Jack Johnson Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Får si det igjen da; Tesla er ikke levedyktig og er borte vekk, evt kjøpt opp innen 2 år. Elendig service, leveringer holder ikke mål, bilene taper snart (pris) konkurransen mot Hyundai, KIA og Škoda. Det sa "dere" i 2009, 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 og i 2018 også Når man må kutte ned på dopapir så sier det hvor alvorlig det er for Tesla nu. Nå stemmer ikke det at Tesla kutter ned på dopapir. Det er BS. Det var en ansatt som tok med siden datteren solgte dopapir for inntekt for speidere eller idretten.. Samme som 99% av alle andre firmaer der de ansatte har barn. 1 Lenke til kommentar
Hoffy Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Får si det igjen da; Tesla er ikke levedyktig og er borte vekk, evt kjøpt opp innen 2 år. Elendig service, leveringer holder ikke mål, bilene taper snart (pris) konkurransen mot Hyundai, KIA og Škoda. Kan sammenlignes med Hooters Air, for de som kjenner den historien. Det hadde jo vært trist siden Tesla lager verdens beste biler. Overlegen på teknologi, rekkevidde, lading, kjøreegenskaper og brukeropplevelse. Du kan takke Mercedes for de gode kjøreegenskapene. Teknologimessig har de ikke noe annet som de andre merkene ikke hadde fra før, annet enn autonomisk kjøring som strekker seg lenger enn lane assist og ACC. 7 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Du kan takke Mercedes for de gode kjøreegenskapene. Teknologimessig har de ikke noe annet som de andre merkene ikke hadde fra før, annet enn autonomisk kjøring som strekker seg lenger enn lane assist og ACC. Model S og X hadde en del deler i fra Mercedes, men model 3(som har langt bedre kjøreegenskaper) har langt mindre, litt usikker på om de har noe som helst i fra Mercedes faktisk. 1 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Du kan takke Mercedes for de gode kjøreegenskapene. Teknologimessig har de ikke noe annet som de andre merkene ikke hadde fra før, annet enn autonomisk kjøring som strekker seg lenger enn lane assist og ACC.Model S og X hadde en del deler i fra Mercedes, men model 3(som har langt bedre kjøreegenskaper) har langt mindre, litt usikker på om de har noe som helst i fra Mercedes faktisk. Bare å se på utvendig og innvendig på model 3, og gjør det på en Mercedes i samme prisklasse(model 3 med alle avgifter inkludert). Da ser man hvilken bil som er i premium utgave. 5 Lenke til kommentar
jendor1 Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Bare å se på utvendig og innvendig på model 3, og gjør det på en Mercedes i samme prisklasse(model 3 med alle avgifter inkludert). Da ser man hvilken bil som er i premium utgave....5 minutter før fanboys kommer med ord som "rotete" og "knappehelvete" Eller at Tesla har «high tech revolusjon auto pilot som ingen andre bilmerker klarer å lage, aldri». Jeg venter også i spenning 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Bare å se på utvendig og innvendig på model 3, og gjør det på en Mercedes i samme prisklasse(model 3 med alle avgifter inkludert). Da ser man hvilken bil som er i premium utgave. Hva i alle dager hadde det med saken å gjøre? Ja Tyskerne er godt kjent for å ligge foran amerikanerne når en ser på kvalitet. Intet nytt. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Det er BS. Det var en ansatt som tok med siden datteren solgte dopapir for inntekt for speidere eller idretten.. Samme som 99% av alle andre firmaer der de ansatte har barn. Så det hele var en misforståelse altså. Har du noen link til det der? 4 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Moderatormelding Nok engang er en rekke innlegg fjernet fra denne tråden. Dette inkluderer en rekke personangrep, flamebait og kommentarer til disse. Før en saklig debatt uten personangrep eller flamebaiting... Modereringen skal ikke diskuteres i tråden. Eventuelle tilbakemeldinger på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien. Endret 25. mai 2019 av Evil-Duck Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Blir spennende å se hvordan dette selskapet greier seg gjennom neste resesjon. De greide seg i 2008, men da var det et litt annerledes selskap for å si det sånn. 3 Lenke til kommentar
Moerk Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Elon driver nå med spekulasjon i bitcoin. Når han kommer tilbake har han sikkert nok penger til å finansiere tapet. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Det siste jeg hørte var at Tesla har ekstremt høye investeringskostnader som forklarer underskuddet deres. Det er ikke rekord mange Teslaer bare i Norge, det er rekord mange Teslaer levert på verdensbasis: https://cleantechnica.com/files/2018/10/Tesla-quarterly-production-growth.png Tesla har kuttet kraftig i CAPEX og R&D siden H2 2018. Selskapet har for høye OPEX, derav drastiske sparetiltak som indikert i denne artikkelen og hos den svært Tesla-vennlige bloggen Electrek. https://electrek.co/2019/05/24/tesla-cost-cutting-effort-toilet-paper/ 4 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Får si det igjen da; Tesla er ikke levedyktig og er borte vekk, evt kjøpt opp innen 2 år. Elendig service, leveringer holder ikke mål, bilene taper snart (pris) konkurransen mot Hyundai, KIA og Škoda. Kan sammenlignes med Hooters Air, for de som kjenner den historien. Det hadde jo vært trist siden Tesla lager verdens beste biler. Overlegen på teknologi, rekkevidde, lading, kjøreegenskaper og brukeropplevelse. Du kan takke Mercedes for de gode kjøreegenskapene. Teknologimessig har de ikke noe annet som de andre merkene ikke hadde fra før, annet enn autonomisk kjøring som strekker seg lenger enn lane assist og ACC. Hvorfor skal vi takke Mercedes? Hadde Mercedes ferdige deler tilpasset to tonn tunge biler med lavt tyngdepunkt, tilpasset til størrelsene Tesla bruker? Selv om de har levert diverse deler betyr det ikke automatisk gode kjøreegenskaper. Hadde Mercedes hatt en finger i spillet i denne omgang hadde Tesla mest sannsynlig ikke passert elg-testen engang (ref. https://www.youtube.com/watch?v=NbpWpFj4JY4). Hadde Tesla Model 3 prestert som C350 hybrid ovenfor hadde både agurk-mediaen (ITavisen, Tek og VG her til lands) tatt fullstendig av. Kommentarfeltet hadde rent over av spådommer at Tesla går konkurs innen tre kvarter etc etc. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Fred Lambert i Electrek er en av få Tesla-fans som faktisk tør å stille kritiske spørsmål om selskapet. Respekt, spesielt med tanke på hvem motstanderne er. 6 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Tesla har kuttet kraftig i CAPEX og R&D siden H2 2018.R&D: Q3 2018: 350,85 mill Q4 2018: 356,30 mill Q1 2019: 340,17 mill Capex: Q3 2018: 510,27 mill Q4 2018: 324,98 mill Q1 2019: 279,93 mill Du har altså rett på ett av to punkter. R&D er ca uendret. Capex er ned. Kan nevnes at capex er ned hovedsaklig fordi det meste av utstyret for produksjon av Model 3 er nå installert og betalt. Nå handler det til stor grad om å øke utnyttelsen. Capex vil øke igjen når installasjon av utstyr ved Gigafactory 3 starter opp i Q3. Selskapet har for høye OPEX, derav drastiske sparetiltak som indikert i denne artikkelen og hos den svært Tesla-vennlige bloggen Electrek.Det er noen år siden Electrek var spesielt Tesla-vennlig. De skriver hva som helst som de tror kan få klikk. Og utviklingen ser ut til å være slik at de koker mer og mer suppe på spiker. Når det gjelder opex, så har Tesla tatt noen grep for å få ned kostnadene. Men det er fullt mulig opex vil fortsette å øke totalt sett. Så lenge opex *per bil* fortsetter å falle, så er det greit. Endret 25. mai 2019 av Espen Hugaas Andersen 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 (endret) Fred Lambert i Electrek er en av få Tesla-fans som faktisk tør å stille kritiske spørsmål om selskapet. Respekt, spesielt med tanke på hvem motstanderne er. Fred Lambert og Electrek har i åresvis hausset opp Tesla og vært i front når det gjelder å unnskylde alle problemene. Det varte helt til Lambert hadde noe å utsette på sitt eget bilkjøp. Nå som han har begynt å se på ting med en anelse objektivitet så vender kulten seg mot ham, en kult han ironisk nok har vært sentral i å bygge opp. Det kan ikke bli morsommere. Endret 26. mai 2019 av uname -l 6 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Tesla er trolig død i løpet av 2021. Så spørs det om noen vil kjøpe de opp eller om de finner et annet marked. Folk stiller spørsmålet ved f.eks prisen til nye Leaf og mener den er dyr sammenlignet med Model 3. Forklaringen er enkel: Nissan vet hva som trengs for å tjene penger. 4 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Tesla er hele 4000 enheten unna produksjonsmålet av Model 3 de skulle oppnå i 2018! Det er latterlig dårlig. Men usikker om de egentlig greier å selge så mye da markedet uansett kan ha begynt å bli mettet. Er ikke så sikker på om elbilmarkedet pr dags dato egentlig er så stort så mange tror. Det er type bil som for mange krever at man endrer bruken helt og det er neppe positivt. 4 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 (endret) Det er BS. Det var en ansatt som tok med siden datteren solgte dopapir for inntekt for speidere eller idretten.. Samme som 99% av alle andre firmaer der de ansatte har barn.Så det hele var en misforståelse altså. Har du noen link til det der? Savner den linken. Lambert står forresten på sitt. Jeg tror ikke han lyver om dette. Kan selvfølgelig være overdrevet, men at dasspapir som utgiftspost er blitt et tema i dette skakkjørte selskapet er ikke akkurat overraskende. Endret 26. mai 2019 av uname -l 5 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 (endret) R&D: Q3 2018: 350,85 mill Q4 2018: 356,30 mill Q1 2019: 340,17 mill Capex: Q3 2018: 510,27 mill Q4 2018: 324,98 mill Q1 2019: 279,93 mill Du har altså rett på ett av to punkter. R&D er ca uendret. Capex er ned. Kan nevnes at capex er ned hovedsaklig fordi det meste av utstyret for produksjon av Model 3 er nå installert og betalt. Nå handler det til stor grad om å øke utnyttelsen. Capex vil øke igjen når installasjon av utstyr ved Gigafactory 3 starter opp i Q3. Det er noen år siden Electrek var spesielt Tesla-vennlig. De skriver hva som helst som de tror kan få klikk. Og utviklingen ser ut til å være slik at de koker mer og mer suppe på spiker. Når det gjelder opex, så har Tesla tatt noen grep for å få ned kostnadene. Men det er fullt mulig opex vil fortsette å øke totalt sett. Så lenge opex *per bil* fortsetter å falle, så er det greit. FoU-ratioen sank kraftig i Q3 og Q4 18 sammenlignet med tidligere kvartaler. Den steg dog igjen i Q1 19 grunnet lavere omsetning enn forventet. Teslas investeringer i Q4 18 lå på kun på 65 % av avskrivningene. Selskaper i sterkt vekst ligger normalt sett langt over dette. Electrek er rene Washington Post sammenlignet med konkurrenter som InsideEVs og Teslarati. Lambert tør faktisk å stille noen kritiske spørsmål nå og da. Det meste de publiserer om Tesla er positivt ladet. Endret 26. mai 2019 av computerwelt 3 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Savner den linken. Lambert står forresten på sitt. Jeg tror ikke han lyver om dette. Kan selvfølgelig være overdrevet, men at dasspapir som utgiftspost er blitt et tema i dette skakkjørte selskapet er ikke akkurat overraskende. Lambert har åpenbart flere kontakter på innsiden. Tidligere har åpenbart Musk, ev. noen andre høyt oppe i systemet, fôret han med informasjon som de ønsker lekket til media. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå