Gå til innhold

Søke jobb med dårlig referanse?

Anbefalte innlegg

Hei, for noen år siden sluttet jeg i det yrket jeg utdanna meg til da det ikke gikk så bra pga depresjon og diverse så gjorde jeg en dårlig jobb. Ble også sendt på jobber jeg ikke hadde noe erfaring med

Så startet jeg i en ny jobb jeg har vært i 3 år, her kommer jeg til å få gode referenser. Problemet er bare at denne jobben er for lett. Savner utfordringene og friheten i den gamle jobben i tillegg til at lønna var mye bedre.

Det er et firma nå som søker etter folk og det er veldig få med min utdanning. Problemet er at min tidligere sjef jobber nå som vanlig ansatt i det firma og han kommer til og advare mot meg.

Er det noe vits i å søke da? Hvis de ringer så kommer jeg bare til å si det som det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid vits å søke.

Får ikke jobb uten å prøve.

At de har en ansatt som vil tale imot deg gjør det jo åpenbart vanskelig, men det er ikke automatisk gitt hva han vil si. Kanskje vil han ordlegge seg sterkt imot deg, kanskje vil han råde til at enkelte oppgaver ikke legges på deg.

Noen sjefer er veldig useriøse mht anbefalinger, andre er veldig profesjonelle. Du kan best gjette hvilken dette er.

Send en søknad så får du et svar.

Kommer du til intervju ville jeg kanskje tilfeldigvis nevnt at du hadde noen personlige issues sist du var i samme stilling som gav deg utfordringer, men at du ser frem til en ny gyv. Ikke nevn denne personen spesifikt. La dem lese mellom linjene og ikke smør tjukt på med unnskyldninger. Gjorde du en dårlig jobb så er det bedre å gi inntrykk av at du er klar over det når de allikevel har en informant som du mistenker vil gi uttrykk for dette.

Lenke til kommentar

Ja, soek. Ta ogsaa en telefon til din gamle sjef, evt. ta en kopp kaffe sammen. Forklar ham at tidligere hadde du problemer, men vis at du har endret deg og vis til den nye jobben. 

Alle kan endre seg og "vokse opp". Dersom han er en god sjef vil han se det. De ansetter ikke "deg for 3 aar siden", men den du er naa. 

Det er i det minste verdt et forsoek, og du har ingenting aa tape paa det. 

Lenke til kommentar

Takk for svar, sender søknad i løpet av dagen. Har ikke så veldig lyst til å ringe gamle sjefen men vi hadde hvertfall en god tone når jeg slutta

Kommer vel bare til å informere de om at jeg har jobba for han hvis de ringer

Lenke til kommentar

Er jo ikke sikkert den gamle sjefen din vet at du har vært på intervju i det hele tatt. Absolutt verdt å søke.

Nei det tror jeg ikke han vil vite, men har oppgitt i cv at jeg jobbet hos han da kommer de kanskje til å snakke med han. Hvis jeg fjerner det blir det et tomrom i cv'n

Lenke til kommentar

Har du ingen andre du jobbet med som kan brukes som referanse? Må jo ikke være sjefen hvis du tror han vil ødelegge for deg.

Jeg var eneste ansatt. Men jeg har jo min nåværende jobb jeg får gode refereanser fra. Det er bare et litt annet yrke

Lenke til kommentar

Vær ærlig om situasjonen i søknaden. Skriv at det ble litt friksjoner mellom deg og den gjeldende personen, men det endte på en god tone, og at du helst vil få sjans til å komme til intervju før de eventuelt spør han om hva det gjaldt. Få en ærlig sjans til å forklare deg, hvis det skulle være et problem.

Hvis de mot all formodning skulle velge å høre på den personen, så vet du at lederskapet er korrupt uansett og du ville mest sannsynlig ha mistrivdes der over tid uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...