Dubious Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Ikke alle som vil betale gjennom nesa for fordelene. Du kan jo se til danmark hvor innføringen av 40% salgsavgift senket elbilsalget fra 4600 biler i 2015 til 698 biler i 2017. Tingen er å starte gradvis med 5-10% 1 Lenke til kommentar
geir_hh Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Hvor langt vil dere at bilen skal gå før dere må lade den, dere som har bil? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Mulig det at du ikke har hørt det, men det har jeg hørt. Lite troverdig er det, men alikavel , jeg har hørt det.At ALT er bedre på en elbil og at det ikke finnes NOEN ulemper? Hvis du er litt smart, så har flesteparten av el-bil eiere skrevet dette på innlegg overalt på vg.no, hardware.no osv.. Aldri mere eksos-gift, slipper støy fra motoren, trenger ikke å bruke bremsene så ofte(er det miljøvennlig? når bremseskivene og bremseklossene må skiftet hvert år pågrunn av rust angrep), billigere service(som viser det motsatte at el-bil deler/reparasjon er svinedyre i forhold til en fossil bil) osv. Dere el-bil eiere er flinke å vri på hvilken fordeler det er å eie el-bil og har alltid et godt svar hvilken fordeler det er å eie el-bil i forhold til en fossil-bil. Det er vel svært godt fornøyde da? Det er uansett en ganske enorm forskjell på å snakke om de fordelene du nevner der og det å påstå at det ikke finnes noen ulemper. Alle elbileiere som jeg har sett, til og med de mest fanatiske, innser at det ikke bare er fordeler. Den største ulempen de fleste ser er begrenset rekkevidde. NB. Jeg sier ikke alle el-bil eiere er slik, flere har godt tilbake til fossil bil igjen når de har oppdaget ulemper med el-bil.Neida, bare "de fleste". Og du drar jo godt alle under en kam med første innlegget ditt. Endret 28. mai 2019 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Hvor langt vil dere at bilen skal gå før dere må lade den, dere som har bil? 350km 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Hvor langt vil dere at bilen skal gå før dere må lade den, dere som har bil? 500km om vinteren med 2 tonn henger 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Tingen er å starte gradvis med 5-10% Like greit å vente til 2025 når nye fossilbiler endelig blir forbudt. Da kan de innføre full moms og fulle avgifter med en gang siden man ikke har andre alternativer. Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Merkelig hvor glad i avgifter en del er... Men KUN når det er på elbil... Kun når det er på elbil? Da bør du nok våkne opp litt her ja...? Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Like greit å vente til 2025 når nye fossilbiler endelig blir forbudt. Da kan de innføre full moms og fulle avgifter med en gang siden man ikke har andre alternativer. Om man skal forby fossilbiler fra 2025 er det jo bare å kline til med moms på elbil i dag. 2 Lenke til kommentar
mepy Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Typisk FrP å vil ha lavere skatter på alt som er skadelig (tobakk, alkohol, bensin/diesel, sukker osv. ) , men nå vil de altså også ha høyere avgifter på det som ikke er så farlig slik som el-biler? Er det politiske formålet mest mulig skade på folk? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Like greit å vente til 2025 når nye fossilbiler endelig blir forbudt. Da kan de innføre full moms og fulle avgifter med en gang siden man ikke har andre alternativer. Fossilbiler vil ikke bli forbudt Dette er bare skremselspropaganda 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Norsk politikk i et nøtteskall: - ja vi er for «grønt skifte», men vi er også for å håve inn penger - ikke snakk om å redusere statlige utgifter, forklare absolutt alt med «skole og eldreomsorg» - olje er bra, bare ikke brenn den her i landet, vi har en egen atmosfære - mer skatter = alt automatisk bedre - snu etter vinden, uansett parti - aldri ta den gode praksisen i andre land med i beregningen, «vi vet alltid best» Som det ble sagt i Sopranos: «And on it goes this thing of ours!» 2 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Nok en gang et populistisk "forslag" de vet vil bli stemt ned, slik at de kan innta offerrollen. Veiprising er det eneste fornuftige, la alle betale og juster det etter hvor man kjører, hvor mye man forurenser osv. Da vil flere bidra, det blir jevnere fordelt og prisen kan derfor senkes på innkreving. Ved å kreve inn på denne måten kan man også legge ned bomselskapene og få effektivisert innkrevingen, det kan ytterligere redusere behovet for å øke bompengene ved at mer penger vil gå rett i kassen. Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 At ALT er bedre på en elbil og at det ikke finnes NOEN ulemper? Jeg sa jo at det ikke hørtes troverdig ut.. men enkelte argumenterer slik ja. Ikke rart folk får nok... Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 At ALT er bedre på en elbil og at det ikke finnes NOEN ulemper?Jeg sa jo at det ikke hørtes troverdig ut.. men enkelte argumenterer slik ja. Ikke rart folk får nok... Jeg ser svært få argumentere med at alt er bedre. Alle som kjører elektrisk er veldig innforstått med at de fleste biler på markedet har lavere rekkevidde enn tilsvarende bil med forbrenningsmotor, og at været påvirker mer. Vi vet at det tar lenger tid å fylle opp "tanken". Og, vi vet at elektrisk ikke passer for absolutt alle, enda. OSV. Men, vi argumenterer også for at rekkevidden i dag er god nok til å dekke 99.5% av kjøringen til de aller fleste. Selv på vinteren. Vi er også av den oppfatning at alle som har anledning til å parkere ved en vanlig saktelader glatt velger å bruke noen sekunder på å plugge i der de står, fremfor å bruke 5, 10, 15, 20 minutter eller mer på kjøre til en bensinstasjon, pumpe bilen, betale og kjøre videre/tilbake. For min del er det en fryd å slippe å kjøre til bensinstasjonen. Skal man på langtur er det greit med en pause etter 20, 30, 40, 50 mil, alt ettersom. Og jeg mener mange nærmest finner på argumenter og tildels søkte forklaringer for å slippe å kjøpe elektrisk, og ikke minst overbevise andre om hvor dumt det er, er ingen med mer rekkeviddeangst enn folk uten el-bil. Men, det er fremdeles ingen som tvinger noen, er jo bare å la vær. 6 Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Veipakkene til flere byer lider og det går selvfølgelig penger til administrasjon/ledelse av bompengeselskap og utstyr. Her burde selvfølgelig også elbilene begynne å betale inn bom og bidra til offentligheten der og med moms, dersom hovedgrunnen din til å skaffe deg elbil er gulroten bomfri så er jo det fint, men hvorfor skal bare fossilbiler bidra til økt offentlig veipakke? Jeg begriper meg ikke på dette tapsprosjektet. Jeg ville selv skammet meg over å ikke skatte inn til noe så viktig. Kan jo være en strategi for å nå klimamålene til FN eller noe, jeg har nok ikke lest meg nok opp der – men sponsing av selskaper som selger elbiler, til dels ordninger som har uheldige usosiale konsekvenser ja her er jo helt klart noe galt. Jeg ser folk med penger som kjører elbil rundt der jeg bor, noen jeg kjenner omtalte det som "billig luksusbil" og det provoserer meg merkelig nok littegrann. Endret 28. mai 2019 av ddb2002 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Ja kanskje elbil dekker behovet til 99.5%, men langt fra like mange har mulighet til å lade hjemme 1km til nærmeste "treglader" og 4 km til hurtiglader, som er på en bensinstasjon Med mindre jeg skal kaste en ujordet skjøteledning ut av vinduet.. Lenke til kommentar
ddb2002 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Ja kanskje elbil dekker behovet til 99.5%, men langt fra like mange har mulighet til å lade hjemme 1km til nærmeste "treglader" og 4 km til hurtiglader, som er på en bensinstasjon Med mindre jeg skal kaste en ujordet skjøteledning ut av vinduet.. Jeg er også skeptisk til lite utvikling av batteri, forbruk av metaller som presser prisene på batteri og hvor bærekraftig vi kan få batterier med resirkulering o.l. Men du, hurtiglading er noe jeg ikke liker, det skader nemlig ofte kapasiteten til batteriet. Mener Tesla har algoritmer i sine hurtigladere som gjør at batteriet lader mindre hurtig om du bruker dem for mye slik at du sliter det ut, men tviler veldig på at disse sammarbeider om andre selskaper har "hurtigladere", eller at batteriet har data på hvor slitt det er og forteller laderen at den må være litt snillere. Etablering av ladere hjemme? Nei du, den er dyr, tviler på at borettslaget med allerede skyhøy fellesutgifter vil gå med på dugnad til de som eier elbil, med mindre alle eier elbil da. Endret 28. mai 2019 av ddb2002 1 Lenke til kommentar
ogg Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Like greit å vente til 2025 når nye fossilbiler endelig blir forbudt. Da kan de innføre full moms og fulle avgifter med en gang siden man ikke har andre alternativer. Om man skal forby fossilbiler fra 2025 er det jo bare å kline til med moms på elbil i dag. Det er jo flere store bil konsern som har annonsert full stopp på fossilbiler 2025+. Jeg tror elbil bare er en mellom løsning (batteri, kobolt destruksjon osv... problem...). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Det er jo flere store bil konsern som har annonsert full stopp på fossilbiler 2025+. Jeg tror elbil bare er en mellom løsning (batteri, kobolt destruksjon osv... problem...). Vil gjerne ha linker til dette, for det eneste jeg har lest er at de skal kutte ut diesel-personbiler Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Elbilfordelene har aldri vært en fanesak for frp Nei, NRK-lisensen, bompenger, billig øl og tobakk, et parti fullt av personlige kristne som ikke liker innvandrere, dét er fanesakene .. at noen fortsatt tar dette partiet seriøst er meg en gåte 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå