Pms1 Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Hei I boretsslaget jeg bor i, så har vi et styre, som mange er misfornøyd med Jeg never noen punker: * Driver med offentlig gapestokk * Alle henvendelser til styre blir mottatt som er personlig angrep, og ofte svart med å få et salgspålegg fra styreleder * Vi som beboere føler oss motarbeidet og får ikke innsyn i arbeidskontrakter * Det er en større jobb, som aldri ble lagt ut på anbud fra styre. * Det ble oppdaget asbest i blokken, det viste styret i 3 uker. Men ga ikke infromasjon om dette til beboere, før på generalfosmalingen. * Henver de ble lurt av et firma, men vil ikke heve kjøpet og krevene pengene tilbake fra firma. Dette er noen av punktene, det er mye mer. Vi er ute etter fremme et mistillit til styre, på disse grunnlag og få inn et nytt styre. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Hvis du ønsker å stille spørsmål til advokat, bør du ta kontakt med advokat heller enn å skrive her. 9 Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2019 Hvis du ønsker å stille spørsmål til advokat, bør du ta kontakt med advokat heller enn å skrive her. Det finnes jo advokater her inne og, som kan gi et kort svar, om det er ulovlig det de har gjort eller ikke. Ser ikke helt poenget med dette svaret fra deg. 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Lykke til med å få en advokat til å jobbe gratis på forumet for deg 6 Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2019 Lykke til med å få en advokat til å jobbe gratis på forumet for deg Fortsatt er det et kort svar, for å si ja her har du et sak eller ikke. Jeg er mer enn villig til å betale for en advokat. Men det er ikke det er snakk om her. 1 Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2019 Jeg er ikke ute etter noen skal jobbe gratis for meg, jeg bare ønsker å vite om vi beboere i dette boretsslaget har en sak eller ikke.Folk som kjenner loven, ser det raskt. Grunnen til at jeg spør, er at jeg finner så mye forskjellig på google. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Vil ikke rote til tråden, bare nevner noe som heter advokatvakt. Sjekk det ut. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 I tillegg har mange advokater gratis vurdering av om du har en sak eller ikke. Og dersom du får sprikende treff på Google kan jo det være et hint om at du har en kompleks sak Og hvem som helst kan her utgi seg for å være en advokat. Så det er farlig å legge for mye tillit til at svaret er juridisk korrekt når du risikerer betydelige utgifter og bruk av tid. 2 Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Vil ikke rote til tråden, bare nevner noe som heter advokatvakt. Sjekk det ut. Takk for svar. Takk for tips, det skal jeg gjøre. I tillegg har mange advokater gratis vurdering av om du har en sak eller ikke. Og dersom du får sprikende treff på Google kan jo det være et hint om at du har en kompleks sak Og hvem som helst kan her utgi seg for å være en advokat. Så det er farlig å legge for mye tillit til at svaret er juridisk korrekt når du risikerer betydelige utgifter og bruk av tid. Takk for svar. Ja der sa du noe, det har jeg ikke tenkt på. At det er komplisert sak, det vet jeg. Da man skal ha en rimelig sikker sak, for å komme med mistillit sak eller saker til styret, og kreve at de skal gå. Har snakket med jurist, men som vedkommende sa: Dette er noe jeg ikke har peiling på, men skal se om jeg kan hjelpe med noe. + det og google etter lignende saker. Ja jeg har det i bakhodet, at det er lett å bli lurt av et forum, for her kan alle si hva de er. Endret 25. mai 2019 av Pms1 Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Hvis du ønsker å fremme mistillit kan du be om at styret holder en ekstraordinær generalforsamling hvor saken som skal tas opp er mistillit mot styret. Dere må ha minst 1/10 av stemmene for å kunne kreve at saken tas opp. 1 Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2019 Hvis du ønsker å fremme mistillit kan du be om at styret holder en ekstraordinær generalforsamling hvor saken som skal tas opp er mistillit mot styret. Dere må ha minst 1/10 av stemmene for å kunne kreve at saken tas opp. Ja den biten vet jeg, men du må ha noen saker for å fremme mistillit. Utenom at de svarer frekt og på en truende måte, så lurer jeg på, om de bare kan f.eks bestille dører fra et firma uten å legge det ut på anbud. Siden det firma har de alltid brukt Om de har brutt loven, med å gjøre det. Og siden de nekter oss innsyn i arbeids kontrakter de har inngått, om det er og et grunnlagg for å kaste styret. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Hadde du brukt en tittel på tråden som passet med det du spurte om så ville du hatt mange svar fra juss-eksperter Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 25. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2019 Hadde du brukt en tittel på tråden som passet med det du spurte om så ville du hatt mange svar fra juss-eksperter Ja jeg bommet kraftig på tittelen, det innrømmer jeg glatt. Var vel helst det, at jeg ikke kom på en passende tittel. Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Mulig jeg tar feil, men "mistillit" er vel et ganske vidt begrep i denne sammenhengen. Det er generalforsamlingen som har valgt styret. Det er generalforsamlingen som kan fjerne styret. Det som kreves er alminnelig flertall. Hvor står det at man trenger en særskilt grunn? Vil tro det holder at dere reiser spørsmål ved om styret ivaretar interessene til de som bor i borettslaget på en tilstrekkelig måte og at du viser til de hendelsene du mener er relevante. Huseiernes landsforbund tror jeg svarer på denne type spørsmål. Medlemsskapet koster ikke mye. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Jeg er ikke ute etter noen skal jobbe gratis for meg, jeg bare ønsker å vite om vi beboere i dette boretsslaget har en sak eller ikke. Folk som kjenner loven, ser det raskt. Grunnen til at jeg spør, er at jeg finner så mye forskjellig på google. Jeg er advokat, og kjenner loven. Innlegget ditt gir på ingen måte grunnlag for å si noe fornuftig, i alle fall ikke gi ja/nei på om du har en sak her. Men hvis spørsmålet ditt er om du kan stille mistillitsforslag mot styret så er svaret åpenbart ja. Det krever ikke at styret har brutt loven. Det krever derimot at du får kalt inn til generalforsamling (krever 10 % av andelseierne, men uansett minst to personer), og får med deg halvparten av generalforsamlingen på å kaste styret. Endret 25. mai 2019 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Alt du nemner er nok i beste fall dårleg saksbehandling, men det er ikkje ulovleg. Den store jobben som ikkje blei lagt ut på anbud kan gi grunnlag for ein sak, men det kan også godt være at det ligg innunder styret sin myndigheit. Ditt beste kort er å kalle inn til ekstraordinært generalforsamling der det blir retta mistillitsforslag til styret, og på den måten får nokon andre til å ta over. Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 26. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2019 Mulig jeg tar feil, men "mistillit" er vel et ganske vidt begrep i denne sammenhengen. Det er generalforsamlingen som har valgt styret. Det er generalforsamlingen som kan fjerne styret. Det som kreves er alminnelig flertall. Hvor står det at man trenger en særskilt grunn? Vil tro det holder at dere reiser spørsmål ved om styret ivaretar interessene til de som bor i borettslaget på en tilstrekkelig måte og at du viser til de hendelsene du mener er relevante. Huseiernes landsforbund tror jeg svarer på denne type spørsmål. Medlemsskapet koster ikke mye. Etter det jeg har funnet ut, så må du begrunne hvorfor man fremmer et mistillit til styret, og det er bare de grunnene man kan diskutere på den ekstra ordinære generalfosmamlingen. Og man må ha 10% for at styret skal kalle inn til ekstra ordinært GF, og hvis man føler at de ikke kan svare for seg, så kan man be de om å gå. Jeg er advokat, og kjenner loven. Innlegget ditt gir på ingen måte grunnlag for å si noe fornuftig, i alle fall ikke gi ja/nei på om du har en sak her. Men hvis spørsmålet ditt er om du kan stille mistillitsforslag mot styret så er svaret åpenbart ja. Det krever ikke at styret har brutt loven. Det krever derimot at du får kalt inn til generalforsamling (krever 10 % av andelseierne, men uansett minst to personer), og får med deg halvparten av generalforsamlingen på å kaste styret. Hvis jeg har rotete/uoversiktlig innlegg, så beklager jeg det. Jeg har kraftig dysleksi, så jeg ser ikke de feilene eller mangelene som du tydligvis henger deg opp i. Takk, såpass har jeg klart å funnet ut. Men greit å få det bekreftet og. Alt du nemner er nok i beste fall dårleg saksbehandling, men det er ikkje ulovleg. Den store jobben som ikkje blei lagt ut på anbud kan gi grunnlag for ein sak, men det kan også godt være at det ligg innunder styret sin myndigheit. Ditt beste kort er å kalle inn til ekstraordinært generalforsamling der det blir retta mistillitsforslag til styret, og på den måten får nokon andre til å ta over. Det med den store saken, så skal jeg prøve å forklare: vi måtte ha nye nøkler, for de gamle systemet var så slitt at nøkler kunne kryss brukes hos naboene og låse opp (ille). Når det ble bestemt at vi måtte ha nytt system, så ble det aldri lagt ut på anbud, det ble bare bestemt av styret, at de skulle bruke de de alltid har brukt. Og da var det noen låser som fikk kodelås, men de kodelåsene kan bare brukes inne ikke ute. Her sier styret at de ble lurt, men de kan ikke heve kjøpet siden det er 3 år siden. Jeg sier at de kan heve kjøpet, for vi har 5 år reklamasjones rett her i Norge. Og hvis det er slik at styret ble lurt, så skal det ikke være et problem. Men styre sier nei, de vil ikke forfølge saken. Når vi ber om innsyn i avtalen som er inngått, så sier styre nei + den saken, at de ikke informerte beboere om asbest funn. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Her sier styret at de ble lurt, men de kan ikke heve kjøpet siden det er 3 år siden. Jeg sier at de kan heve kjøpet, for vi har 5 år reklamasjones rett her i Norge. Reklamasjonsretten på fem år gjelder for forbrukerkjøp(Forbrukerkjøpsloven). Når styret handler på vegne av borettslaget er det Kjøpsloven som gjelder. Her er foskjellene forklart. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Hei I boretsslaget jeg bor i, så har vi et styre, som mange er misfornøyd med Jeg never noen punker: * Driver med offentlig gapestokk * Alle henvendelser til styre blir mottatt som er personlig angrep, og ofte svart med å få et salgspålegg fra styreleder * Vi som beboere føler oss motarbeidet og får ikke innsyn i arbeidskontrakter * Det er en større jobb, som aldri ble lagt ut på anbud fra styre. * Det ble oppdaget asbest i blokken, det viste styret i 3 uker. Men ga ikke infromasjon om dette til beboere, før på generalfosmalingen. * Henver de ble lurt av et firma, men vil ikke heve kjøpet og krevene pengene tilbake fra firma. Dette er noen av punktene, det er mye mer. Vi er ute etter fremme et mistillit til styre, på disse grunnlag og få inn et nytt styre. Det jeg lurer på her er om Asbesten ble lagt inn av et firma (som lurte dem) eller er det selve jobben som firmaet har lurt dem om ( fjerne asbesten og fikse opp ) som ble dyrere enn det de hadde trodd og derfor lurt av firmaet? Lenke til kommentar
Pms1 Skrevet 26. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2019 Reklamasjonsretten på fem år gjelder for forbrukerkjøp(Forbrukerkjøpsloven). Når styret handler på vegne av borettslaget er det Kjøpsloven som gjelder. Her er foskjellene forklart. Ok, da kan de nok ikke kreve pengene tilbake fra firma de hever lurte dem. Men problemet her, er at en beboer infomerte styret om at kodelåsen var ment for inne bruk, noen måneder etter de ble instalert, men styre gjorde ikke noe med det, før etter 2-3 år. Det jeg lurer på her er om Asbesten ble lagt inn av et firma (som lurte dem) eller er det selve jobben som firmaet har lurt dem om ( fjerne asbesten og fikse opp ) som ble dyrere enn det de hadde trodd og derfor lurt av firmaet? Abesten har vært der siden 1967, og firma som jobber på blokken var ikke klar over det. Så når de fant asbesten, infomerte de styre om funnet, men styre infomerte ikke beboere om funnet. styret satt på asbest funnet i 3 uker, før de sa det på GF, etter en beboer spurte hvorfor noen av arbeiderene plutselig hadde hvite drakter og fikk lufte via en tank på ryggen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå