Gå til innhold

Ser etter en trådløs sak som kan dekke hele leiligheten med solid wifi. (Router/aksesspunkt? Usikker på rett navn her.)

Anbefalte innlegg

Hei. Har en ganske stor leilighet. Modemet/fiberboksen/inntaket står i gangen, stua er i den andre enden av leiligheten. Har kabler inn til tven i stua, der er det en ledig nettverks kontakt. Vil gjerne ha det trådløse her og skru av det på Modemet/fiberboksen/inntaket i gangen slik at det ikke blir noe kluss. Men har ingen anelse om hva jeg trenger. Signalene må gå gjennom ca 4 vegger, inkludert bad med fliser. Hadde vært flott om det var enkelt å sette opp. Har noen erfaringer med for eksempel et eller annet her?

https://www.komplett.no/category/10282/datautstyr/nettverk/routere?nlevel=10000%C2%A710273%C2%A710282&hits=48

Lurer også på om utstyret må settes i "bridge mode" eller er det noe helt annet?

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I en stor leilighet ville jeg ha gått for 2 AP’er, ett i gangen og ett i stua, i og med at signalet skal gjennom 4 vegger hvis du kun har ett hvorfor ikke fordele det slik at det kun må gjennom 2 vegger hver f.eks?  Hadde også droppet 2.4ghz og kun kjørt 5ghz, med mindre en har noe som må benytte seg av 2.4ghz. Selv hadde jeg kjøpt noe fra Ubiquiti, som f.eks unifi ac lite. Ellers kan du kjøpe mesh oppsett, men det blir vel litt mer kostbart. Er en del som er fornøyd med de mesh oppsettene. Ikke at de som har Ubiquiti ikke er fornøyd, for det er de, for det er jo en bedre løsning, men krever bittelitt mer arbeid å sette opp. Det er ikke verre enn at de aller fleste får det til innen kort tid, selv en amatør som meg klarte jo det.

Kan jo prøve ett i stua først og ha dette en stund for å se om du blir fornøyd. Er du fornøyd så er det jo greit, hvis ikke er det jo bare å spe på med ett til. Angående solid wifi, hva vil det si? Her i huset var det 4 stk AP'er som måtte til for å få det, men solid wifi er det nå i alle fall. Ingen som kan si noe her om hva som vil være bra i leiligheten din når ingen vet hvordan leiligheten din er. Men en ting vil jeg påstå og det er at hvis signalet må gjennom 4 vegger inkludert bad er dette noe de fleste ikke vil kalle solid wifi. Her kan du regne med at du mest sannsynlig vil få problemer med video, mens surfing vil kanskje gå greit. Legg merke til at jeg bruker mest sannsynlig og kanskje  :)

Med Unifi ac lite trenger du ikke sette hjemmesentralen i bro modus. Den er det bare å koble på, bare deaktiver trådløse på hjemmesentralen. Så følger du bare bruksanvisningen videre. Vurderes mesh så hør/se litt rundt på forumet her, det er som sagt en god del som har dette, men endel er dårlig og noen er bra så ville passet på at det ble en av de bedre.     

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...