Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internettløsning for loft/bod

Anbefalte innlegg

Har planer om å sette opp en gamingløsning på loftet/boden i bygget jeg bor i og trenger input på mulige løsninger for internett til en PC/Playstation.

Boden ligger fire etasjer over leiligheten min så jeg antar wifi er urealistisk. Det er heller ikke mulig å legge opp en kabel. Ser derfor etter mobile/trådløse løsninger. Det eneste som er av uttak i boden er til strøm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse løsningene er ganske variable. Spesielt på lengre avstander og med sikringsskap med flere faser på kursene (om det faktisk er på samme skapet) og dem som bruker filter, men uansett verdt et forsøk om det er ditt eneste alternativ for å bruke den linjen du allerede har. Alternativet med mobildata blir dyrt i lengden hvis du har tenkt å bruke løsningen en del med mindre allerede har et abo du kan bruke til dette.

Wifi kan være et alternativ om du bruker riktige antenner. Yagi er veldig retningsbestemte antenner som du kan peke høvelig rett mot hverandre (prøv å få mest mulig friluft og minst mulig metall i mellom). Jo flere directors på dem jo bedre signal får du. Det er også variasjon i hvor mye effekt du får på 2,4 og 5 MHz på routere. Max lovlig i Norge er 100 mW, men det er ustryr i salg som er designet for under halvparten av den effekten også. Custom firmware gir deg som regel opsjon til å justere dette, men husk at dette kan kreve f.eks ekstra kjøling for å fungere stabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...