Gå til innhold

Kondensstriper kan varme opp planeten mye mer enn flyenes CO2-utslipp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elfly er framtida. Dei lagar ingen kondensstriper. Utviklinga går veldig fort no.

 

Eneste jeg er redd for, er at det kommer til å bli verre før det blir bedre. Vi har mange løsninger på mye allerede, men verden vil ikke ta de i bruk *enda*. Det er her politikken er så viktig, men de krangler jo om AGW er virkelig eller ikke. Dette hindrer ting som subsidieringer osv for prosjekter av f.eks elfly. Dette kommer til å ta mange tiår - dessverre, for det kunne gått mye fortere enn det 

Lenke til kommentar

Nei nå tøver du Sturle. Elektriske fly kan og lage / utløse kondensskyer. Ingen problem i det hele tatt. Eller trodde du det var eksosen du så?

Er det ikke varmluften fra jetmotoren som får fuktighet i luften til å kondensere?

Et elfly vil utvikle langt mindre varme så om jeg ikke misforstår eller har glemt noe viktig så vil det bli neglisjerbart med kondens til sammenlikning.

Lenke til kommentar

 

Elfly er framtida. Dei lagar ingen kondensstriper. Utviklinga går veldig fort no.

 

Nei nå tøver du Sturle. Elektriske fly kan og lage / utløse kondensskyer. Ingen problem i det hele tatt. Eller trodde du det var eksosen du så?

leeees....artiiiikelen....fungerer hypnose mot kneejerk reaksjoner tro?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Elfly er framtida. Dei lagar ingen kondensstriper. Utviklinga går veldig fort no.

Elfly er helt 100% avhengige av batteri med minst 3000wh/kg energitetthet, noe som er litt under 10 ganger enn dagens batterier kan levere, om de skal med samme vekt og energimengde kunne fly like fort og like langt. Ellers har elfly alrede alrede «vunnet» kampen. Men inntil det skjer blir det som å designe maskingevær og erklære at den er overlegen til øks og sverd, uten å ha kruttet klart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Elfly er framtida. Dei lagar ingen kondensstriper. Utviklinga går veldig fort no.

Elfly er helt 100% avhengige av batteri med minst 3000wh/kg energitetthet, noe som er litt under 10 ganger enn dagens batterier kan levere, om de skal med samme vekt og energimengde kunne fly like fort og like langt.
Kvifor skal dei fly like fort og like langt?

 

Ellers har elfly alrede alrede «vunnet» kampen. Men inntil det skjer blir det som å designe maskingevær og erklære at den er overlegen til øks og sverd, uten å ha kruttet klart.

Då har eg gjort feil i alle år, når eg har kløyvd veden min med øks i staden for maskingevær.

 

Dei mest trafikkerte flyrutene i verda er på under 500 km. Det er mogeleg med dagens batteri. Ikkje alle flyruter går via Sydney eller Bangkok. Svært få, faktisk. Marknaden for langruter kjem til å krympe. Sidan elfly er veldig mykje billigare i drift, vil det løne seg å ta ei mellomlanding eller to framfor å fly direkte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg trodde også kondensstriper kom fra forstyrrelsen vingene lager i luften. Men artikkelen lærte meg noe nytt. Rent biobrennstoff reduserer dannelsen med 80%. Fordi det slipper ut færre partikler. Da vil et elfly kunne komme vesentlig bedre ut, mens et hydrogenfly jo slipper ut vanndamp. Men det er lang vei til batterienes energitetthet kan få oss over atlanteren.

Lenke til kommentar

 

Nei nå tøver du Sturle. Elektriske fly kan og lage / utløse kondensskyer. Ingen problem i det hele tatt. Eller trodde du det var eksosen du så?

Er det ikke varmluften fra jetmotoren som får fuktighet i luften til å kondensere?

Et elfly vil utvikle langt mindre varme så om jeg ikke misforstår eller har glemt noe viktig så vil det bli neglisjerbart med kondens til sammenlikning.

Nei, det er vassdampen i eksosen som kondenserer i den kalde lufta. Partiklar i eksosen fungerer som kondensasjonskjerner, slik at mykje av vassdampen kondensererer. Når Jet-A1 brenn får du vassdamp og CO2, i tillegg til sotpartiklar, NOx etc.

 

EremittPåTur har lese for mange konspirasjonsteoriar om chemtrails.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nei, det er vassdampen i eksosen som kondenserer i den kalde lufta. Partiklar i eksosen fungerer som kondensasjonskjerner, slik at mykje av vassdampen kondensererer. Når Jet-A1 brenn får du vassdamp og CO2, i tillegg til sotpartiklar, NOx etc.

 

EremittPåTur har lese for mange konspirasjonsteoriar om chemtrails.

Ok. Takk for den.

 

Det er ingen fuktighet ellers i atmosfæren som kondenserer altså? Kun rester fra parafinen?

Lenke til kommentar

Det er ingen fuktighet ellers i atmosfæren som kondenserer altså? Kun rester fra parafinen?

I stor høgde, over skyene, er lufta normalt veldig tørr. Det er lite vassdamp der frå før som kan kondensere. Iskrystallane og partiklane vil hjelpe til med vidare kondensasjon av den fukta som er i lufta der frå før, men det er som sagt lite.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En påstander som for eksempel hvor bra elbilen er for klimaet er ett glimrende eksempel på hvor skjevt enkelte klimatiltak blir fremstillt Ja den har sine fordeler men relativt sett er de så marginale sett i forhold til andre tiltak at man bør stille spørsmålstegn om hvorvidt man ikke heller burde satset resursene ett annet sted.

Vi må setje inn innsatsen mange stader, ikkje berre ein. Elbilar har mange andre positive effektar på alt frå klima til folkehelsa og økonomien. I tillegg har elbilar spesielt positiv effekt i Noreg på grunn av vår straummiks. Om ein nordmann skiftar til elbil, har det mykje betre effekt på klimaet enn om ein polakk skiftar til elbil.

 

Vindkraft debatten er jo og ett glimrende eksempel. Her fronter man det som grønn kraft men samtidig så neglisjeres og bagatelliseres miljøkonsekvenser så vell som negative konsekvenser for distribusjon av kraften og mange andre problemer over en lav sko. Til syvende og sist så ser man at det faktisk ikke handler om miljø i det hele tatt men ren symbolpolitikk.

Her forstår eg ikkje kva du meiner. Vi treng mykje ny fornybar kraft i Noreg for å erstatte fossile brennstoff i industrien med fornybar energi. I Finnmark er 40% av kraftproduksjonen framleis gasskraft, med utslepp på ein million tonn CO2 i året.

 

Når klimapolitikk mest av alt handler om skrekk scenarier og om å bruke barn som såes inn med frykt og sendes ut som førstelinje barnesoldater, da er det ikke lenger forskning som leder ann menn det som noen kaller for hysteri. Hysteri er for øvrigt ett fenomen som oftest resulterer i forhastede beslutninger og dårlige resultater.

Det verkar som du har like sterke konspirasjonsteoriar om norsk politikk som om chemtrails.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Nei, det er vassdampen i eksosen som kondenserer i den kalde lufta. Partiklar i eksosen fungerer som kondensasjonskjerner, slik at mykje av vassdampen kondensererer. Når Jet-A1 brenn får du vassdamp og CO2, i tillegg til sotpartiklar, NOx etc.

 

EremittPåTur har lese for mange konspirasjonsteoriar om chemtrails.

Ok. Takk for den.

 

Det er ingen fuktighet ellers i atmosfæren som kondenserer altså? Kun rester fra parafinen?

Joda, der er også annen fuktighet i atmosfæren som kondenserer - vi kaller resultatet skyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

leeees....artiiiikelen....fungerer hypnose mot kneejerk reaksjoner tro?

Er artikkelen hele verden? Sturles påstand var at elfly ikke kan lage kondensstriiiiiiiper.

 

Vaaasr deeeet sååååååååååå vaaasanskeliiiig åååååå forståååå?

I normale flygestillingar i stor høgde kan dei ikkje det, med mindre du slepp ut noko som kondenserer frå flyet.

 

Om du tenkjer på stripene av fukt som kondenserer av brå adiabatisk nedkjøling i undertrykk rundt vengjetippane i låg fart med høg åtaksvinkel, skjer det berre under landing eller i veldig unormale flygestillingar. Jagarfly kan lett lage slike, og store passasjerfly under landing. Det skjer ikkje i normal marsjfart i normal marsjhøgde. Slike kondenskvervlar går veldig fort i oppløysing når lufttrykket vert normalt etter at flyet har passert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...