Gå til innhold

Frp vil løse bompengekrisen med moms på elbil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har jeg et forslag til løsning på bompengekrisen.

Jeg vil foreslå at alle bypakke bompenger justeres ned til følgende maksimal priser og regler.

Rabatt med AutoPASS 20%

Bom passering personbil (før rabatt) kr 20 i rushtid, kr 16 ellers.

Timeregel: maks en passering per time

Månedstak: maks 60 passeringer per måned. Maks pris per måned blir da 960 kr (16*60 ), rabatt er da fratrukket.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her har jeg et forslag til løsning på bompengekrisen.

Jeg vil foreslå at alle bypakke bompenger justeres ned 

Du må jo nesten samtidig foreslå en løsning for å gjøre opp for de tapte inntektene. Det høres jo ikke ut som en troverdig politikk å si "vi kutter bompengene med 70%".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi beholde bommene, så sett opp prisen på veiene inn mot bysentrum og reduser prisen på bommene utenfor, evnt. fjern

Jepp, sett opp prisen for de andre, og ned for meg.

Ingen som heller synes vi burde løse dette med å øke skattenivået med en promille? Nei, fanken, det går jo hardt utover de som tjener mest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må jo nesten samtidig foreslå en løsning for å gjøre opp for de tapte inntektene. Det høres jo ikke ut som en troverdig politikk å si "vi kutter bompengene med 70%".

Enten må en da redusere utbyggingen for å redusere kosten, eller så må staten ta kosten som så blir belastet oss til slutt gjennom skatter og avgifter. Prosjektene nedbetales ofte over 15 år, så kan også være nødvendig å fortsette med allerede påbegynte prosjekter til de er nedbetalt. Men en kan unngå å gjøre samme tabben for nye prosjekter.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Enten må en da redusere utbyggingen for å redusere kosten, eller så må staten ta kosten som så blir belastet oss til slutt gjennom skatter og avgifter. 

Redusere utbyggingen, da, altså. Det er vel ingen vits i å ta bort bompengene for å sette det inn igjen senere (eller kalle det for noe annet).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og du har kontor i sentrum?

Nei, men jeg har jobbet i sentrum og tok bussen 

Når jeg skal til sentrum/byen så tar jeg bussen, som er billigere, på grunn av bommer 

Men når jeg skal andre ærend, så koster det det samme å kjøre rundt byen, som det koster å kjøre gjennom, så er det lite trafikk, kjører jeg gjennom byen med dieselbilen min

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Nei, men jeg har jobbet i sentrum og tok bussen

Når jeg skal til sentrum/byen så tar jeg bussen, som er billigere, på grunn av bommer

Men når jeg skal andre ærend, så koster det det samme å kjøre rundt byen, som det koster å kjøre gjennom, så er det lite trafikk, kjører jeg gjennom byen med dieselbilen min

Med andre ord vill du at alle andre skal betale. Beleilig.
Lenke til kommentar

Om elbilsalget bråstopper blir jo inntektene bare enda høyere. Hvis man istedet for å kjøpe en Model 3 til 400.000 pluss 100.000 i moms kjøper en fossilbil til 400.000 vil staten få inn ca. 80.000 i moms og tilsvarende i avgifter, tilsammen ca. 160.000 (+- avhengig av bilens utslipp)

Tja... Jeg hadde nok ikke kjøpt ny bil til 400k om jeg skulle kjøpt bensin eller diesel - Da hadd ejeg brukt langt mindre penger, og kjøpt brukt. 

Da hadde plutselig inntektene til staten blitt en del lavere enn du beskriver.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja for det er beleilig for deg.

Jeg tenker kun på Trondheim, da jeg ikke har vært i Oslo eller Bergen på mange år, og i Trondheim er det mange som kjører gjennom sentrum fordi det koster det samme uansett og ja jeg tenker selfølgelig på meg selv, for jeg har ikke interesse av å stå fast i trafikken når jeg skal jobbe, da betaler jeg gjerne litt ekstra for å slippe køen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...