Gå til innhold

Priser på TV i Norge

Anbefalte innlegg

Mht.bensinpriser: dollaren har vært stabil, oljeprisen har vært langt høyere, men allikevel så er pumpeprisene de høyeste noensinne...samme problematikk muligens, og muligens samme årsak..aktører i markedet strammer grepet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men kanskje er du inne på noe: min gamle Pioneer PDP 5090 LX, som må da være 10 år gammel, og begynner å bli sliten har muligens en lengre levetid enn de nye TV-er...Om TV- er idag ikke er beregnet for 5 års levetid, så kan det bli kostbart og da må prisene opp....

Lenke til kommentar

Det er nettopp det: produksjonskostnader på TV-er ( i sær OLED) har falt dramatisk de siste årene. Dette har en en viss grad kommet forbrukere til gode. Men samtidig er forskjellene mellom norske priser og priser i mellomeuropa blitt større.

Se f.eks. https://www.oled-info.com/dscc-production-cost-55-qd-oled-tv-will-reach-almost-800-2019-will-fall-450-2022

TV- er i de øverste klassene har ikke falt i pris i Norge.

Lenke til kommentar

Sony 65 AF9 hadde en lanseringspris på 39990. Sony 65 AG9 er nå lansert til 42990.

Lanseringspris i Tyskland er 3799 euro ( omtrent 37500). I Nederland 4099 euro.

5,3 mill.nordmenn kjøper nesten 400.000 TV-er hvert år mens 17 mill.nederlendere bikker 550000 TV-er hvert år. Vi kjøper garantert flere Sony 65» enn nederlendere gjør.

Norge og Kina er de to landene hvor det går mange TV-er større enn 55».

Kuriositet: i Japan er 32» den foretrukne størrelse.

Så hvorfor er det slik prisene i Norge har steget siden 2017? Og hvorfor lever myten om billige TV-er i Norge..

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Også dette med hvor rike vi er kan jeg avlive...: en lærer i Norge tjener marginalt mer enn en lærer i Nederland ( pussig nok har de den samme lønnsmodellen). Levekostnadene er dog langt høyre i Norge (varer og tjenester ligger 43% over snittet i Norge mot omtrent 8% i Nederland). Bokostnadene der borte er noe høyre enn i Norge, mens transportkostnadene er lavere.

Helseutgiftene er også større for en Nederlender. Oppsummert så tror jeg at vi fortsatt har det hakket bedre, men at forskjellene er i ferd med å utlignes, grunnet stadig nye og plutselige avgifter, som bare pålegges vanlige folk. Rikfolk har fått det bedre og flere og flere er rike. Samtidig øker terskelen for å kunne leve av lønna du får. Gjorde en utregning ifjor som viste at familiens medianinntekt ikke holdt til de faste utgifter inkludert avskrivning av bil, inkludert lånerenter, men uten nyanskaffelsen og ferie. Kort sagt så lever vi i større og større grad av andre midler enn lønna..meget farlig utvikling.

Lenke til kommentar

Jeg vet at Apple fastsetter priser, og at flere andre gjør det samme: en robotklipper fra Husqvarna er likt priset i hele landet. Du får som forhandler(kjede) ikke lov å prise den lavere. Men er det Sony, importøren eller forhandlere som prøver å ha kontroll på TV prisene. Og er det likedan med LG IG Samsung?

Lenke til kommentar

Jeg vet at Apple fastsetter priser, og at flere andre gjør det samme: en robotklipper fra Husqvarna er likt priset i hele landet. Du får som forhandler(kjede) ikke lov å prise den lavere. Men er det Sony, importøren eller forhandlere som prøver å ha kontroll på TV prisene. Og er det likedan med LG IG Samsung?

Sony har høye priser i England som i Norge liker godt AF9 men mangler 200 nits på hdr for å matche konkurrentene pluss DV er alt for mørk det skal Lg ha DV er milevis bedre punch i bildet.

Har en Uk Bud som har en 65 AF9 han virker OK fornøyd ish ...

Endret av samco
Lenke til kommentar

Importørene som setter prisene til kjedene.

Lenke til kommentar

Importørene som setter prisene til kjedene.

Hvordan vet du det? Kan godt være riktig. Jeg ser at LG priser annerledes enn Sony..

Men noe må skje her..vi kan ikke ha det slik at konkurransen opphører. Priser på varer og tjenester nærmer seg 50% over snittet i EU

Lenke til kommentar

Sony har høye priser i England som i Norge liker godt AF9 men mangler 200 nits på hdr for å matche konkurrentene pluss DV er alt for mørk det skal Lg ha DV er milevis bedre punch i bildet.

Har en Uk Bud som har en 65 AF9 han virker OK fornøyd ish ...

Enig i at lysstyrke fortsatt mangler på OLED. Men nå kommer snart microLED og da er problemet løst.
Lenke til kommentar

Hvordan vet du det? Kan godt være riktig. Jeg ser at LG priser annerledes enn Sony..

Men noe må skje her..vi kan ikke ha det slik at konkurransen opphører. Priser på varer og tjenester nærmer seg 50% over snittet i EU

Fordi Power engang kontaktet Lg direkte on en Pris på Lg G6 jeg kjøpte i 2016. Fikk 20k rabatt fra Lg nordic

Lenke til kommentar

Enig i at lysstyrke fortsatt mangler på OLED. Men nå kommer snart microLED og da er problemet løst.

Micro LED er kansje løsningen om pris pluss om de får krympet led til 4K og 8k paneler. Samsung the wall modul tv er en full LED med er stor siden LED diodene trenger plass. Kul tv

Lenke til kommentar

Fordi Power engang kontaktet Lg direkte on en Pris på Lg G6 jeg kjøpte i 2016. Fikk 20k rabatt fra Lg nordic

Kult...Jeg tror at du ikke ville ha fått det til på en Sony...men jeg vet ikke. Uansett jeg venter litt til med bytte av TV. Det må da snart være slutt på grådigheten...

Lenke til kommentar

Micro LED er kansje løsningen om pris pluss om de får krympet led til 4K og 8k paneler. Samsung the wall modul tv er en full LED med er stor siden LED diodene trenger plass. Kul tv

Ja. Jeg havner fortsatt på OLED idag, grunnet svartnivå og innsynsvinkel. Blir spennende å se om Samsung klarer å levere microLED til overkommelige priser, slik at de konkurrerer med LG sine OLED paneler. De har jo mistet sin topposisjon til LG, fordi de vegret seg å kaste seg på OLED bølgen. Helt utrolig at de kommer seg unna med QLED betegnelsen. Sleipt.

Lenke til kommentar

Merkelig diskusjon. Man kan ikke trekke konklusjon av å sammenligne priser på en Sony-OLED-modell i Norge og Europa. 

Hovedgrunnen til det er at Sony nesten ikke selger noe som helst i Norge. De selger nesten ikke mobiler, nesten ikke TV'r, og de selger ikke en eneste Playstation-konsoll engang. Samtlige PS4-konsoller i Norge distribueres via Nordisk Film. 

Så en god grunn til at Sony-modeller er dyre i Norge er rett og slett at ingen vil ha dem. Alle vil ha LG og alle vil ha QLED. Ingen veit hva QLED er, men Samsung er flinke til å lage kule navn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig diskusjon. Man kan ikke trekke konklusjon av å sammenligne priser på en Sony-OLED-modell i Norge og Europa. 

Hovedgrunnen til det er at Sony nesten ikke selger noe som helst i Norge. De selger nesten ikke mobiler, nesten ikke TV'r, og de selger ikke en eneste Playstation-konsoll engang. Samtlige PS4-konsoller i Norge distribueres via Nordisk Film. 

Så en god grunn til at Sony-modeller er dyre i Norge er rett og slett at ingen vil ha dem. Alle vil ha LG og alle vil ha QLED. Ingen veit hva QLED er, men Samsung er flinke til å lage kule navn.

Helt feil. Flere og flere kjøper produkter fra øverste hylle. Toppmodellene til Sony er utsolgt de fleste steder og er testvinner.Derfor tok jeg den som et eksempel. https://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1440156585

Nykommeren LG 9 serien ( 2019) rykker opp, men Sony sine AG modeller er ikke testet ennå. Samsung havner kant bak med sine misvisende QLED ( er fortsatt eldgammel LED teknologi)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...