NTB - digi Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Vil innføre moms på elbiler fra neste år for å finansiere kutt i bompengene.Frp vil løse bompengekrisen med moms på elbil 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Om ikke moms så i hvert fall veiavgiften. Elbilforbundet kan si hva de vil, men jeg tror elbiler i Norge er kommet til det punktet at de selger seg selv. Sier ikke at vi skal kjøre det helt ut og sette avgifter som diesel/bensin, men elbilene kan absolutt gjøre et innsteg. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg 1P4XZQB7 Skrevet 28. mai 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Oversatt fra FrP-språk – ligg unne bøflene våre… "La oss nå få stoppet denne flodbølgen av lekebiler som fullstendig ødelegger markedet for våre ordentlige biler, biler med kubikk! Og effektpotte!" Endret 28. mai 2019 av 1P4XZQB7 16 Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Hvis elbilfordelene utgjør 18 milliarder og moms utgjør 7 milliarder av disse så syns jeg heller de burde ta av de 11 milliardene som utgjør lav årsavgift, billig parkering, bom og fergeturer da jeg tror momsen har den beste effekten for bilsalget og alt det andre bare oppleves som en bonus etter kjøpet. 9 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Det er biler, de sliter minst like mye på veien som en fossilbil (vekt), og antallet elbiler før slutt på incentiv skulle være 50k, det er nå over 200k. Slutt å syt, dette visste alle at ville komme! De som har kjøpt elbil må jo ikke etterbetale moms, og de som har vil neppe kjøpe ny elbil så raskt at de merker noe til at momsen kommer et år tidligere enn planlagt. Allerede bestilte biler må såklart gå utenom. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. mai 2019 Populært innlegg Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Slutt å syt, dette visste alle at ville komme! De som har kjøpt elbil må jo ikke etterbetale moms, og de som har vil neppe kjøpe ny elbil så raskt at de merker noe til at momsen kommer et år tidligere enn planlagt. Allerede bestilte biler må såklart gå utenom.Akkurat det at det ikke påvirker eksisterende eiere er vel et godt bevis på at dette ikke er syting. Det er helt greit å være uenige i hva som er riktig politikk. Jeg tenker vi kanskje heller burde ha dobbel mva på fossilbiler. (Det påvirker heller ikke eksisterende eiere, så da har de ingen grunn til å syte.) Endret 28. mai 2019 av Espen Hugaas Andersen 13 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Dobbelt moms? Det er bare å øke avgiftene (som allerede finnes) på fossilbiler, spesielt de med høyest utslipp. 5 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Dobbelt moms? Det er bare å øke avgiftene (som allerede finnes) på fossilbiler, spesielt de med høyest utslipp.Det var ikke heeelt seriøst forslag. Bare satte det litt på spissen. Man kan begynne med å justere innslagspunktet på CO2 avgiften fra 70 gram/km til 0 gram/km. Øker avgiftene med omkring 66.000 kroner per fossilbil. Og så kan man gå over fra å benyttte NEDC utslippstall til WLTP. 6 Lenke til kommentar
MrFoss Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Dette er et dårlig forslag fra FRP, man burde ikke senke avgifter på drift av bil. Da går bruken opp av bil. Folk vil ende opp i køer inn i byen byene og miljøet vil lide. Tipper dette er et forsøk på å hente tilbake de velgerne som har forlatt FRP for bompenge partier. For eller mot Elbil, vi burde ikke redusere utgiftene med bil. For min del fordi det forurenser, for mange andres del fordi det skaper kø. Når det kommer til elbil så er det som andre har sagt. Ikke øk innkjøpsprisen, men heller fordelene. La Elbilene betale bompenger, og parkering. Det er ingen vei rundt at selv om Elbiler er bedre så er det ikke slik at å kjøpe elbil skal få deg til å slutte å reise kollektivt fordi det koster så lite å kjøre til jobb. Endret 28. mai 2019 av MrFoss 6 Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Kan jo hente inn mye mer på å doble bensin og diesel-avgifter. Det er det som er rettferdig for ALLE. 2 Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Kan jo hente inn mye mer på å doble bensin og diesel-avgifter. Det er det som er rettferdig for ALLE. Ok Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 hvorfor skal en gruppe i samfunnet finansiere en annen gruppe? Elbiler har endelig begynt å bli såpass bra at det går an å bytte ut fossilbilen. Da mener jeg at barrieren for å eie en elbil har blitt såpass lav at det er på tide at de bidrar, istedet for å bare ta. 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Hvis elbilfordelene utgjør 18 milliarder og moms utgjør 7 milliarder av disse så syns jeg heller de burde ta av de 11 milliardene som utgjør lav årsavgift, billig parkering, bom og fergeturer da jeg tror momsen har den beste effekten for bilsalget og alt det andre bare oppleves som en bonus etter kjøpet. Bompengepartiet sin kjepphest er motstand mot avgifter, ikke et ønske om å flytte dem. Nå vet heller ikke jeg hva som egentlig rører seg i folkesjelen og viktigere – i hodet på partitoppene i nevnte parti. Ser likevel til stadighet at journalister og politiske opponenter mener ha forstått dette og dertil at bompengepartiet representerer en selvmotsigelse. At pengene uansett må tas inn. Våger meg på en annen fortolkning. Motstanden er mot adferdsregulerende avgiftstrykk generelt, bompenger spesifikt. Norge har verdensrekord i avgifter, også kjent som flat skatt. Der er ingen naturlov som sier at vi skal bygge ut veinettet fortere som hva alminnelig skatteinngang tilsier. Hva bompengepartiet eksplisitt har uttalt er motstand mot alle disse bypakkene som har et like uttalt formål å ramme nettopp de samme brukerne (altså betalerne) av bomringen. Med andre ord skremme dem vekk. Der disse pengene ikke går til veibygging, men derimot veinedbygging og blokader. Der allerede for små veier blir fliset ytterlige opp og sykkelsfelt, kollektivfelt og dets like blir skviset inn med skohorn. Selv har jeg ingen problemer med å finansiere sykkelstier, sågar ekspressykkelvei, så lenge dette ikke tas fra eksisterende infrastruktur! Så nei SV, ingen ber om nye drittveier av god gammel Norsk Standard. Ønskemålet er snarere en saktere utbygging av ordentlige veier. Endret 28. mai 2019 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Den gode Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Skal det bli rettferdig, så er dette eneste løsningen.Overfør pengene til bedre kollektivtilbud for alle. Gjør skikkelig tiltak. Strøm prisen er lav og god nok for at folk skla kjøre el bil hvis de ønsker det. Bensinprisen er høy også. Så staten håver inn okkesom 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Kan fjerne fordelene for elbiler når det gjelder bompenger, ferjer, parkering, omregistreringsavgift, kollektivfelt og årsavgift. Så kan en gradvis øke moms med 5% hvert år til en kommer til 25%. Elbiler kan også utstyres med kilometerteller for å kunne avgiftsbelegge kjøring (veibruksavgift). Endret 28. mai 2019 av Svein M 2 Lenke til kommentar
SpecialWeirdo101 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Mva på elbil er fornuftig, det er likevell langt opp til avgiftsnivået til sammenlignbare fossil biler. Mva på elbil fordrer også omregistreringsavgift ved brukt salg, komer litt ekstra der. Hvis dette gjør att alle betaler mindre i bom, og elbiler slipper å betale bom, så burde alle være fornøyd ? Lenke til kommentar
Eu-Lars Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Spørs om ikke salget synker nå, er nok ikke så mange som kjøper de da som det er i dag..... Tror ikke det er så mange som kjøpt slik med tanke på miljøet........ Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Øk heller avgiften på bensin/diesel. Det kommer nok også til å øke elbilsalget. 4 Lenke til kommentar
SpecialWeirdo101 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Kan jo hente inn mye mer på å doble bensin og diesel-avgifter. Det er det som er rettferdig for ALLE. Alle bruker ikke bensin/diesel, men alle bruker strøm, øk strømavgiften med 200%. Eller enda bedre, sett opp skatten med 10% for all, selv de rikeste, da løser alle økonomisk problemer seg ? Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Er det helt spenna umulig å effektivisere staten Norge? Nei vent, sykehus, politi og skole skrelles jo til beinet hvert år. Hvor går de "sparte" pengene her? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå