Gå til innhold

Teknologi for veiprising er klar allerede: 99 prosent nøyaktig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om man tror det er et problem med gps-jammere i dag, bare vent til man ikke bare får overvåkingsproblematikken, men også økonomisk incentiv til å jamme. Dette er en fantastisk dårlig ide.

 

For ikke snakke om hvor skeivtrammende  noe slikt er. En vei betalt over skatt vil være sosialt betalt. En vei betalt med dette, vil være betalt mest av de som har lang arbeidsvei og mange unger som skal hit og dit, helt uten å tenke på deres økonomiske situasjon. Akkurat som bompenger.

 

1. Jamming kan effektivt motvirkes ved at km-standen som registreres på EU-kontroll sammenlignes med betalt distanse veiprising, og så faktureres man bare for den høyeste km-satsen for differansen. Det vil motivere til å sikre god dekning på GPS-mottakeren.

 

2. Livet er fullt av kompromiss: Noen velger å bo i byen fordi jobben er der, andre bor på landet fordi de trives der. Dersom det blir for dyrt å reise langt til jobb, bør en vurdere å finne seg en jobb nærmere hjemmet eller flytte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Om man tror det er et problem med gps-jammere i dag, bare vent til man ikke bare får overvåkingsproblematikken, men også økonomisk incentiv til å jamme. Dette er en fantastisk dårlig ide.

 

For ikke snakke om hvor skeivtrammende  noe slikt er. En vei betalt over skatt vil være sosialt betalt. En vei betalt med dette, vil være betalt mest av de som har lang arbeidsvei og mange unger som skal hit og dit, helt uten å tenke på deres økonomiske situasjon. Akkurat som bompenger.

 

1. Jamming kan effektivt motvirkes ved at km-standen som registreres på EU-kontroll sammenlignes med betalt distanse veiprising, og så faktureres man bare for den høyeste km-satsen for differansen. Det vil motivere til å sikre god dekning på GPS-mottakeren.

 

2. Livet er fullt av kompromiss: Noen velger å bo i byen fordi jobben er der, andre bor på landet fordi de trives der. Dersom det blir for dyrt å reise langt til jobb, bør en vurdere å finne seg en jobb nærmere hjemmet eller flytte.

Skal bilens km-teller være godkjent av justervesenet, da?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er hinder for at staten ikke finner på og ta betalt også når bilen er i utlandet? 

Norge har alt veiprising som kalles driftstoff avgift, når elbiler kan de få effektavgift ved ladning.

 

eller enda bedre blister  slutter og betale for sykkelveier og annet fjas 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

1. Jamming kan effektivt motvirkes ved at km-standen som registreres på EU-kontroll sammenlignes med betalt distanse veiprising, og så faktureres man bare for den høyeste km-satsen for differansen. Det vil motivere til å sikre god dekning på GPS-mottakeren.

 

2. Livet er fullt av kompromiss: Noen velger å bo i byen fordi jobben er der, andre bor på landet fordi de trives der. Dersom det blir for dyrt å reise langt til jobb, bør en vurdere å finne seg en jobb nærmere hjemmet eller flytte.

 

1. Og hvis man f.eks. kjører en del i tunneler eller steder der GPS-dekningen er variabel må man betale mest mulig? Og hvordan skal det trekkes fra at man har kjørt en hel del kilometer på privat vei? Og hva hindrer folk å justere km-stand ut i fra ca antall km som man har jammet? Endre km-stand har jo blitt ganske enkelt på en del biler.

 

2. Det er ikke alle som velger å bo "på landet", en del gjør det fordi de ikke har råd til leilighet i byen. Og hva vil skje med boligprisene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

1. Jamming kan effektivt motvirkes ved at km-standen som registreres på EU-kontroll sammenlignes med betalt distanse veiprising, og så faktureres man bare for den høyeste km-satsen for differansen. Det vil motivere til å sikre god dekning på GPS-mottakeren.

 

2. Livet er fullt av kompromiss: Noen velger å bo i byen fordi jobben er der, andre bor på landet fordi de trives der. Dersom det blir for dyrt å reise langt til jobb, bør en vurdere å finne seg en jobb nærmere hjemmet eller flytte.

Ja for ingen har noengang tukla med sin KM stand på bil.. Må vel være bil bransjens eldste triks.

 

Jeg kan enkelt koble min bærbare pc til min 2015 Audi og fortelle den akkurat hva den skal vise på kilometer standen :p

 

Vei må finansieres som annen infrastruktur her til lands, Kari som aldri kjører bil men spiser mat har nytte av veien hun og. Siden veien frakter maten hun spiser...

 

Slik det er i dag er det urettferdig. At Kjell med sin Lamborghini og 100 mill på bok, skal betale like mye penger til utbyggning av infrastruktur som Olga på 80 som er minstepensjonist og har en bitte lita bil til noen få tusenlapper.

 

Og enda verre er det om Kjell har elbil, noe Olga ikke har råd til. Da slipper Kjell og betale, mens Olga må.

 

For meg gir det ingen mening og ha et slikt system vi har i dag. Bom bør bare brukes om det bygges en enorm bru feks for og spare enkelte litt tid. Men de har mulighet til og kjøre rundt om de så vil. Bomfritt..

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Og hvis man f.eks. kjører en del i tunneler eller steder der GPS-dekningen er variabel må man betale mest mulig? Og hvordan skal det trekkes fra at man har kjørt en hel del kilometer på privat vei? Og hva hindrer folk å justere km-stand ut i fra ca antall km som man har jammet? Endre km-stand har jo blitt ganske enkelt på en del biler.

 

2. Det er ikke alle som velger å bo "på landet", en del gjør det fordi de ikke har råd til leilighet i byen. Og hva vil skje med boligprisene?

 

1. Nå er det ikke sånn at jeg er betalt for å utvikle en komplett løsning, så det er mange detaljer som må sees på av de som evt. får denne jobben. Vil tro at det går ganske greit å legge inn lengre tunneler i kartet som gps-en forholder seg til, slik at den skjønner tegningen når signalet forsvant og kom tilbake i hver sin ende. Nå er det vel strengt tatt ikke lov å endre km-stand på kjøretøy, men om man virkelig vil så går det faktisk an å sno seg unna det meste med litt innsats. Betyr ikke at det er lov allikevel.

 

2. Den dagen det kommer noen som har et yrke/utdanning som tilsier at de MÅ jobbe i by, og som samtidig ikke får lønn nok til å bo der, så skal jeg lytte. Men lærere, sykepleiere, ingeniører, veiarbeidere, bønder, veterinærer, leger etc. trenger man faktisk utenfor byen også og på meg virker dette som et hult argument som folk liker å skyve foran seg uten at det i særlig grad er spesielt relevant. Helt klart: det finnes spesielt interessante jobber i byen som gjerne ikke betaler seg økonomisk, men ikke fortell meg at de som har disse ikke kunne tatt noe mer ordinært noen mil utenfor byen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man tror det er et problem med gps-jammere i dag, bare vent til man ikke bare får overvåkingsproblematikken, men også økonomisk incentiv til å jamme. Dette er en fantastisk dårlig ide.

 

For ikke snakke om hvor skeivtrammende  noe slikt er. En vei betalt over skatt vil være sosialt betalt. En vei betalt med dette, vil være betalt mest av de som har lang arbeidsvei og mange unger som skal hit og dit, helt uten å tenke på deres økonomiske situasjon. Akkurat som bompenger.

 

Jepp, det må gjøres noe for å kunne avsløre jamming. Og nesten uansett hvilke metode som brukes, så vil det være komplisert å skille mellom en defekt mottaker og jamming.

Lenke til kommentar

Nei, Nok er Nok! Ingen bompenger, ingen veiprising! Veien er betalt for over skatteseddelen, det får jammen meg være nok!

 

Så løsning er: bygg vei, den trenger aldri vedlikehold eller oppgradering.

 

Ærlig talt, du er inne på teknisk forum, i det minste forsøk ha minimal forståelse for hvordan ting henger sammen. Å bygge vei er jo bare en del av det, skal jo vedlikeholdes i flere titals år i fremtiden. Om en kun ser på det som en engangsinvestering så er det igrunnen ikke vits å bygge vei. Og hvor tar du pengene fra? Tømme oljefondet og da ikke har muligheten til å gi folket ditt utdanning eller helsevesen?

 

Verden er mer komplisert, slutt å være grådig og sur. Vi må alle dele regningene, enten det blir på måte A eller B.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man tror det er et problem med gps-jammere i dag, bare vent til man ikke bare får overvåkingsproblematikken, men også økonomisk incentiv til å jamme. Dette er en fantastisk dårlig ide.

 

For ikke snakke om hvor skeivtrammende noe slikt er. En vei betalt over skatt vil være sosialt betalt. En vei betalt med dette, vil være betalt mest av de som har lang arbeidsvei og mange unger som skal hit og dit, helt uten å tenke på deres økonomiske situasjon. Akkurat som bompenger.

 

“likferd”, kva intrykk kan vi få av bilavgifter om vi går tilbake til 1990 ?

Eller kan vi studere de flinke Svenskene..!

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/qLQB7O/slik-gjoer-de-det-i-sverige-bompenger-i-to-byer?utm_source=vgfront&utm_content=row-40

Høg avgift på en litt dyrere bil, og dobbelt forbruk. Man kunne velge bil og antall barn etter evne/eget ønske og forsåvidt bosted.

Skeivtrammende, tja...

 

Eg saknær taller, og teorien statsvitere pugger inneholder mykje tøv og har politiske bindinger. Likeledes er lærebok skribenter noe helt annet en journalister, og SSB og Riksrevisjonen ikke tilstedeværende på en logisk måte for folket (dei styrende).

Minner litt om Vatikanet, stjele og hemligholde andres åndsværk for å fortsatt kunne produsere nonsens og bemektige seg i overskuelig fremtid.

Onani og lendeklede er greit nok det, men ikke hele tiden.

 

99% rett neppe ! For hva er fordelingen til en sykkel (100 kg, med egen vegbane), småbil (1000 kg) og Tesla X (2 500 kg). Hva er ulykkesfrekvensene pr km, hva skjer når det snør og sludder, og ved distanser over 20 km ?

 

Var i “Billund” for å få LEGO til å se litt på dette, få dei til å lage et sett. Noe “dropp inn” inn i løpet av dei 3 dager fikk eg ikke til, men fint vær med sykling (5 km for dag, flatt lende) og en flaske vin på kvelden vart det.

 

post-401853-0-26802600-1558959912_thumb.jpeg

 

Joda, Du må vere dedikert på forhånd for å få prater med Cevita og Agenda også, og værfall for å få et innlegg i resett.no. Eller være kjændis med en frustrerendes/Sjokerendes kvise på rompa for å komme i VG og Dagbla, Se & Hør er jo blitt bedre på folkeopplysning.

Får man en sjef som har vært “korteste staven i en tønne” er tjangsen 48% for at man faktisk er heldig og man ender på et resultat som er 96 % i forhold til et snitt. (Obs ! Gjeld apekatter i forhold til aksjeanalytikere for hvert enkelt kjøp)

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2016/KMTE50009215/avspiller

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Så løsning er: bygg vei, den trenger aldri vedlikehold eller oppgradering.

Ærlig talt, du er inne på teknisk forum, i det minste forsøk ha minimal forståelse for hvordan ting henger sammen. Å bygge vei er jo bare en del av det, skal jo vedlikeholdes i flere titals år i fremtiden. Om en kun ser på det som en engangsinvestering så er det igrunnen ikke vits å bygge vei. Og hvor tar du pengene fra? Tømme oljefondet og da ikke har muligheten til å gi folket ditt utdanning eller helsevesen?

Verden er mer komplisert, slutt å være grådig og sur. Vi må alle dele regningene, enten det blir på måte A eller B.

Vei er infrastruktur som skal bygges og vedlikeholdes over statsbudsjettet. Vei er nødvendig for å ha et næringsliv, næringslivet gir direkte og indirekte skatteinngang, denne skatteinngangen skal brukes til å bygge og vedlikeholde veier. Ta vekk veiene i Norge og vi har ikke noe næringsliv igjen.

 

Når andre land får det til uten bompenger, så finnes det ingen grunner til at vi ikke skal høre det samme. Vi må bare bygge smartere Det vil si mer og bedre vei hver eneste gang vi bygger. Gjerne en 100km i slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så løsning er: bygg vei, den trenger aldri vedlikehold eller oppgradering.

Ærlig talt, du er inne på teknisk forum, i det minste forsøk ha minimal forståelse for hvordan ting henger sammen. Å bygge vei er jo bare en del av det, skal jo vedlikeholdes i flere titals år i fremtiden. Om en kun ser på det som en engangsinvestering så er det igrunnen ikke vits å bygge vei. Og hvor tar du pengene fra? Tømme oljefondet og da ikke har muligheten til å gi folket ditt utdanning eller helsevesen?

Verden er mer komplisert, slutt å være grådig og sur. Vi må alle dele regningene, enten det blir på måte A eller B.

Vei er infrastruktur som skal bygges og vedlikeholdes over statsbudsjettet. Vei er nødvendig for å ha et næringsliv, næringslivet gir direkte og indirekte skatteinngang, denne skatteinngangen skal brukes til å bygge og vedlikeholde veier. Ta vekk veiene i Norge og vi har ikke noe næringsliv igjen.

 

Når andre land får det til uten bompenger, så finnes det ingen grunner til at vi ikke skal høre det samme. Vi må bare bygge smartere Det vil si mer og bedre vei hver eneste gang vi bygger. Gjerne en 100km i slengen.

De fleste andre land har ikke et like bra utdanning og offentlig tilbud som det vi har. Skal du ha det samme som nå og ingen bompenger, ja da kan du sikkert legge på en god del ekstra prosent på skatten- vil du det? Eller vil du gjøre som andre land, at utdanning ikke er så og si gratis? Eller at sykehus opphold fører med seg gigantiske regninger? Eller at du selv må passe på dine barn uten økonomiske støtte eller muligheten for å sette din syke mor på omsorgshjem? Alt har en pris, men er veien virkelig det viktigste i livet ditt? I så tilfelle, hvorfor har du ikke da allerede vært økonomisk smart og investert i en brukt elbil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste andre land har ikke et like bra utdanning og offentlig tilbud som det vi har. Skal du ha det samme som nå og ingen bompenger, ja da kan du sikkert legge på en god del ekstra prosent på skatten- vil du det? Eller vil du gjøre som andre land, at utdanning ikke er så og si gratis? Eller at sykehus opphold fører med seg gigantiske regninger? Eller at du selv må passe på dine barn uten økonomiske støtte eller muligheten for å sette din syke mor på omsorgshjem? Alt har en pris, men er veien virkelig det viktigste i livet ditt? I så tilfelle, hvorfor har du ikke da allerede vært økonomisk smart og investert i en brukt elbil?

Jeg betaler glede mer skatt for å få bedre infrastruktur. Samtidig som det r mye i offentlig forvalting som har helt ekstreme optimaliseringsmuligheter.

 

Jeg ha investert i elbil, en ny en, og den vil jeg se om jeg har råd til å bytte ut med en enda bedre elbil. Samtidig håper jeg at jeg da bidrar til at noen med litt mindre råd en meg får råd til min elbil som gjør at de kan bytte ut sin fosilbil. Og ja, veier er ekstremt viktig i livet mitt. Mest fordi vi er ekstremt avhengige av veier i dette landet (kjør på alle landets e-veier og se næringslivet som ligger der og forklar meg hvordan det skal klare seg uten veier). Dernest så gir veier en helt utrolig frihet innen bosetting, jobb og sosial omgang. Ting som direkte berører livskvaliteten til mer eller mindre all innbygerne i dette landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...