Gå til innhold

Brasil drukner i plastsøppel. Bare 1,28 prosent blir resirkulert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og vi skal redde verden ved å forby sugerør av plast..

Det blir iallefall ikke verre, ingen trenger sugerør av plast. 

Nei, men de kunne godt lagt på et lag med nedbrytbar voks på pappsugerørene så komforen blir bedre enn å suge på ett kritt...

Lenke til kommentar

Jeg foreslår tidoblet sukkeravgift! Da løser sugerørproblemet seg selv, samt plastflasker, korker, plastemballasjen som brukes for å bunte sammen plastflasker osv. Vinn-vinn. Bortsett fra tannlegene da. De vil jo få mindre å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår tidoblet sukkeravgift! Da løser sugerørproblemet seg selv, samt plastflasker, korker, plastemballasjen som brukes for å bunte sammen plastflasker osv. Vinn-vinn. Bortsett fra tannlegene da. De vil jo få mindre å gjøre.

Tannlegene vil jo ikke få mindre å gjøre når fastlegene parrerer med økt bruk av piller som leder til munntørrhet  :hmm:

Lenke til kommentar

Det blir iallefall ikke verre, ingen trenger sugerør av plast. 

Ingen trenger plastpose, men ser ikke at det blir forbudt med det første og det er de som ER problemet

Vi er problemet. Det er ikke noe "de". Det er ingen god grunn til å bruke sugerør av plast.

Lenke til kommentar

Det er faktisk et godt forslag. Det vil nok spare folkehelsen for en haug av kostnader også.

Sukker er egentlig rene giften. Du kan faktisk like gjerne drikke øl som brus eller juice, rent helsemessig sett og sett bort ifra alkoholavhengighet og slike ting.

Tannlegene vil jo ikke få mindre å gjøre når fastlegene parrerer med økt bruk av piller som leder til munntørrhet :hmm:

Trist at man i Norge, som er et av landene i verden med best vannkvalitet, må ty til sukkervann med syre for å "slukke" tørsten.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Norge og EU har liten kunnskap om Brasil. Brasil er også i stor grad selvforsynt med det meste innen både mat og teknologi. Her slår Brasil selv Kina og har snart et hundretall allsidige bilfabrikker som leverer alle slag biler over hele verden, inkl trailere og busser.

De fleste bykommuner i Brasil har resirkulert plast i flere tiår gjennom å bruke kilopris på innsamlet plast. Det samme gjelder papp. Har bodd i flere byer i Brasil og det var alltid faste innsamlere på plast og pappir, I tillegg ble vanlig boss og avfall ofte hentet hver dag og i noen byer to ganger om dagen. Her i Norge er det ofte 14 dager mellom hver gang vanlig boss og matavfall blir hentet.

Alle opparbeidede strender i Brasil, noe det er tusener av kilometer av, blir nesten kjemisk renset for alt boss og rusk hver natt, og det er omfattende "maskineri" som er i gang sammen med mange arbeidere. Denne rensingen holder på i mange timer og alt de finner blir kjørt til forbrenning like fort. Har også oppsøkt andre strender flere steder i Brasil og det er langt mindre boss på slike strender i Brasil enn her i Norge..

I tillegg har Brasil et godt organisert innsamlingsapparat for mat og avfall etter stengetid hver eneste kveld.

Dessverre er Brasil langt borte og lett å angripe her fra Europa. Fei heller for egen dør..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var ikke lenge siden (i min unge livstid) at det var vanlig å kaste søppel i gatene og ved siden av fortau i Norge. Det "fløt" av plast mange plasser.

Det er sikkert alikevel ikke mye sammenliknet med Brazil.

Å se plastsøppel strødd rundt gater og fortau, i parker, på strender osv er ikke særlig fint.

Norge har heldigvis forbedret seg på det området de siste 25 årene. Det er sjeldent jeg ser søppel rundt omkring, særs sjelden jeg ser noen kaste søppel fra seg, og svært sjeldent jeg hører holdninger om at det er greit å slenge søppel rundt seg.

Drar man enda litt lenger tilbake var det helt normalt å kaste hvitevarer, inkludert kjøleskap og tv og annet elektrisk utstyr på sjøen.

Veldig sant, husker det var ganske ille da jeg var gutt unge. Ikke uvanlig og se gamle kjøleskap osv stå forlatt i skauen da noen bare dumpet det der.

Hageavfall fløt overalt, kjøpte du deg en is så var det naturlig for mange og kaste papiret på bakken.

Ja vi er blitt MYE bedre. Og mange husker ikke slik vi var, mange samfunn er en del yngre enn oss i utviklingen.

Fort for kua og glemme at den var kalv engang den og :)

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Da får de bygge gjenbruksfabrikk for plast i Norge

Vi har penger og det skaper arbeidsplasser

Vi har veldig høy sysselsettingsgrad allerede og sliter med å få tak i nok folk til en rekke yrker. De fleste av de som ikke er i jobb er nok ikke interessert i det heller.

Lenke til kommentar

Det er faktisk et godt forslag. Det vil nok spare folkehelsen for en haug av kostnader også.

Sukker er egentlig rene giften. Du kan faktisk like gjerne drikke øl som brus eller juice, rent helsemessig sett og sett bort ifra alkoholavhengighet og slike ting.

Trist at man i Norge, som er et av landene i verden med best vannkvalitet, må ty til sukkervann med syre for å "slukke" tørsten.

Det finnes da alkoholfritt øl. Samt man kan holde igjen litt på konsumet.

Lenke til kommentar

Norge og EU har liten kunnskap om Brasil. Brasil er også i stor grad selvforsynt med det meste innen både mat og teknologi. Her slår Brasil selv Kina og har snart et hundretall allsidige bilfabrikker som leverer alle slag biler over hele verden, inkl trailere og busser.

De fleste bykommuner i Brasil har resirkulert plast i flere tiår gjennom å bruke kilopris på innsamlet plast. Det samme gjelder papp. Har bodd i flere byer i Brasil og det var alltid faste innsamlere på plast og pappir, I tillegg ble vanlig boss og avfall ofte hentet hver dag og i noen byer to ganger om dagen. Her i Norge er det ofte 14 dager mellom hver gang vanlig boss og matavfall blir hentet.

Alle opparbeidede strender i Brasil, noe det er tusener av kilometer av, blir nesten kjemisk renset for alt boss og rusk hver natt, og det er omfattende "maskineri" som er i gang sammen med mange arbeidere. Denne rensingen holder på i mange timer og alt de finner blir kjørt til forbrenning like fort. Har også oppsøkt andre strender flere steder i Brasil og det er langt mindre boss på slike strender i Brasil enn her i Norge..

I tillegg har Brasil et godt organisert innsamlingsapparat for mat og avfall etter stengetid hver eneste kveld.

Dessverre er Brasil langt borte og lett å angripe her fra Europa. Fei heller for egen dør..

Jo jo, de kan jo være flinke på et og annet. Strender lokker turister. Men hva med nedhugging av regnskog. Det er det man burde ta Brazil for.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bare forsiktig varmesmelte og hydraulisk trykke plasten til plastikk-barrer for framtidig nytte da, foran å eksportere det med tilhørende svineri av dieselframdrift på fartøy?

Det vil bli en tid framover hvor dette er det nye "svarte gullet". Så hvorfor ikke lagre det til det kommer til nytte igjen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bare forsiktig varmesmelte og hydraulisk trykke plasten til plastikk-barrer for framtidig nytte da, foran å eksportere det med tilhørende svineri av dieselframdrift på fartøy?

Det vil bli en tid framover hvor dette er det nye "svarte gullet". Så hvorfor ikke lagre det til det kommer til nytte igjen?

Det finnes mange typer plast og mange typer tilsetningsstoffer for å modifisere egenskapene. Resirkulert plast er en blanding av alt mulig. Jeg ser for meg at det kan sige ut ganske mye skummelt under varmebehandlingen og også sige ut hvis barrene brukes til innendørs formål eller til å bygge f.eks "murvegger" til boliger i fattige land. Barrene får nok dårlige mekaniske egenskaper ettersom det er den svakeste plastbiten som definerer styrken til barren. Jeg ser rett og slett ikke noe særlig fornuftig etterbruk av barrene.

Kanskje det kan formes drenerende og fungere som armeringsmatte til veidekker?

God etterbruk av plast er ikke bare enkelt. Det beste er kanskje å la være å produsere det i utgangspunktet og heller finne alternative materialer. Noen bruksområder kan nok være vanskelig å finne erstatningsmaterialer til, men jeg er ganske sikker på at mye av plasten også er lett å erstatte med f.eks trevirke, papp, metall, stein, glass etc. Ta leker for eksempel. Hvorfor flommer plasten over i lekebutikker? Det er fordi det er et billig byggemateriale sånn at man kan skjemme bort ungene med ørten plastleker og rommene deres fylles. Hadde de solgt tre-leker og metall til 10 ganger prisen hadde vi nok fått en mer fornuftig mengde leker og ikke minst mye enklere etterbruk og resirkulering. Leker er bare ett eksempel. Det finnes utallige varegrupper som fint kan bruke andre materialer.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det skulle være en smal sak å sjekke næringsinnhold på produsentenes hjemmesider, men det var det visst ikke.

Jeg tror både vanlig øl og alkoholfritt øl inneholder ganske mye sukker. Ikke fult så mye som brus, men fortsatt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...