Adrian Jensen Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Vil levere rapport om ulykkesfregatten 8. november - selv om den ikke er helt ferdig Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Det må jo være pinlig for sjøforsvaret at de til tross for gjentatte advarsler durer rett inn i noe som har for mye lys på? Hvordan i alle dager skal det gå i reell strid? 5 Lenke til kommentar
Jørgen A. Sundt Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Rett meg om jeg tar feil, men det kan vel tenkes det blir pinlig for losen på Sola TS også, som seilte mot ferdretningen med fulle dekkslys, eller for Trafikksentralen som, hvis man skal tro lydloggen som ble lekket, ikke har noen krav til samtaledisiplin eller årvåkenhet? Endret 28. mai 2019 av Jørgen A. Sundt Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Rett meg om jeg tar feil, men det kan vel tenkes det blir pinlig for losen på Sola TS også, som seilte mot ferdretningen med fulle dekkslys, eller for Trafikksentralen som, hvis man skal tro lydloggen som ble lekket, ikke har noen krav til samtaledisiplin eller årvåkenhet? Det er nok mest pinlig for de som slo av AIS, åpenbart ikke fulgte med på radar og som dundret mot land enn de som hadde lys på båten for å kunne gjøre arbeid på dekket. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg likferd Skrevet 28. mai 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Om Sola TS må betale erstatning, blir det det samme som at en bil som kjører i 200 gjennom tettbygd strøk mens føreren snakker i mobil uten å ha øynene på veien kræsjer i en en parkert bil. Og fordi den parkerte bilen har på langlys har den skylden. Å i hele tatt prøve skylde på Sola TS er en enda større skandale enn havariet. Endret 28. mai 2019 av likferd 14 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Ser for meg en sånn liksom-wikipedia artikkel om dette som om dette var et sjøslag: Battle of Ågotnes part of the Maritime Incompetence War Beligirents Royal Norwegain Navy, Nansen-class frigate Helge Ingstad - Tsakos commercial fleet, Sola TS tanker Battle mottos: «Alt for Norge!» - «Det blir kollisjon her!» Results: Decisive Tsaskos victory. Casualties: Helge Ingstad severely damaged, scuttled and later sunk. Sola TS - chipped paint on anchor chain. 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Håper Sjøforsvaret følger med i forum og verver alle glupingene. Virker å være her ekspertisen er Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Om Sola TS må betale erstatning, blir det det samme som at en bil som kjører i 200 gjennom tettbygd strøk mens føreren snakker i mobil uten å ha øynene på veien kræsjer i en en parkert bil. Og fordi den parkerte bilen har på langlys har den skylden. Å i hele tatt prøve skylde på Sola TS er en enda større skandale enn havariet. Eller blir det mer som dette: TS Sola er som en gammel mann som kjører en 10 tonn traktor mot kjøreretningen med flombelysningen på og styrer med noe greier på høygaffelen. Ellers enig i beskrivelsen av fregatten Lenke til kommentar
G0RJS955 Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Rett meg om jeg tar feil, men det kan vel tenkes det blir pinlig for losen på Sola TS også, som seilte mot ferdretningen med fulle dekkslys, eller for Trafikksentralen som, hvis man skal tro lydloggen som ble lekket, ikke har noen krav til samtaledisiplin eller årvåkenhet? Området er under trafikk-kontroll, de må ha fått tillatelse til å gå ut. Alle som skal inn og ut av slike områder må først melde fra til Fedje. Ifølge loggene, hadde TS Sola akkurat lagt ut, og som kjent har tankskip vanskelig for å ta raske unna-manøvre. Håper Sjøforsvaret følger med i forum og verver alle glupingene. Virker å være her ekspertisen er Norne er en sjøfartsnasjon. De fleste vet forskjell på babord og styrbord, skall kunne heise et seil, navigere etter kart, kompass og sjømerker. Minimumsstandarden blant nordmenn skal være nok til å følge saken med en viss innsikt. Eller er det noen her som villa ha satt kurs rett mot noe de trodde var land, i 17 knops fart? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Norne er en sjøfartsnasjon. De fleste vet forskjell på babord og styrbord, skall kunne heise et seil, navigere etter kart, kompass og sjømerker. Minimumsstandarden blant nordmenn skal være nok til å følge saken med en viss innsikt. Eller er det noen her som villa ha satt kurs rett mot noe de trodde var land, i 17 knops fart? Om vi ser bort ifra delen om "Norne" osv. tenker jeg det uthevede er din største missforståelse. Lenke til kommentar
Saklig_397 Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Hvem er det egentlig som kjørte på hvem? Et skip har skader i front, og et annet aktenfor tvers. https://youtu.be/x3hSh6cN8Uc Det må jo være pinlig for sjøforsvaret at de til tross for gjentatte advarsler durer rett inn i noe som har for mye lys på? Hvordan i alle dager skal det gå i reell strid? Hvem er det egentlig som kjørte på hvem? Et skip har skader i front, og et annet akter for tvers. https://youtu.be/x3hSh6cN8Uc Endret 30. mai 2019 av Saklig_397 Lenke til kommentar
Douro Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Rett meg om jeg tar feil, men det kan vel tenkes det blir pinlig for losen på Sola TS også, som seilte mot ferdretningen med fulle dekkslys, eller for Trafikksentralen som, hvis man skal tro lydloggen som ble lekket, ikke har noen krav til samtaledisiplin eller årvåkenhet? Jeg drister meg til å rette deg, Jørgen A. 1. Losen seilte ikke mot ferdretningen 2. En los har ikke noen ansvarsoppgaver som omfatter regulering av dekkslyset på lospliktige skip 3 Lenke til kommentar
Douro Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 TS Sola er som en gammel mann som kjører en 10 tonn traktor mot kjøreretningen SOLA TS seilte IKKE mot kjøreretningen 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 (endret) Om Sola TS må betale erstatning, blir det det samme som at en bil som kjører i 200 gjennom tettbygd strøk mens føreren snakker i mobil uten å ha øynene på veien kræsjer i en en parkert bil. Og fordi den parkerte bilen har på langlys har den skylden. Å i hele tatt prøve skylde på Sola TS er en enda større skandale enn havariet. Skyldspørsmål på sjøen blir delt opp prosentvis utifra hvor mye av skylden man har, så foreksempel kan Sola få 10% av skylden grunnet lysbruken og HI 70% grunnet uaktsomhet og Fedje VTS få 20% for og ikke bruke korrekte prosedyrer under denne hendelsen. Endret 2. juni 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå