineraler ikke haster så mye. Det finnes jo store oljelagere på land, da kan det like godt lagres i et skip på havet under transport. Kostnaden er neste utfordring: Det er nok veldig mye dyrere å "lagre" råvarene ombord på et skip enn på land. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Største problemet er containerskip som frakter alle dippeduppene fra Kina, et skip med 20.000 containere vil nok ikke seile fort og ingen gidder og vente i 5 til 16 måneder på varene sine avhengig av hvilken vei det blåser. Dersom "Duppedittene" blir billigere, så handler folk det som er billigst, og ingen bryr seg om seilingstiden fra Kina. Har jeg forstått den kinesiske tenkemåten rett, så analyserer de markedet i USA og Europa for å finne behovet. Når de vet behovet bruker de en fabrikk og masseproduserer en vare i millioner, lagrer varene i containere, laster de på et skip og selger hele partiet til den som byr høyest, mens varene er på vei til Europa. Stemmer denne forretningsmodellen er det kanskje en fordel med lang seilingstid, så er det mer tid til salg. En interessant måte å drive butikk på, og seil, sol og bølger er det som kan skaffe oss de billigste varene. Litt rart at ikke bølgene er mer i fokus, da energimengdene i dønning er størst og til stede hele tiden på åpent hav. Allerede i 1894 var det noen amerikanere som søkte patent på foiler langs skutesiden, som egentlig er mest effektivt på store skip med lang skuteside. Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Største problemet er containerskip som frakter alle dippeduppene fra Kina, et skip med 20.000 containere vil nok ikke seile fort og ingen gidder og vente i 5 til 16 måneder på varene sine avhengig av hvilken vei det blåser. Her tror jeg markedet er veldig delt. Noen ting haster, og må sendes med fly, mens andre ting kan godt ta 16 måneder. Tenker for eksempel laks er typisk vare som det haster med, mens olje, kull og mineraler ikke haster så mye. Det finnes jo store oljelagere på land, da kan det like godt lagres i et skip på havet under transport. Får vi da miljøvennlig kull og olje, når det sendes med seilbåt? Blir ikke overrasket om det markedsføres som det... Ellers lurer jeg litt på hvordan disse skipene skal komme under bruer? Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 8300m2 solceller produserer ikke 108mw. Kanhende 2mw. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Dersom "Duppedittene" blir billigere, så handler folk det som er billigst, og ingen bryr seg om seilingstiden fra Kina. Har jeg forstått den kinesiske tenkemåten rett, så analyserer de markedet i USA og Europa for å finne behovet. Når de vet behovet bruker de en fabrikk og masseproduserer en vare i millioner, lagrer varene i containere, laster de på et skip og selger hele partiet til den som byr høyest, mens varene er på vei til Europa. Stemmer denne forretningsmodellen er det kanskje en fordel med lang seilingstid, så er det mer tid til salg. En interessant måte å drive butikk på, og seil, sol og bølger er det som kan skaffe oss de billigste varene. Litt rart at ikke bølgene er mer i fokus, da energimengdene i dønning er størst og til stede hele tiden på åpent hav. Allerede i 1894 var det noen amerikanere som søkte patent på foiler langs skutesiden, som egentlig er mest effektivt på store skip med lang skuteside. Her tror jeg markedet er veldig delt. Noen ting haster, og må sendes med fly, mens andre ting kan godt ta 16 måneder. Tenker for eksempel laks er typisk vare som det haster med, mens olje, kull og mineraler ikke haster så mye. Det finnes jo store oljelagere på land, da kan det like godt lagres i et skip på havet under transport. Problemet med og forlenge tidsaspektet er at det må ganske mange flere skip til for å opprettholde trafikken, fordelen er nok at de kan redusere antall containere betydelig pr. skip da, ulempen bli at med flere skip blir det flere ansatte, mer skip-produksjon, dyrere varer, etc. Det enkleste er nok å ta en personlig valg og redusere sitt egent forbruk betydelig så det ikke blir et like stort behov for overseas frakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå