Elefanten89 Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 (endret) Hei. Jeg skal begynne å studere til høsten, og på toppen av listen min står informatikk ved uib på første plass. Selv om jeg har aldri har hatt erfaring innenfor IT felt, er informatikk og programmering noe som har fasinert meg lenge. Hvordan man lager ulike apper,nettsider osv? Men som sagt, jeg har aldri drevet med programmering eller noe lignende i løpet av livet mitt. Dermed lurer jeg på om det er lurt å begynne på dette studie uten å ha noe særlig erfaring med programmering? Vil jeg slite veldig ila. studiet eller er den lagt opp slik at man starter fra scratch og "hello world"? Setter veldig stor pris på innspill fra andre informatikkstudenter og hvordan de taklet dette studiet? Gjerne hva dere opplevde som krevende i begynnelsen av studiet? I tillegg til hva jeg kunne gjort for å forbrede meg best til dette studiet og for å få lettest studiestart? BTW beklager for litt rotete formuleringer. Skriver på mobil og er litt vanskelig å få oversikt over hva jeg har skrevet Endret 26. mai 2019 av Elefanten89 Lenke til kommentar
jblas44 Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Null problem. Jeg og mange andre begynte på studiet uten noe programmeringserfaring, og vi har klart oss helt fint. Introduksjonsfagene er svært grunnleggende og du lærer alt du trenger. Det viktigste er at du er villig til å jobbe. Om du er villig til å sitte på skolen 6+ timer hver dag, og faktisk jobbe med oppgavene, så vil du klare deg bra og ha gode muligheter til å sikre deg sommerjobb litt lenger ute i studieløpet. 1 Lenke til kommentar
Elefanten89 Skrevet 26. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2019 Kjekt å høre! Hvor langt i studieløpet er du kommet? Lenke til kommentar
jblas44 Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Jeg er ferdig med masteren. For å svare litt på det andre du lurte på: >Gjerne hva dere opplevde som krevende i begynnelsen av studiet Det sosiale var det vanskeligste. Bli med på alt det sosiale som du orker. Skaff deg venner og bekjente. Når du har folk å spørre om hjelp fra når du sitter fast og å jobbe med så blir alt mye lettere. > I tillegg til hva jeg kunne gjort for å forbrede meg best til dette studiet og for å få lettest studiestart? Jeg gikk ikke på UiB, så jeg vet ikke hvordan studie er oppbygd, men programmering er en stor del av det. Sett opp et Github repo og begynn å lage noe. Det er kjempelett å gå gjennom en React/Vue tutorial, og da lærer du moderne web-programmering og masse programmeringskonsepter som er nyttige i alle programmeringsspråk. I tillegg er dette noe du kan legge ved CVen i sommerjobb-søknader. Anbefales! Lenke til kommentar
Elefanten89 Skrevet 26. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2019 Takk. Hva med matematikk? Burde jeg repetere noe fra R1 og R2 fra vgs(siden uib krever det fra vgs vitnemål) eller burde jeg heller sett på pensum for selve studiet? Når det kommer til programmering språk. Er det noen jeg burde se på allerede nå sånn som java, python,C? Eller verier det fra studiet til studiet? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 (endret) Rep. av matte og at du begynner med Python (utifra studieplan) er nok ikke dumt. EDIT: Har du ekstra tid kan du begynne å lese om tøysekoppene i antikken (ex.phil.). Endret 26. mai 2019 av nightowl Lenke til kommentar
Elefanten89 Skrevet 26. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2019 Takk. Burde jeg kanskje se litt på litteraturlister for MAT? Eller prioritere repetisjon av r1 og r2? Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Det er avhengig av hvor stødig du er i matte. Kan du mattepensum ut og inn? Lenke til kommentar
Visum Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Jeg tok selv IT-utdanning uten IT og teknologi kompetanse. Visste ikke hva CPU var en gang før jeg begynte på studiet! Du lærer alt du trenger på selve studiet. Endret 30. mai 2019 av Riktig Lønn Lenke til kommentar
Elefanten89 Skrevet 30. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Det er avhengig av hvor stødig du er i matte. Kan du mattepensum ut og inn? Jeg har hatt ett fri år.. Så er litt ute av det, men lurer på om det er fortsatt smartere å begynne rett på mat fagene enn å repetere r1 og r2. Hva tenker derre? Endret 30. mai 2019 av Elefanten89 Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Etter min erfaring var matten 0 stress og jeg var borte 2 år etter VGS. Matte har du gjort før du er vant med tankegangen dessuten får du en grundig gjennomgang fra start av. Jeg ville heller fokusert på programmering siden det blir noe helt nytt og fremmed for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå