NTB - digi Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Byggingen av vindkraftverk på Frøya stanses midlertidig Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Gjør det eneste rette. Stans hele utbyggingen, gi miljøsvinene fra Tyskland litt penger som plaster på såret og følg opp med å forby vindmøller på land. 5 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Ja, det er egentlig politikerne på Stortinget som har ansvaret for at vi er havnet i den situasjonen vi er. El-sertifikatene kom, etter press fra miljøkreftene, i 2012. Da hadde politikerne trenert ordningen helt siden 2002, da svenskene innførte el-sertifikater alene. Hvorfor vi må være sammen med svenskene har jeg spurt om flere ganger, uten å få svar. Ordningen har skaffet oss 26 TWh mer fornybar energi fra vindturbiner, og Norge fikk litt panikk for noen år siden da svenskene så ut til å stikke av med stort sett alle subsidiene. For å nå i noe subsidier i Norge også er det bare vindturbiner på land som er klare for bygging, og ordningen opphører i 2021. Selvsagt burde vi bygge flytende anlegg på havet i Norge, men dette er ikke utredet, og da er det naturen på land som blir ofret. All fokus har vært på olje og gass i dette landet, men kan hende dagens politikere får seg en blåmandag etter valget i 2021, da miljøbevegelsen trolig får flertall for å stanse all leting etter mer olje og gass i Norge. 4 Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Gjør det eneste rette. Stans hele utbyggingen, gi miljøsvinene fra Tyskland litt penger som plaster på såret og følg opp med å forby vindmøller på land. Trønderenergi = tyskere?? Godt du ønsker Trøndelagskommunene alt godt. Det som burde forbys er å skrive slike kommentarer... 3 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Gjør det eneste rette. Stans hele utbyggingen, gi miljøsvinene fra Tyskland litt penger som plaster på såret og følg opp med å forby vindmøller på land. Greit for meg så lenge laksemilliarderen betaler av sin egen lomme. Ellers får frøya settes på robeklista de neste 15 åra. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Trønderenergi = tyskere?? Godt du ønsker Trøndelagskommunene alt godt. Det som burde forbys er å skrive slike kommentarer... https://e24.no/energi/vindkraft/tyske-eiere-bak-det-omstridte-vindprosjektet-paa-froeya-vi-skal-bygge-vindparken/24608681 Der kan du lære litt mer om eierforhold, hvem som tjener på dette osv. 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Greit for meg så lenge laksemilliarderen betaler av sin egen lomme. Ellers får frøya settes på robeklista de neste 15 åra. Hvordan får du til at Frøya skal på Robeklista? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Gjør det eneste rette. Stans hele utbyggingen, gi miljøsvinene fra Tyskland litt penger som plaster på såret og følg opp med å forby vindmøller på land. Kan du forklare litt om hvem disse tyske miljøsvinene er? Så vidt jeg vet så er det omvendt, disse tyskerne er svært opptatt av miljø og klima! 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Kan du forklare litt om hvem disse tyske miljøsvinene er? Så vidt jeg vet så er det omvendt, disse tyskerne er svært opptatt av miljø og klima! Nå må du ikke blande miljø og klima. Det er to helt forskjellige ting. Som vanlig er klimafantikerne lite opptatt av miljø og raserer gladelig natur via klimakortet. 2 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Greit for meg så lenge laksemilliarderen betaler av sin egen lomme. Ellers får frøya settes på robeklista de neste 15 åra. Hvordan får du til at Frøya skal på Robeklista? Jeg tror ikke de har økonomi til å klare å betale seg ut av dette. Kan hende jeg tar feil, men det er mye penger for en liten kommune. 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Jeg tror ikke de har økonomi til å klare å betale seg ut av dette. Kan hende jeg tar feil, men det er mye penger for en liten kommune. Jeg mener staten skal betale. ene og alene fordi staten har invitert til galskapen og staten er den myndigheten som kan torpedere alle planlagte landbaserte vindmølleanlegg (noe staten bør gjøre). 3 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Gjør det eneste rette. Stans hele utbyggingen, gi miljøsvinene fra Tyskland litt penger som plaster på såret og følg opp med å forby vindmøller på land. Kan du forklare litt om hvem disse tyske miljøsvinene er? Så vidt jeg vet så er det omvendt, disse tyskerne er svært opptatt av miljø og klima! Veeel, Tyskerne stenger ned atomkraftverk hvor ett av dem bare hadde vært i drift i 3 år. Hadde vært ett solid bidrag i disse kritiske årene vi har på oss for å snu CO2 utslipp. Neida!! Steng atomkraft og skjør på med kullkraft all mass. Pynte litt på med solcelle subsidier. De Bulldoser ned ett av Europas svært få gjenværende gamnelskog med tusenvis av år gammeieik etc for å lage åpne kulldagbrudd. Mer åpenbar «gi faen holdning» er knapt mulig forestille seg. VW Porsche Audi m.fl svindel med utslipp. Hundretusenvis av TDi biler står å steker i sola i ørkenen i USA. Mektig lobby motargumenterer mot slmenn akseptert at dieselprtikler dreper med «lungeekperter» som sier at ett stearinlys inne er verre enn å bo inntil treffsikkert vei. Retorikk og løgn! Nå også han økonomiprofessoren Sein (ligner på Anders Breivik sin «Amish» look) som mener at diesel er bedre enn Tesla. Tysklands enorme handelsoverskudd som hadde gitt dem problemer ned en alfor sterk Mark, men den ulempen klarer de å overføre på av EU landene hvor f.eks Hellas og Italia (piigs) sliter ned konkurransekraft fordi deres tidligere «billige» valuta er skifte ut med nå sterk Euro. Nei Tyskerne tenker KUN på seg selv. Greit nok, med gode ingeniører og pertentlig folk, men ikke tillegg dem egenskaper de ikke har. De har mektige politisk kraft og lobbyister som for avgjort saker i sin favør for andre land har fått med seg at det i-det-hele-tatt har vært på agendaen. 3 Lenke til kommentar
joakimb Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Jeg tror ikke de har økonomi til å klare å betale seg ut av dette. Kan hende jeg tar feil, men det er mye penger for en liten kommune. Jeg mener staten skal betale. ene og alene fordi staten har invitert til galskapen og staten er den myndigheten som kan torpedere alle planlagte landbaserte vindmølleanlegg (noe staten bør gjøre). At prosjektet ble godkjent og så stoppet er i sin helhet kommunens ansvar. At staten skal ta regningen er vel ønsketenkning. Vindkraft på land er fremdeles en del av norsk energi/miljø-politikk. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Trønderenergi = tyskere?? Godt du ønsker Trøndelagskommunene alt godt. Det som burde forbys er å skrive slike kommentarer... Får håpe de ikke putter noen i trønderfår-matpålegget 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Vindmøllemotstanden på Frøya er trist fordi med vindturbiner på land før Frøya Kommune inn sårt tiltrengte skattekroner fra gildet, skattekroner de ikke får uten vindturbinenen og skattepenger de ikke får med vindurbiner til havs. Og anngående rassering av Norsk natur så skal ikke den raseres, bare endres litt på. Det finnes da nok at uberørt fjære og berg langs hele kysten. På meg virker det som hele øya skal planeres og asfalteres slik det ropes om naturødeleggelser. 4 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Vindmøllemotstanden på Frøya er trist fordi med vindturbiner på land før Frøya Kommune inn sårt tiltrengte skattekroner fra gildet, skattekroner de ikke får uten vindturbinenen og skattepenger de ikke får med vindurbiner til havs. Og anngående rassering av Norsk natur så skal ikke den raseres, bare endres litt på. Det finnes da nok at uberørt fjære og berg langs hele kysten. På meg virker det som hele øya skal planeres og asfalteres slik det ropes om naturødeleggelser. Ja, dette er en side av saken, men er pengene viktigst? Både kommunen og grunneierne ønsker vindturbiner i mange tilfeller fordi det kommer penger i kassen. Det store flertallet har ingen økonomiske fordeler og det er rekreasjon og naturopplevelser som er viktigst. Allemannsretten er en viktig rett vi har i Norge, som gjør at vi ferdes mye i naturen, og er en verdi det er vanskelig å verdsette i kr og ører. Håper denne siden veier tyngst for de som har ansvaret i landet, da natur og naturopplevelser blir viktigere og viktigere ettersom mye av den uberørte naturen sakte men sikkert forringes p. g. a. menneskelig aktivitet. 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 Ja, dette er en side av saken, men er pengene viktigst? Både kommunen og grunneierne ønsker vindturbiner i mange tilfeller fordi det kommer penger i kassen. Det store flertallet har ingen økonomiske fordeler og det er rekreasjon og naturopplevelser som er viktigst. Inbyggerne på Frøya vil nok ha utbytte av en mere romslig kommuneøkonomi, det er ikke til å stikke under en stol. Med falleferdige skoler og andre reduserte kommunale tilbud så kan frøyværingen sitte der å nyte utsikten der de mimrer over at alt var bedre før. Allemannsretten er en viktig rett vi har i Norge, som gjør at vi ferdes mye i naturen, og er en verdi det er vanskelig å verdsette i kr og ører. Håper denne siden veier tyngst for de som har ansvaret i landet, da natur og naturopplevelser blir viktigere og viktigere ettersom mye av den uberørte naturen sakte men sikkert forringes p. g. a. menneskelig aktivitet. Det er da nok at fjord, fjell og bergknatter som ikke er berørt i landet til å tilfredstille de fleste så håper ikke naturværnere atter en gang får stoppet kraftutbygginger. Vannkraft bygges ikke lengere fordi naturværnere har protestert i mange år. Atomkraft utredes ikke engang fordi naturværnere ha ropt Chernobyl og Fucushima i ørene på politikerne og skremt vettet av de folkevalgte på grunn av det negative bildet disse ulykkene har skapt. Nå skal altså vindkraft stoppes. Har sett argumenter fra vindkraftmotstanderne om at vi heller kan bygge ut vannkraft eller vindmøller til havs. På meg virker det som det hele dreier seg om at kraftutbygging er greit så lenge det ikke der de bor eller ser det 3 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. mai 2019 Del Skrevet 27. mai 2019 (endret) Jeg tror ikke de har økonomi til å klare å betale seg ut av dette. Kan hende jeg tar feil, men det er mye penger for en liten kommune.Jeg mener staten skal betale. ene og alene fordi staten har invitert til galskapen og staten er den myndigheten som kan torpedere alle planlagte landbaserte vindmølleanlegg (noe staten bør gjøre). Så altså skal jeg, deg og alle andre nordmenn betale erstatningen til Trønderenergi fordi Frøya bryter konsesjonen de selv har gitt? Eller hvem tror du "staten" er? Endret 27. mai 2019 av likferd 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå