Dubious Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Trondheim har piggdekkavgift, men ikke alle betaler da det er svært sjeldent det er kontroll og boten er mindre enn det det koster for avgiften Fjern moms på elsykkel så skal jeg vurdere det og bruke dieselbilen litt mindre Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Her har jeg et forslag til løsning på bompengekrisen. Jeg vil foreslå at alle bypakke bompenger justeres ned til følgende maksimal priser og regler. Rabatt med AutoPASS 20% Bom passering personbil (før rabatt) kr 20 i rushtid, kr 16 ellers. Timeregel: maks en passering per time Månedstak: maks 60 passeringer per måned. Maks pris per måned blir da 960 kr (16*60 ), rabatt er da fratrukket. Endret 1. juni 2019 av Svein M 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Her har jeg et forslag til løsning på bompengekrisen. Jeg vil foreslå at alle bypakke bompenger justeres ned Du må jo nesten samtidig foreslå en løsning for å gjøre opp for de tapte inntektene. Det høres jo ikke ut som en troverdig politikk å si "vi kutter bompengene med 70%". 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Skal vi beholde bommene, så sett opp prisen på veiene inn mot bysentrum og reduser prisen på bommene utenfor, evnt. fjern Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Skal vi beholde bommene, så sett opp prisen på veiene inn mot bysentrum og reduser prisen på bommene utenfor, evnt. fjern Jepp, sett opp prisen for de andre, og ned for meg. Ingen som heller synes vi burde løse dette med å øke skattenivået med en promille? Nei, fanken, det går jo hardt utover de som tjener mest. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Du må jo nesten samtidig foreslå en løsning for å gjøre opp for de tapte inntektene. Det høres jo ikke ut som en troverdig politikk å si "vi kutter bompengene med 70%". Enten må en da redusere utbyggingen for å redusere kosten, eller så må staten ta kosten som så blir belastet oss til slutt gjennom skatter og avgifter. Prosjektene nedbetales ofte over 15 år, så kan også være nødvendig å fortsette med allerede påbegynte prosjekter til de er nedbetalt. Men en kan unngå å gjøre samme tabben for nye prosjekter. Endret 1. juni 2019 av Svein M Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Enten må en da redusere utbyggingen for å redusere kosten, eller så må staten ta kosten som så blir belastet oss til slutt gjennom skatter og avgifter. Redusere utbyggingen, da, altså. Det er vel ingen vits i å ta bort bompengene for å sette det inn igjen senere (eller kalle det for noe annet). 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Skal vi beholde bommene, så sett opp prisen på veiene inn mot bysentrum og reduser prisen på bommene utenfor, evnt. fjern Du bor i bykjernen da regner jeg med? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Hvorfor skal folk kjøre i sentrum/bykjernen? Et annet alternativ er å ha parkeringsvagift på alle parkeringsplasser i sentrum, for å gjøre det mindre attraktivt å kjøre til arbeid Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Hvorfor skal folk kjøre i sentrum/bykjernen? Et annet alternativ er å ha parkeringsvagift på alle parkeringsplasser i sentrum, for å gjøre det mindre attraktivt å kjøre til arbeid Og du har kontor i sentrum? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 (endret) Og du har kontor i sentrum? Nei, men jeg har jobbet i sentrum og tok bussen Når jeg skal til sentrum/byen så tar jeg bussen, som er billigere, på grunn av bommer Men når jeg skal andre ærend, så koster det det samme å kjøre rundt byen, som det koster å kjøre gjennom, så er det lite trafikk, kjører jeg gjennom byen med dieselbilen min Endret 1. juni 2019 av Dubious Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Nei, men jeg har jobbet i sentrum og tok bussen Når jeg skal til sentrum/byen så tar jeg bussen, som er billigere, på grunn av bommer Men når jeg skal andre ærend, så koster det det samme å kjøre rundt byen, som det koster å kjøre gjennom, så er det lite trafikk, kjører jeg gjennom byen med dieselbilen min Med andre ord vill du at alle andre skal betale. Beleilig. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Om elbilsalget bråstopper blir jo inntektene bare enda høyere. Hvis man istedet for å kjøpe en Model 3 til 400.000 pluss 100.000 i moms kjøper en fossilbil til 400.000 vil staten få inn ca. 80.000 i moms og tilsvarende i avgifter, tilsammen ca. 160.000 (+- avhengig av bilens utslipp) Tja... Jeg hadde nok ikke kjøpt ny bil til 400k om jeg skulle kjøpt bensin eller diesel - Da hadd ejeg brukt langt mindre penger, og kjøpt brukt. Da hadde plutselig inntektene til staten blitt en del lavere enn du beskriver. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Med andre ord vill du at alle andre skal betale. Beleilig. Jeg vil at det skal koste mindre å kjøre rundt/utenfor sentrum/byer Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juni 2019 Del Skrevet 1. juni 2019 Ja for det er beleilig for deg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. juni 2019 Del Skrevet 2. juni 2019 Ja for det er beleilig for deg. Jeg tenker kun på Trondheim, da jeg ikke har vært i Oslo eller Bergen på mange år, og i Trondheim er det mange som kjører gjennom sentrum fordi det koster det samme uansett og ja jeg tenker selfølgelig på meg selv, for jeg har ikke interesse av å stå fast i trafikken når jeg skal jobbe, da betaler jeg gjerne litt ekstra for å slippe køen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå