Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjerneskada etter forgiftning?

sup

Anbefalte innlegg

Jeg så nylig en film om noen som overlevde etter å bli kullosforgiftet av en bil og det fikk meg til å tenke. Jeg har lest at det er stor sannsynlighet å bli hjerneskada etter å overleve typ kraftig- overdose, kullosforgiftning osv. Men hvor stor sannsynlighet er det egentlig for at man våkner opp grønnsak etter slike ulykker? Tenker bare at når en hører om slike hendelser, ser filmer osv., dør enten personen eller blir helt fine igjen, hvorfor er det slik? Ble bare så nysgjerrig 

Endret av sup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i grove trekk tre hovedmomenter som spiller inn ved prognose av en hjerneskade etter forgiftning. Type gift, tid uten oksygen og kroppstemperatur.

Sannsynligheten for det ene, eller det andre, er vanskelig å spå i, siden det er et utall variabler som spiller inn.

Men du kan si det slik at hjerneceller begynner å dø etter fire minutter uten oksygen. Hvis du i tillegg har normal/høy kroppstemperatur og oksygenmangelen skyldes hjerte- og pustestans etter innførsel av et gift som i tillegg skader vevet, da er sannsynligheten overveiende med utfall i vegetativ tilstand etter 10 minutter.

Har du derimot i fylla dettet i elva vinterstid og du sank til bunn som en skiftnøkkel, da gir ti minutter uten oksygen ikke nødvendigvis vegetativ tilstand.

Lenke til kommentar

Ser for meg at kroppen har gått for lenge uten oksygen, som gjør at hjernen tar skade, dermed hjerneskadet.

Ja det skjønner jeg, men hvorfor blir ikke da alle som blir gjenopplivet grønnsak?

Lenke til kommentar

Ja det skjønner jeg, men hvorfor blir ikke da alle som blir gjenopplivet grønnsak?

Om du ender opp som grønnsak eller kommer fra det med ingen varige skader, kan handle om minutter.

Når hjernen ikke får oksygen så øker risikoen for varige hjerneskader for hvert minutt, så marginene kan være små i slike tilfeller.

Nedkjøling av kroppen er en teknikk som blir mer og mer brukt for å redusere risikoen for hjerneskader, da en nedkjølt kropp reduserer oksygen behovet til hjernen og dermed bedrer prognosen for pasienter med hjertestans etc.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...