Gå til innhold

Tvungen sommerferie

Anbefalte innlegg

Jeg har fått beskjed om at jeg må ta 3 uker fri innenfor et visst tidsrom. Har to jobber i det samme selskapet (ikke 100 % sikker på at det er samme selskapet, men jeg har bare én kontrakt og det ene selskapet er en del av det andre selskapet).

Leder i jobb A som sier at jeg må ta fri. Der har jeg to faste dager i uka, pluss ekstra dager. I praksis vanligvis fem dager i uka. Jobb B er mer ved behov. Jeg blir kontaktet når det er et prosjekt jeg trengs til. Kan jeg jobbe noen dager i jobb B når jeg har fri fra jobb A? Vi er bare tre personer som kan utføre arbeidet i jobb B, med mindre en leder blir tvunget til å trå til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva du teknisk “kan” uten at arbeidsgiver setter foten ned og uten å bli oppdaget skal jeg ikke spekulere i, men i forhold til ferieregelverket: 

Forutsatt at du har rett til feriepenger skal du ha tre uker helt fri og tar du ikke det skal arbeidsgiver inndra dine feriepenger (og får selv problemer ved ikke å gjøre det). Feriepenger utbetales nemlig for å å ha ferie (og derfor møte ny og frisk på arbeid etterpå), oppfyller ikke du den plikten faller også din rett til feriepenger bort. 

Har du ikke rett på feriepenger har du heller ingen annen ferieplikt enn den du og arbeidsgiver har avtalt. Så lenge du da overholder total lovlig arbeidstid pr dag/uke/måned i forhold til arbeidsgmiljøloven + evt særbestemmelser/tariffavtalter bedriften måtte være bundet av er alt fritt frem når arbeidsgiver og du går i takt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bedrift har styringsrett på ferie så de kan med full rett fortelle deg at du skal ha ferie i 3 uker . 

så lenge du bare har en kontakt vil nok bare telle som en jobb, og når du har ferie fra den ene så har du ferie fra den andre siden det er samme arbeidsgiver. 

( jeg antar du får bare en lønn her fra samme selskap for  begge jobbene siden du har bare en kontrakt og det er snakk om samme selskap ) 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bedrift har styringsrett på ferie så de kan med full rett fortelle deg at du skal ha ferie i 3 uker . ...

Nei, det kan bedriften bare gjøre betinget av feriepenger eller full stopp: 

Ferielovens § 5, 5. ledd sier (mine fremhevinger): “ Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.” I TS’ tilfelle berøres TS’ av bare av stansen i den grad avd B ikke har bruk for ham. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva du teknisk “kan” uten at arbeidsgiver setter foten ned og uten å bli oppdaget skal jeg ikke spekulere i, men i forhold til ferieregelverket: 

Forutsatt at du har rett til feriepenger skal du ha tre uker helt fri og tar du ikke det skal arbeidsgiver inndra dine feriepenger (og får selv problemer ved ikke å gjøre det). Feriepenger utbetales nemlig for å å ha ferie (og derfor møte ny og frisk på arbeid etterpå), oppfyller ikke du den plikten faller også din rett til feriepenger bort. 

Har du ikke rett på feriepenger har du heller ingen annen ferieplikt enn den du og arbeidsgiver har avtalt. Så lenge du da overholder total lovlig arbeidstid pr dag/uke/måned i forhold til arbeidsgmiljøloven + evt særbestemmelser/tariffavtalter bedriften måtte være bundet av er alt fritt frem når arbeidsgiver og du går i takt.

I praksis faller ikke retten til feriepenger bort, den utsettes til du slutter i jobben, jf. ferieloven § 11 (2) og (3).
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det kan bedriften bare gjøre betinget av feriepenger eller full stopp: 

Ferielovens § 5, 5. ledd sier (mine fremhevinger): “ Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.” I TS’ tilfelle berøres TS’ av bare av stansen i den grad avd B ikke har bruk for ham. 

jo de har styringsrett , men som du sier du kan motsette deg. 

§ 6.Feriefastsetting, endring og erstatning

(1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...