Gå til innhold

Priser på TV i Norge

Anbefalte innlegg

Jeg har i mange år vært enig i at priser på især TV-er i Norge har vært rimelig i forhold til mellomeuropa. Småelektronikk har alltid vært dyrt. Norge er iflg.SSB 43% dyrere enn snittet i EU på varer og tjenester. Priser på de beste betalbare TV -er har ligget i perioder under mellomeuropeiske priser, men de siste årene har disse prisene økt betydelig. Idag sjekket jeg priser på to populære OLED TV-er, hvor prisen i høykostnadland Danmark lå over 40% lavere for begge disse TV - er. Det er mildt sagt sjokkerende.

Min egen teori er at de to hovedaktørene i Norge unngår konkurranse gjennom innføring av sine søkemotorer, som tilpasser seg konkurrentenes pris. Når den ene øker sin pris, blir den automatisk oppjustert av den andre, og slik oppnår man høyeste pris til enhver tid. ( altså stikk det motsatte av hva de påstår selv).

Noe ideer om hvorfor prisene på især TV-er har eksplodert i pris de siste årene?

Den enorme norske prisøkningen gjør det også vanskelig å orientere seg i et allerede vanskelig markedet, fordi flere og flere testsider ikke er uavhengige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er TV-priser/tilbud veldig opp og ned. Jeg ser ofte danske priser, men de prisene jeg ser er sjeldent bedre enn de norske prisene. Men klart, er det et TV som ikke er på tilbud i Norge mens det er på tilbud i Danmark, kan prisforskjellen være stor.

Lenke til kommentar

I dette tilfellet ble prisene hentet fra samme kjeden. Jeg sjekker regelmessig priser i Nederland og Tyskland gjennom idealo.de, og kieskeurig.nl / beslist.nl. Det har aldri tidligere vært større forskjeller, men ja man kan selvsagt fortsatt komme over modeller som selges rimelig i Norge, men ikke lengre de som har høy salgsvolum...så at det har skjedd en voldsom prisøkning er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar

De to TV-er koster i Danmark til sammen Dkr.35554, mens de i Norge til sammen koster nkr. 67989, så selv med en dårlig kurs så overstiger forskjellen 40%. Slik har det aldri vært før.

Der er langt mer konkurranse i Danmark.  Avhengig av hvor man bor, er det et alternativ for mange å dra over grensen til Tyskland og handle enda billigere. 

Lenke til kommentar

Morsomt. Den TV du linket til ble nettop kjøpt av en kamerat på min anbefaling...kantbelyst men 120 Hz., og 8,2 på rtings om jeg ikke husker feil. Helt grei allrounder 65» til under 10000. Men som sagt: ikke samme segment som jeg henviser til..

Lenke til kommentar

Der er langt mer konkurranse i Danmark.  Avhengig av hvor man bor, er det et alternativ for mange å dra over grensen til Tyskland og handle enda billigere.

Godt mulig, men grensen og muligheten til å handle i Tyskland/ Polen har alltid vært der...prisforskjellen mellom Norge og mellomeuropa har økt dramatisk på kort tid...

Lenke til kommentar

Å sammenligne historiske priser i Norge med dagens priser i Danmark er ikke riktig å gjøre.

Jeg kunne ha gitt et enda verre eksempel..LG .OLED65E8PLAAEN selges pt. fra Power Norge for 57990 mens Power Danmark selger den for Dkr. 17218. Den historisk rimeligste prisen er 14999 Dkr, mot 21490 nkr. I Norge.

Lenke til kommentar

Å sammenligne historiske priser i Norge med dagens priser i Danmark er ikke riktig å gjøre.

Jeg kunne ha gitt et enda verre eksempel..LG .OLED65E8PLAAEN selges pt. fra Power Norge for 57990 mens Power Danmark selger den for Dkr. 17218. Den historisk rimeligste prisen er 14999 Dkr, mot 21490 nkr. I Norge.

Men det er jo det jeg sier, at prisene varierer voldsomt fra uke til uke.

Det blir som å sammenligne bensinprisene fra dag til dag.

Endret av nor50
Lenke til kommentar

Til NOR 50... Du har rett i at det fortsatt finnes gode tilbud, men de er vanskeligere å finne, og de er færre, og skjer mindre hyppig. Bortsett fra det er prisene generelt på TV -er i Norge blitt høyre, og er ikke lengre billigere enn i andre land, tvertom.

Nå gjelder denne problematikken ikke bare TV - er, men det det jeg startet tråden med..

Lenke til kommentar

Den norske krona er hardt rammet de siste åra, og i tillegg har vi bedre garantiordning enn alle land tror jeg. Så jeg er meget fornøyd med priser her i Norge. Jeg finner ut hva jeg vil kjøpe, og setter opp prisvarsel på det. Funker meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...