Gå til innhold

Dah truth about radon -

xrays

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen syns de sitter på sannheten om radon. Gjerne send pm.

Saken er at jeg har lest at det ikke er så farlig som man skal ha det til. Som at tiltak grense er satt til 100 bq men at det handler om standard i Europa som Norge også har satt. Så siden jeg bor på et sted med radon og venter tiltak så lurer jeg veldig på hvor farlig det egentlig er.

Nei kan ikke spørre de som jobber med det pga derfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radon er den største kontributør til "background radiation", som den generelle strålingen du utsettes for i et miljø.

Du vil helst få det ned. Det er helsefarlig.

Det er sannheten. Det er ikke veldig farlig, det er litt farlig. Men litt farlig er ikke bra det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Radon er den største kontributør til "background radiation", som den generelle strålingen du utsettes for i et miljø.

Du vil helst få det ned. Det er helsefarlig.

Det er sannheten. Det er ikke veldig farlig, det er litt farlig. Men litt farlig er ikke bra det heller.

Ja skjønner det er farlig i mengder som er farlig. Men er da den grensen på 100 bq riktig? Har lest at 1000 bq er som å være røyker i skade omfang.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med radon er at man er eksponert for det hele tiden man er hjemme. Med unntak av 8-10 timer man er på jobb, tilbringer mange resten av tiden innenfor husets fire vegger. Og hvis man da tenker at man i snitt lever i 77 år eller noe sånt snakker vi om ganske heftig eksponering. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Om du lever et "normalt sunt liv", så er ikke radon det du trenger å gå rundt å bekymre deg mest for, med mindre du beviselig bor i et område med markant høyere eksponering enn grenseverdiene.

Jeg misliker sterkt å bruke argumentet "jeg kjenner noen som...", men siden dette er OT-baren så tillater jeg meg det: Jeg kjenner noen som jobber med/forsker på blant annet dette. Studier som enda ikke er ferdige tenderer mot å vise at radon ikke er like skadelig som først antatt. Når det er sagt, om du feks. røyker, så senkes visstnok terskelen for å ta skade av radon betydelig.

Lenke til kommentar

Om du lever et "normalt sunt liv", så er ikke radon det du trenger å gå rundt å bekymre deg mest for, med mindre du beviselig bor i et område med markant høyere eksponering enn grenseverdiene.

Jeg misliker sterkt å bruke argumentet "jeg kjenner noen som...", men siden dette er OT-baren så tillater jeg meg det: Jeg kjenner noen som jobber med/forsker på blant annet dette. Studier som enda ikke er ferdige tenderer mot å vise at radon ikke er like skadelig som først antatt. Når det er sagt, om du feks. røyker, så senkes visstnok terskelen for å ta skade av radon betydelig.

Interessant, skriv gjerne litt mer om dette, eller send meg pm. Det som forvirrer meg er at det står skrevet noen steder at den grensa statens strålevern har satt er falsk, usann.

Har greie verdier på soverom,under grense men ellers rundt 450 vinterstid i stue, der er jeg jo i grunn lite.

Lenke til kommentar

Interessant, skriv gjerne litt mer om dette, eller send meg pm. Det som forvirrer meg er at det står skrevet noen steder at den grensa statens strålevern har satt er falsk, usann.

Grensen er ikke falsk. Den er satt konservativ for å være sikker på at det er trygt. Bedre å ha en lav grense, enn at den ligger rett oppunder hva som er helseskadelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...