Bgr Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Har en Peugeot 307SW 1.6 HDI 90hk 2006 kjørelengde 190 tusen km, som har begynt å vise symptomer på dårlig trekkraft. Særlig er det merkbart når man kommer opp i fart på landevei/motorvei. Så det er ganske åpenbart at turboen ikke lader som den skal. Ingen varsellamper lyser og driftstemperatur er normal. Et verksted har lest ut følgende feilkoder: P1351 - Denne skal ha med gløding/glødeplugger å gjøre, og er kanskje ikke relevant for dette problemet(?) Har så langt ikke hatt startproblemer uavhengig av utetemperatur. P0299 - Denne feilkoden skal indikere manglende ladetrykk. Verkstedet mener at mest sannsynlige årsak er en defekt turbotrykk reguleringsventil (i hvert fall det verkstedet kalte den på sin faktura). Mekanikeren gir uttrykk for at dette er en vanlig feil på motortypen, og mener det er sannsynlig at feilen ligger her. Har fått antydet en pris på ca. 4000 kr for bytte av denne ventilen. Men selvfølgelig tør de ikke være 100% sikre på at dette vil løse problemet fullt ut og at det ikke finnes andre underliggende problemer. Men at denne ventilen uansett må byttes først for å komme videre. Kan for øvrig nevne at EGR-ventil og selve turboen ble byttet i fjor. (Samme mekaniker mente for øvrig at turboen var OK, og at det ikke var den som hadde havarert.) Usikker om man skal gå videre med å bytte denne ventilen, eller man skal sette strek for denne bilen som uansett var planlagt byttet ut snart nå. Så noen med kjennskap til og erfaring med motortypen og denne typen feil og feilkode, og som har noen tanker om sannsynlighet for forskjellige årsaker og nødvendig utbedring? Evt. tips om andre problemer man bør se etter før man bestemmer seg for veien videre? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Høres legitimt ut dette. Ingen ukjent problematikk på denne motoren. Det disse motorene er enda mer kjent for er turbohavari pga lavt oljetrykk pga sot i oljen. Så om ikke årsaken til turbohavariet er ordnet, kommer turbo til å ryke ila kort tid. Ikke helt uvanlig at biler med denne motoren blir vraket når de er 10-14 år gamle. Hvor holder du til? 2 Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 28. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2019 Høres legitimt ut dette. Ingen ukjent problematikk på denne motoren. Det disse motorene er enda mer kjent for er turbohavari pga lavt oljetrykk pga sot i oljen. Så om ikke årsaken til turbohavariet er ordnet, kommer turbo til å ryke ila kort tid. Ikke helt uvanlig at biler med denne motoren blir vraket når de er 10-14 år gamle. Hvor holder du til? Hehe, ja, det var nok det turbohavariet som fant sted i fjor sommer. Selv om bilen formelt sett fremdeles er registrert på meg, så er det et annet familiemedlem som disponerer bilen i det daglige og står for det meste av vedlikehold, så jeg kjenner ikke alle detaljene. Men det som skjedde var i grove trekk at motorlampa begynte å lyse og motoren gikk i nødmodus. Et verksted konstaterte at EGR-ventil måtte byttes, og familiemedlemmet iverksatte det. Nedturen var at umiddelbart etter avhenting på verkstedet inntraff nødmodus igjen. Inn på samme verksted som konstaterte turbohavari. I teorien kan vel turboen ha røket på veien hjem fra verkstedet, men de var nå i hvert fall veldig lei seg for at de ikke hadde sjekket turboen før de anbefalte bytte av EGR. Så de kom opp med en isolert sett veldig god pris på bytte av turbo, så da ble den også byttet. Men jeg kjenner ikke til nøyaktig hva mer som ble gjort eller ikke gjort. Mener å ha lest/hørt noe om en oljeledning og/eller oljesil som går tett og forårsaker turbohavari(?) Det er jo for øvrig skikkelig fortærende når sånne verkstedutgifter kommer stykkevis og delt sånn at man ender opp med å kaste inn penger på ny rep. for at ikke de pengene man brukte på forrige rep. skal være bortkastet. Hadde behovet for bytte av EGR og turbo blitt presentert samtidig hadde det nesten helt sikkert betydd kroken på døra, og vraking eller salg til oppkjøper/handyman for en symbolsk sum. Når det kom i to omganger måtte man liksom bare bite tenna sammen og kjøre på videre. Men etterpåklokskap er verdens eneste 100% eksakte vitenskap BTW: Holder til i nærheten av Oslo Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 28. mai 2019 Del Skrevet 28. mai 2019 Jau. På disse motorene er det følgende som funker: Innvendig motorvask, flere oljeskift, ned med bunnpanne og rengjøring/bytte av sil, bytte oljerør til turbo samt fjerne filter som er i det røret. Stort vanskeligere er det ikke. Men når folk ikke får beskjed fra verksted at "nå må du gjøre noe ellers kommer maskineriet til å havarere" så blir det dessverre slik at de ryker i bøtter og spann. Verste eksempelet jeg har sett var en 6-7 år gammel V50, med samme motor. Kjørt under 90.000KM. Totalhavari på motor etter andre turbobytte. Kun småkjøring. Bilen gikk som søppel og delebil for vrakpantpris. Bilen var ellers fullstendig strøken, så henimot ny ut. Dessverre er det mange som opplever noe lignende, selvom bilen gjerne går mellom 150 og 200 før de går i bosset. Synd, for "alle" dieselbiler kan fint reddes om man bare gjør de rette grepene, i tide. Blokkere EGR, sørge for oljetrykk i maskineriet, bytte olje ofte nok, og gjerne bruke noe tilsetning som øker forbrenningen av den dårlige dieselen vi har her i Norge. Med slikt stell kan en diesel ha virkelig lave utslipp (opp mot 90% reduksjon av røykgasser!) og ha et langt og problemfritt liv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå