Redaksjonen. Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Havarirapport: Hard landing overbelastet vinger og drivstoffrør på Aeroflot-flyet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Kapteinen var i følge media innlagt på sykehus og hardt skadet. Jeg lurer på om han har kommet seg nok til å avgi sin forklaring? Han vet nok mye om hva og hvorfor. Overlevde andrepiloten? 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Å skulle lande dette fullsatte flyet med overvekt av fuel i «direct mode» er nok ingen enkel sak. Høres mer ut som det har vært en eller flere alvorlige feil med systemer som pilotene ikke hadde mulighet til å ha kontroll over. Russland er nokså raske til å legge skylden på pilotene. Kostnadene er nok mye lavere hvis pilotene får skylden..alle forstår jo hvilke enorme kostnader det innebærer å stille spørsmål ved teknisk tilstand på flyet. 24 februar 2013 krasjet en Tupolev 204s i Moskva hvor pilotene døde og noen til. Da som nå ble det konkludert,tror det var dagen etter ulykken, med at pilotfeil var årsaken. Endret 29. mai 2019 av ACYBN18O Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 (endret) Jeg kom over en video som viste selve innflygingen og sprett-hopp-landingen. Det så ikke pent ut, for å si det mildt. Med tanke på hvordan folk i Russland kjører bil, synes jeg det er rart det er fly i luften over Russland.På min første flytur som liten, opplevde jeg tilsvarende landing på Flesland i tett tåke. SAS- maskinen dundret ned på rullebanen så hardt at den spratt himmelhøyt opp igjen to ganger for flyet endelig fikk permanent kontakt med rullebanen etter tredje "landing." Folk hylte og skrek, og jeg syntes det var kjempemorsomt. EDIT: Flyet var en DC-9 Endret 30. mai 2019 av Xantippe Lenke til kommentar
Gollum1 Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Er vel den elektriske feilen som kan være hovedgrunnen til havariet. Når de ikke vet grunnen til den er det feil å skylde på flygerne. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 På min første flytur som liten Var det en twin otter, så tålte de flyene veldig mye juling, for regner med at du ikke er så gammel at det var en DC7 Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Å skulle lande dette fullsatte flyet med overvekt av fuel i «direct mode» er nok ingen enkel sak. Høres mer ut som det har vært en eller flere alvorlige feil med systemer som pilotene ikke hadde mulighet til å ha kontroll over. Russland er nokså raske til å legge skylden på pilotene. Kostnadene er nok mye lavere hvis pilotene får skylden..alle forstår jo hvilke enorme kostnader det innebærer å stille spørsmål ved teknisk tilstand på flyet. 24 februar 2013 krasjet en Tupolev 204s i Moskva hvor pilotene døde og noen til. Da som nå ble det konkludert,tror det var dagen etter ulykken, med at pilotfeil var årsaken. Direct mode flyving er noe SSJ100 pilotene SKAL kunne og slike kunnskaper/opplæring tilsies også av typegodkjenningen til dette flyet. Aeroflot har spart seg til fanten med å gi pilotene så lite simulatortid som mulig, der flyving i direct mode ble nesten alltid utelatt med grunn som usannsynlig/ikke nødvendig. Dette er godt beskrevet av russiske media etter ulykken. Når de kjørte pilotene sine gjennom simulatoren ble det bare gitt så mye tid som skal for å oppfylle minimumskravene, kun hvis neste piloten var forsinket og/eller instruktøren var i godt humør den dagen - fikk noen av pilotene anledning til å prøve direct mode. De få som fikk prøve å fly direct mode var sjokkert hvor annerledes var det å fly uten alle de elektroniske hjelpemidlene, fordi de har aldri opplevd dette før. Men dette var altså mer unntaket enn regelen. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Å skulle lande dette fullsatte flyet med overvekt av fuel i «direct mode» er nok ingen enkel sak. Høres mer ut som det har vært en eller flere alvorlige feil med systemer som pilotene ikke hadde mulighet til å ha kontroll over. Russland er nokså raske til å legge skylden på pilotene. Kostnadene er nok mye lavere hvis pilotene får skylden..alle forstår jo hvilke enorme kostnader det innebærer å stille spørsmål ved teknisk tilstand på flyet. 24 februar 2013 krasjet en Tupolev 204s i Moskva hvor pilotene døde og noen til. Da som nå ble det konkludert,tror det var dagen etter ulykken, med at pilotfeil var årsaken. Direct mode flyving er noe SSJ100 pilotene SKAL kunne og slike kunnskaper/opplæring tilsies også av typegodkjenningen til dette flyet.Aeroflot har spart seg til fanten med å gi pilotene så lite simulatortid som mulig, der flyving i direct mode ble nesten alltid utelatt med grunn som usannsynlig/ikke nødvendig. Dette er godt beskrevet av russiske media etter ulykken. Når de kjørte pilotene sine gjennom simulatoren ble det bare gitt så mye tid som skal for å oppfylle minimumskravene, kun hvis neste piloten var forsinket og/eller instruktøren var i godt humør den dagen - fikk noen av pilotene anledning til å prøve direct mode. De få som fikk prøve å fly direct mode var sjokkert hvor annerledes var det å fly uten alle de elektroniske hjelpemidlene, fordi de har aldri opplevd dette før. Men dette var altså mer unntaket enn regelen. Hvis det du skriver her er korrekt,er det intet mindre enn sjokkerende. Da er det faktisk luftfartsmyndighetene i Russland som bærer det hele og fulle ansvaret for ulykken,kan ikke forstå annet. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Var det en twin otter, så tålte de flyene veldig mye juling, for regner med at du ikke er så gammel at det var en DC7 McDonnel Douglas DC-9. Jeg beundrer fortsatt at motorene ikke falt av. Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Var det en twin otter, så tålte de flyene veldig mye juling, for regner med at du ikke er så gammel at det var en DC7 McDonnel Douglas DC-9.Jeg beundrer fortsatt at motorene ikke falt av. DC-9 var ett svært vellykket og ekstremt solid fly som ble en umiddelbar suksess verden over når det kom i drift i desember 1965. DC-9 er ett av de mest stabile lengstvarende flyene som fortsatt er i tjeneste. Flyet ble produsert i utrolige 41 år. Ryktet om om pålitelighet og effektivitet bidro til sterke salgstall til langt inn i 1990 årene. Med ett salgstall på 2400 er DC-9 familien ett av de mest suksessfulle passasjerflyene som er blitt produsert,og er på 3 plass over antall produserte bare slått av Boeing 737 og Airbus 320 i antall. Endret 30. mai 2019 av ACYBN18O 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Har det kommet Wikipedia-boter på diskusjon? 1 Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Å skulle lande dette fullsatte flyet med overvekt av fuel i «direct mode» er nok ingen enkel sak. Høres mer ut som det har vært en eller flere alvorlige feil med systemer som pilotene ikke hadde mulighet til å ha kontroll over. Russland er nokså raske til å legge skylden på pilotene. Kostnadene er nok mye lavere hvis pilotene får skylden..alle forstår jo hvilke enorme kostnader det innebærer å stille spørsmål ved teknisk tilstand på flyet. 24 februar 2013 krasjet en Tupolev 204s i Moskva hvor pilotene døde og noen til. Da som nå ble det konkludert,tror det var dagen etter ulykken, med at pilotfeil var årsaken. Direct mode flyving er noe SSJ100 pilotene SKAL kunne og slike kunnskaper/opplæring tilsies også av typegodkjenningen til dette flyet.Aeroflot har spart seg til fanten med å gi pilotene så lite simulatortid som mulig, der flyving i direct mode ble nesten alltid utelatt med grunn som usannsynlig/ikke nødvendig. Dette er godt beskrevet av russiske media etter ulykken. Når de kjørte pilotene sine gjennom simulatoren ble det bare gitt så mye tid som skal for å oppfylle minimumskravene, kun hvis neste piloten var forsinket og/eller instruktøren var i godt humør den dagen - fikk noen av pilotene anledning til å prøve direct mode. De få som fikk prøve å fly direct mode var sjokkert hvor annerledes var det å fly uten alle de elektroniske hjelpemidlene, fordi de har aldri opplevd dette før. Men dette var altså mer unntaket enn regelen. Hvis det du skriver her er korrekt,er det intet mindre enn sjokkerende. Da er det faktisk luftfartsmyndighetene i Russland som bærer det hele og fulle ansvaret for ulykken,kan ikke forstå annet. Klar for neste porsjon sjokk? Flyrelaterte forumer sier at det er en uofisiell praksis i Aeroflot å trekke pilotene i lønnen for fuel dem har forbrent "unødvendig". Dette kan også ha bidratt til at disse to stakkerene i SU1492 besluttet å lande og ikke sirkle rundt og brenne fuel for å få vekta ned. Vill kapitalisme er en bitter realitet i Russland. Og hvor går grensene mellom luftfartsmyndighet i RU, Aeroflot og flyprodusenten (Sukhoi) er ikke godt å vite. Aeroflot ville jo i utgangspunktet ikke ha disse flyene men ble tvunget av staten til å kjøpe dem for å støtte Sukhoi. Sukhoi har heller ikke produsert nok med SSJ simulatorer, og Aeroflot var gniene med simulatortid over det som er bare minimumskrav. Og som vi ser strekker ikke minimumskravene til. Det feil på feil på systemnivå der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå