Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Foreldelsesfrist trafikalt forelegg, samt prikker

Anbefalte innlegg

https://lovdata.no/artikkel/ny_straffelov_-_reglene_om_foreldelse/1559

Jeg fikk et forelegg der jeg fikk valg om å akseptere eller nekte. Det defineres da ikke som at jeg skal har blitt ilagt bot, eller? Med tanke på at de kun spør om jeg vedtar eller ikke.

Juni ifjor fikk jeg et forelegg for å ha kjørt 15km/t for fort. Jeg nektet å vedta forenklet forelegg, og fikk da et forelegg i posten der jeg kunne vedta eller ikke vedta atter en gang. Svarte aldri, og fikk en purring noen uker senere.

Har siden aldri hørt noe mer. Er det foreldelsesfrist på 2 år som gjelder da? Og hva med eventuelle prikker jeg 'skulle' ha fått, har jeg de nå eller ei?

Anonymous poster hash: c19eb...7f2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldelse av en trafikkovertredelse er to år, og foreldelse avbrytes ved utferdigelse av forelegg, jf. straffeloven § 88. Foreldelsen er altså i utgangspunktet avbrutt.

Hvis forfølgningen innstilles eller stanses på ubestemt tid skal foreldelsesfristen løpe som om den aldri var avbrutt. Det skal imidlertid svært mye til for å anse dette som aktuelt når det ikke er truffet noen eksplisitt beslutning om innstilling eller stansing.

Prikker er en følge av vedtakelse av forelegg, ikke av utstedelse.

Lenke til kommentar

Foreldelse av en trafikkovertredelse er to år, og foreldelse avbrytes ved utferdigelse av forelegg, jf. straffeloven § 88. Foreldelsen er altså i utgangspunktet avbrutt.

Hvis forfølgningen innstilles eller stanses på ubestemt tid skal foreldelsesfristen løpe som om den aldri var avbrutt. Det skal imidlertid svært mye til for å anse dette som aktuelt når det ikke er truffet noen eksplisitt beslutning om innstilling eller stansing.

Prikker er en følge av vedtakelse av forelegg, ikke av utstedelse.

Jeg har jo fått brev der jeg kan velge om å vedta, eller ikke vedta et forelegg. Så da er fristen avbrutt?

Hva vil det si at forfølgningen innstilles? Om et forelegg blir liggende flere år uten 'forfølgning' vil det telles da?

Anonymous poster hash: c19eb...7f2

Lenke til kommentar

Da er fristen avbrutt. De trenger bare å sikte deg innen fristen, og det gjør man ved å utferdige forelegg.

"Innstilling" betyr at forfølgningen opphører uten at det skal skje noe mer. Dette kalles også henleggelse, dvs. at påtalemyndigheten bestemmer seg for å legge bort saken.

Hvis et forelegg blir liggende mange år uten at det skjer noe vil man, i unntakstilfeller, kunne komme til at den er stanset på ubestemt tid selv om dette ikke er eksplisitt bestemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...