Gå til innhold

Sjekk de nye elektriske tohjulingene: Nå kan du bruke sparkesykkelen på fjellet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan være greit og skrive litt om regelverket når dere bruker naturen som et nedslagsfelt på denne artikkelen.

 

 

§ 2a.Elektriske sykler kan brukes i utmark. Med elektriske sykler menes sykler som er utstyrt med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW som reduseres gradvis ved økende hastighet og opphører ved 25 km/t eller tidligere hvis syklisten slutter å trå. Sykkelen kan ved motorkraft alene nå en maksimal hastighet på 6 km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og jo flere slike jo mer miljøvennlig blir vi... HAH !?!. På dette viset tar det ikke lang tid, uansett på hvilken side av debatten rundt om elbil er mer eller like forrurensende som fossilbiler eller overhodet ikke, før miljøet GARANTERT lider under el-revolusjonen unasett hvordan man snur og vender på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og jo flere slike jo mer miljøvennlig blir vi.

 

Jeg tenker det er mere miljøvenlig med en el-scooter en med elbil på 2 tonn+ :)

Absolutt. Og for mange så er det ikke et både og scenario. Svært mange urbane mennesker vil klare seg helt fint med kun elektrisk kjøretøy av typen scooter, el-moped, el-sykkel, ståhjuling etc. Så bruker de kanskje buss el tog når de skal reise lengre enn det el-kjøretøyet klarer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor hva?

 

250W er ikke sterkt nok til å dra deg oppover de verste bakkene.

 

20 km/t er egentlig helt okay, men da må den klare 20 km/t oppover bakkene også. Med 250W så sliter sykkelen med å holde farten, og siden den da er overarbeidet suger den batteriet med en gang. Fra byen og opp mot sinsen går den fra fullt til tomt ganske kjapt.

Lenke til kommentar

Hvorfor hva?

 

250W er ikke sterkt nok til å dra deg oppover de verste bakkene.

 

20 km/t er egentlig helt okay, men da må den klare 20 km/t oppover bakkene også. Med 250W så sliter sykkelen med å holde farten, og siden den da er overarbeidet suger den batteriet med en gang. Fra byen og opp mot sinsen går den fra fullt til tomt ganske kjapt.

Maks 250 W nominell effekt på elsykkel. Det betyr at effekt i korte perioder kan være mye høyere. De fleste krankmotorer yter 900-1400 W i bakker. Snitteffekten over tid er som regel under 200 W i variert terreng.

 

Her jeg bor i distriktet i Nord-Norge er det mye bakker. Mitt batteri på bare 180 Wh varer opp til 30 km på elsykkelen. I en bakke på nesten 8% stigning som jeg sykler nesten daglig i mine ærend så holder den over 20 km/t med minimal innsats fra meg. 25 km/t er lett. Min krankmotor yter i underkant av 1000 W med maks belastning.

 

Sparkesykler og selvbalanserende kjøretøy har ingen effektbegrensning i loven.

Endret av Lynxman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...