G Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Det finnes mange typer plast og mange typer tilsetningsstoffer for å modifisere egenskapene. Resirkulert plast er en blanding av alt mulig. Jeg ser for meg at det kan sige ut ganske mye skummelt under varmebehandlingen og også sige ut hvis barrene brukes til innendørs formål eller til å bygge f.eks "murvegger" til boliger i fattige land. Barrene får nok dårlige mekaniske egenskaper ettersom det er den svakeste plastbiten som definerer styrken til barren. Jeg ser rett og slett ikke noe særlig fornuftig etterbruk av barrene. Kanskje det kan formes drenerende og fungere som armeringsmatte til veidekker? God etterbruk av plast er ikke bare enkelt. Det beste er kanskje å la være å produsere det i utgangspunktet og heller finne alternative materialer. Noen bruksområder kan nok være vanskelig å finne erstatningsmaterialer til, men jeg er ganske sikker på at mye av plasten også er lett å erstatte med f.eks trevirke, papp, metall, stein, glass etc. Ta leker for eksempel. Hvorfor flommer plasten over i lekebutikker? Det er fordi det er et billig byggemateriale sånn at man kan skjemme bort ungene med ørten plastleker og rommene deres fylles. Hadde de solgt tre-leker og metall til 10 ganger prisen hadde vi nok fått en mer fornuftig mengde leker og ikke minst mye enklere etterbruk og resirkulering. Leker er bare ett eksempel. Det finnes utallige varegrupper som fint kan bruke andre materialer. Etter hva jeg har hørt så klarer de å lese forskjell på en del plaststoffer i det de fyker forbi lasere, og så puffes det i riktig samlebinge i de automatiske sorteringsanleggene. Jeg tenkte ikke på å bruke plastikk-barrene som byggemateriale. Men å lagre de på lagre, til noen enten ønsker å kjøpe. Eller til ettertiden. Lagrene må heller ikke være så fantastiske. Bare det holder det sånn noenlunde tørt så man slipper utvasking av de kjemikaliene du er redd for til grunnvann. Ellers så kan man sikkert spyle barrene med et eller annet egnet løsemiddel og samle opp både løsemiddeldamp og løsemiddelvæske i fra renseposten de må igjennom. Alt på en trygg vestlig måte. Det er kun vilje det står om egentlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 (endret) Ja, det er også mulig, men hvis man ikke finner bruksområder som kan brukes spredt så vil det bli enorme plastlagre etter hvert. Hvis vi ekstrapolerer tabellen her så ser vi at det produseres ca 350 000 000 000 kg plast i verden i år, med en økning på ca 3,5% per år. alt dette blir selvsagt plastsøppel etter hvert. Etter min mening må produksjonen reduseres kraftig og plasten må bare brukes der det ikke finnes andre gode alternativer. Litt som RoHS-direktivet, bare for plast i stedet for tungmetaller. Edit: Hvis man får komprimert ut all lufta så tilsvarer 350 000 000 000 kg plast volumet til ca 4000 stk Oslo Plaza. Dette er verdens årlige plastproduksjon. Endret 29. mai 2019 av Simen1 Lenke til kommentar
tini59 Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Hvorfor går ikke Norge inn og implementerer (ideen om) returordninger? Med muligheter for å samle inn pant fra grøftene, ville Brasil blitt ryddet i løpet av måneder! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2019 Del Skrevet 31. mai 2019 Sikkert fordi pant er noe man først betaler og så får tilbake. Flaskene som allerede ligger i grøfta er ikke betalt pant på og da får man heller ikke noe igjen når de leveres. Det er også en teoretisk mulighet for at Brasil betaler for flasker det ikke er betalt pant på, men det koster selvsagt mye penger. Penger jeg tviler på at Brasil har eller vil bruke på den måten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå