Gå til innhold

Modeller på 4G-tale/VoLTE støttet av Telenor?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Etter hva jeg har lest her på Tek mener jeg alle de nye G7 modellene skal støtte VoLTE hos Telenor. Videre støtter G6Plus VoLTE på Telenors nett. Men hvorfor ikke ta en telefon å høre med dem? 

Jeg synes listene deres burde oppdateres oftere.

Lenke til kommentar

. Men hvorfor ikke ta en telefon å høre med dem? 

 

 

Fordi det sitter noen kundebehandlere og ikke vet mer enn listen.

 

Faktisk visste de mer på Komplett fks. hadde de prøvd ( i sin tid) en Huawei som fungerte og samtidig ikke stod på listen. Telia opplyser om Motorola, men tilnærmet uaktuelt da jeg går med planer om et fjellområde som dekkes mye bedre av Telenor (jeg skjønner dekningskartet viser teoretisk dekning, men Telia og ICE er helt blanke).

 

Takker begge for svar og håper på flere. Det er vel en billigtelefon i dette selskapet her, men sikler litt på Vision One (eller var det omvendt?), nå er vel ikke akkurat denne modellen klargjort for volte ennå heller.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Synes det er latterlig at vi med billige telefoner som støtter 4G band20 og god dekning over det ikke får lovt til å ringe over 4G nettet, og med nedleggelsene av store deler 3G så tvinges vi over på 2G??! når vi ringer og mobildataen skrus midlertidig av, nei takk...

Etter dette tuklet jeg med min telefon, for jeg ønsker ikke å kaste penger etter Samsung, Apple, Sony eller Huawei som er offisielt støtte. Jeg hadde suksess med å ringe over VoLTE gjennom Ice+ med min Xiaomi A2 Lite, noe som jeg synes var veldig merkelig at bare fungerte så lenge du skrudde det på uoffisielt.

Fremgangsmåte (root kreves): injiser følgende innstillinger i build.prop evt. via fastboot:

persist.dbg.ims_volte_enable=1
persist.dbg.volte_avail_ovr=1
persist.dbg.vt_avail_ovr=1
persist.dbg.wfc_avail_ovr=1
persist.radio.rat_on=combine
persist.radio.data_ltd_sys_ind=1
persist.radio.data_con_rprt=1
persist.radio.calls.on.ims=1

Så trykker du bare inn *#*#86583#*#* og får opp meldingen "VoLTE carrier check disabled", restart, og alt bare virket. Skrur sikkert av sjekken teleselskapene har på den, de kan fremdeles registrere telefonens registreringsnr IMEI via sine basestasjoner, så de kan sikkert nekte deg tilgang sentralt?

Man går så inn på *#*#4636#*#* og ser om om alt er rett, altså at operatøren har tilegnet VoLTE (operator provisioning info) - typisk får du SMS fra operatøren om at dette er støttet.

 

Om ikke dette fungerer er vel også mulig å modifisere profilene i telefonen dersom du benytter deg av Qualcomm modem siden Telenor et.al. sikker med vilje benytter seg av innstillinger som ikke skal fungere på de fleste telefoner. Man kan jo bare injisere de rette innstillingene for Telenor LTE, men dette krever tilgang til root/su, åpning av diagnotiseringsport (lett på modeller som Oneplus etc) og verktøy som egentlig bare ingeniører skal ha tilgang til, men som på mystisk vis finnes om du leter. Jeg kan ikke prøve dette ut for øyeblikket da jeg ikke har noen annen leverandør da. Kanskje det funker uten videre?

Disclaimer: Ikke prøv dette uten å kunne litt om Android, Recovery - TWRP, EDL, fastboot o.l.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Om ikke dette fungerer er vel også mulig å modifisere profilene i telefonen dersom du benytter deg av Qualcomm modem siden Telenor et.al. sikker med vilje benytter seg av innstillinger som ikke skal fungere på de fleste telefoner.

Konspirasjonsteori, med bransjeinnsikt kan jeg avkrefte at dette er tilfelle.

 

Nettverkkonfigurasjonen er tilgjengelig for alle telefonprodusenter som ønsker det, de som figurerer i listene til operatørene er gjerne produsenter som har brukt ressurser på å implementere og teste løsningene sammen med operatørene. Per i dag ligger altså ansvaret for å legge inn støtte hos telefonprodusenten.

 

 

Synes det er latterlig at vi med billige telefoner som støtter 4G band20 og god dekning over det ikke får lovt til å ringe over 4G nettet,

Som konsument må man selv påse at varen møter de spesifikasjonene en forespeiler seg før kjøp. Det er beklagelig at nettsider som tek og dinside ikke opplyser sine lesere om de faktiske telefonfunksjonene som er tilgjengelige som en del av mobiltestene, dette har jeg etterlyst lenge i kommentarer til testene på tek.

 

 

Telefonprodusenten er den instansen som per i dag legger konfigurasjonene til de ulike nettverkene inn i telefonprogramvaren (har lest at sertifisering kan fås / kjøpes fra chipsetleverandøren). Sertifisering / verifisering av løsningene mellom telefon og nett gjøres som i andre bransjer som jobber med teknologi, mobiloperatører inngår, som vi vet, i samfunnskritisk infrastruktur og forventningene til tjenestekvalitet er deretter.

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konspirasjonsteori, med bransjeinnsikt kan jeg avkrefte at dette er tilfelle.

 

Nettverksonfigurasjonen er tilgjengelig for alle telefonprodusenter som ønsker det, de som figurerer i listene til operatørene er gjerne produsenter som har brukt ressurser på å implementere og teste løsningene sammen med operatørene. Per i dag ligger altså ansvaret for å legge inn støtte hos telefonprodusenten.

 

Var en påstand / hypotese jeg kom med ettersom det noen ganger skrives på operatørens nettside at kun en bestemt modell av en telefon (operatørens) støtter funksjonen, noe som overhodet ikke ga mening for meg der og da. Så, siden de har full kontroll over telefonen har de rett og slett selv valgt å teste/inkludere innstillingene, noe som selvfølgelig gir mening. Da forstår jeg den uoffisielle tegninga, man injiserer altså selv innstillingene til telefonprodusenten gjennom verktøyet - f.eks. har folk fått konfigurasjon fra andre selskaper for eksempel Vodafone UK til å fungere på O2 (var ikke nøyaktig slik, men du skjønner tegninga), og kan sikkert lages dersom man besitter kunnskapen om det eller henter profiler fra andre mobiler og evt.  tilpasser dem.

 

Jeg testet nemlig dette, eller prøvde meg frem med Telenor Kontantkort som jeg hadde liggende ubrukt. Men jeg har funnet ut at grunnen til at det ikke virket når Ice+ virket var at det måtte være et abonnement. Mener å ha lest vilkår og ikke sett noe om dette, men litt søk på nettet så får man frem klart og tydelig på en online side at Telenor ikke lever slikt til kontantkort – så jeg testet altså på noe som ikke ville fungert uansett! Misledet meg selv jeg.

 

Som konsument må man selv påse at varen møter de spesifikasjonene en forespeiler seg før kjøp. Det er beklagelig at nettsider som tek og dinside ikke opplyser sine lesere om de faktiske telefonfunksjonene som er tilgjengelige som en del av mobiltestene, dette har jeg etterlyst lenge i kommentarer til testene på tek.

 

 

Telefonprodusenten er den instansen som per i dag legger konfigurasjonene til de ulike nettverkene inn i telefonprogramvaren (har lest at sertifisering kan fås / kjøpes fra chipsetleverandøren). Sertifisering / verifisering av løsningene mellom telefon og nett gjøres som i andre bransjer som jobber med teknologi, mobiloperatører inngår, som vi vet, i samfunnskritisk infrastruktur og forventningene til tjenestekvalitet er deretter.

 

Du kommer med veldig gode poeng her, jeg ville kjøpt annerledes hvis jeg visste om dette før jeg kjøpte produktet. På papiret ser jo Xiaomi A2 Lite ganske bra ut for pengene med full LTE støtte. Men i realiteten har jeg fått artifacts på skjermen/glitches fra video, problematisk oppførsel på Wi-Fi der den bruker ekstra tid til å koble seg til, at den ikke kan koble seg til nettverks som ikke broadcaster SSID, en sjelden kresj - og heller ikke støtter VoLTE/VoWIFI uten videre. Fordelene med Android One viser seg med stock OS og at funksjonaliteten finnes der via Google sine Dialer oppdateringer, og at man faktisk kan skru de på.

 

Det at Google lover programvare støtte i to år er litt som å love oss ingenting bortsett fra en Android oppdatering og så ikke fikse bugs. De oppdaterer OS og så får du bare sikkerhetsoppdateringer. INGEN hos Xiaomi gidder å fikse OS problemer i flere måneder nå. Du kan ta dette som en advarsel fra meg om du ønsker å kjøpe lignende billigmobil fra et merke som Xiaomi eller i Android One fremfor flagships. Man burde legge ved hvor godt mobiler støtter Wi-Fi tale og 4G tale i tester da dette har EKSTREMT mye å si for folk med dårlig dekning, spesielt når 3G legges ned. Samtalekvalitet er viktig og jeg synes dette burde være et punkt som står høyt i hvordan en mobil blir vurdert.

 

Per i dag fungerer 4G veldig bra og jeg har lyst til å ringe med 4G, her faller altså Ice til karakteren 0 i min bok, siden jeg for det meste kun har Telia 4G dekning og de støtter ikke tale gjennom dette nettet! Bare sitt eget. De støtter heller ikke Wi-Fi tale så da sitter jeg med katta i sekken. Fiks: bytte leverandør ... Noe som kan bli avgjørende i ditt valg av leverandør? Jeg synes noen burde nevne dette!

Endret av ddb2002
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...