Gå til innhold

Flere vil ha elbil-abonnement: Redde for å ta feil teknologivalg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

og når du leverer inn igjen bilen må du blø kraftig for hver eneste nanoskavank som blir oppdaget når forhandleren finkjemmer bilen.

Du kan forsikre deg mot skader så du slipper den "overraskende" regningen når du leverer tilbake en leaset bil.

 

Det finnes flere som du kan levere en leaset bil til og få fikset alle småfeilene før du leverer den tilbake.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En som:- skryter av han som ingeniør slipper å tenke- skryter av at han setter økonomi framfor miljø- sprer FUD om teknologivalg for egen vinning- fronter pengebransjen framfor selvforsynthet (leie/leasing framfor eie og økt bruk av forsikringer)- vrir privat bilhold over mot big-data-mining (sikkert gjennom "kreative" kontrakter som neppe leses)- gjør bilholdet mindre personlig og mindre følelsesladet. Bruk og kast-mentalitet. Mindre ansvarsfølelse.Det er så mye holdningsmessig galt i denne artikkelen at jeg blir kvalm.

Det r kun særinger som velger elbil på grunn av miljø. Men hva er FUD her?

Lenke til kommentar

Men hva er FUD her?

Fear, Uncertainty and Doubt. Et uttrykk Microsoft konstruerte og brukte aktivt internt fra 90-tallet. Taktikken går i korte trekk ut på å skape tvil om f.eks konkurrenter for å fremme sine egne interesser. I kontekst av denne artikkelen sprer imove-eier Birkenfeldt FUD om teknologivalg. Hvor usikkert det er å eie en elbil, hvilken teknologi som kommer til å vinne fram, skape frykt om potensielt store verdifall osv. Denne FUD-en er åpenbart for egen vinning.

 

Noen påstår dette er så billig. For å si det sånn, imove-investoren driver nok ikke veldedighet. Hadde det ikke lønt seg så ville de neppe drevet med det.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
 
Du kan forsikre deg mot skader så du slipper den "overraskende" regningen når du leverer tilbake en leaset bil.

 

Det finnes flere som du kan levere en leaset bil til og få fikset alle småfeilene før du leverer den tilbake.

Forsikring betyr at en betaler hva det koster i snitt. Da forsikrer en seg om at det blir en kostnad.

Endret av Bengt Who
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"– Men er leasing av elbil god butikk?

– Det er smart for den som ikke vil binde masse penger. Du slipper å låne penger til å kjøpe bil. For den som har penger i banken og steller pent med bilen kan det være gunstigere å kjøpe en bil og selge den etter tre år - forutsatt at utviklingen og markedet ikke har gjort bilen uselgelig, sier Gundersen."

Det finnes ikke biler som er uselgelige. Det er kun snakk om pris. Selger du billig nok er det alltid noen som kjøper.

Avtalen det er snakk om her har en pris som avskriver bilen til null over ca. 5 år. Med normal bruk skal en bil holde mer enn 10 år. Så i praksis vil det alltid være mest lønnsomt å kjøpe om du planlegger å beholde bilen mer enn et par år.

Ta e-golf som et eksempel. Der ligger månedsprisen på 5990 kroner. Det blir 215640 kroner for 3 år. Trekker man fra serviceutgifter og forsikring vil det gi avskrivning på rundt 200000 kroner om du kjøper en ny bil. Da kan du selge bilen for rundt 135000 kroner og likevel gå i null sammenlignet med å leie.

Endret av Eivind Helle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort følgende (uvitenskapelige) observasjon:

 

TIdligere var det ladekøer på vei mellom Bergen og Førde. De ser ut til å være mindre nå enn for to år siden. Har de som trengte å lade før nå byttet elbil slik at de nå (som jeg) ikke trenger å lade før du er fremme? Hvis så er tilfelle er det ikke behov for massiv utbygging av ladestasjoner for strekk opp til 250 km.

 

Det har ikke blitt nevneverdig flere ladestasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg synes som Nito medlem det er skremmende at TU er så dårlig oppdatert på elbiler at de skriver det er gammel teknologi i elbilene som selges i dag. Du får elbiler stappet med ny teknologi levert omgående og også elbiler som i tillegg videreutvikles etter kjøpet. Er hensikten å skremme kunder fra å kjøpe elektrisk slik som motor journalister med knytninger til diesel bil produsenter gjør? Jeg har kjørt min nye elbil i 2 måneder og synes den er i en annen divisjon enn min 5 år gamle X1. Den har drivstoff kostnader på ca 10-15 % av min X1, er mye kvikkere, raskere og lettkjørt og med masse hjelpe og sikkerhets funksjoner. Elbilen hadde dessuten ca samme nypris som min X1 hadde som ny.

Lenke til kommentar

Elbiler kan vel bli litt som asbest er i dag. Plutselig kommer det ny teknologi som gjør dagens biler usalgbare og til et miljøproblem fordi ingen vil resirkulere dem uten god betaling. Forstår godt at folk ikke ønsker å eie dem men utnytte maksimalt fordelene de gir i bomringer og på ferjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...