Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

PLS eller rele styring ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Faktisk helt enig, jeg har også kommet fram til at en PLS boks ferdig montert og programmert koster skjorten og litt til.

Men

I læreboken min står det at PLS er billigere, bortsett ifra de minste anleggene ...

Lenke til kommentar

Faktisk helt enig, jeg har også kommet fram til at en PLS boks ferdig montert og programmert koster skjorten og litt til.

Men

I læreboken min står det at PLS er billigere, bortsett ifra de minste anleggene ...

Joda, en kan få billigere løsninger med PLS styring. Men da snakker en som du sier om store prosjekter. I ett slik spørsmål blir det nærliggende for meg å tenke de mindre anleggene. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ulempe jeg kommer på i farta. Muligheten for å reparere.

Ryker noe på en PLS må man fort bytte hele moduler. På små anlegg kan dokumentasjon, programmfil og reservedeler være så som så. Ryker noe i en rellestyring kan man lettere erstatte med tilsvarende deler fra andre produsenter eller nyere modeller.

Men balansen er hårfin. Dårlig dokumentert relleanlegg er fort et mareritt å feilsøke og PLS anlegg med tilgang på prosjektfiler/dokumentasjon er raske å erstatte.

Lenke til kommentar

Men en PLS uten prosjektfiler/dokumentasjon er vanskeligere å erstatte enn ett svidd rele ....

tja, de fleste PLS'er er ikke så vanskelige å få has på. Altså en får ut det meste om en prøver. Har selv vært på gamle vrak av noen båter og byttet ut gamle PLS'er med litt godvilje for å få ut data som ligger på de. Ofte er det verre å få tak i rett software og bus kabel for å få det ut, enn å faktisk få det ut. 

På en annen side er mange PLS'er modulære slik at man kan brenne en analog inngang og to, men så slipper en unna med å bytte en analog modul, og ikke hele enheten. Det koster somregel ikke "så mye". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...