Gå til innhold

Takket nei til jobb tilbud, ANGRER!

Anbefalte innlegg

Jobbet for et selskap I litt over halvt år, gjennom et engasjement(innleid). Jeg fikk jobbtilbud, men jeg takket nei til fordel for studie… 

Det har gått ca. 1 år, og jeg angrer sykt på at jeg takket nei til jobb tilbudet. Jeg har snakket med tidligere kollega som fortsatt jobber I selskapet, og han sier de har allerede ansatt flere… så tydeligvis har de behov for flere?

Jeg ønsker å kontakte sjefen der, men jeg føler det er drit pinlig å kontakte vedkommende ettersom at jeg takket "nei" til jobbtilbudet… og jeg vet ikke om noen har fylt opp den stillingen jeg tidligere hadde.

jeg har akkurat begynt i ny spennende jobb… men jeg føler fortsatt at forrige jobben var den "Verdens beste arbeidsplass". 

På det tidspunktet jeg fikk jobb tilbudet, var lønn en viktig og avgjørende faktor… derfor valgte jeg studie. Men nå innser jeg at arbeidsmiljø, arbeidsoppgaver og trivsel kommer foran lønn.

Hva hadde dere gjort I I en sånn situasjon?

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk er veldig forskellige på hvordan de håndterer at man takker nei til en jobb.

De kan bli alt til blodig personlig fornærmet til at de forstår valget ditt og alt er business as usual.

Hvilken type det er finner du ut i det du spør om jobb igjen.

Hvis du ikke spør har du et garantert nei, hvis du spør har du mulighet for et ja, så hva har du å tape ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på sjefen, men jeg tror å sende et spørsmål vil nok bare være positivt.

Jeg ville ikke nevnt noe om lønn, men at du innser at arbeidsplassen hadde flott arbeidsmiljø og interessante oppgaver, og at du savner å jobbe der. Om bedriften har arbeidsoppgaver som du kan løse for dem, så må dem gjerne si ifra.

Lenke til kommentar

For å si det på en annen måte: I min 15 års jobb-karriere... så er det dummeste valget jeg noen gang har tatt... sånn følelse sitter jeg med akkurat nå :(

Jeg gjorde det samme. Tilbudt enda lavere lønn enn det jeg fikk første gang, og måtte bite i det sure eplet og takke ja til tilbudet. Forsto senere at jeg hadde gitt fra meg forhandlingskortet når jeg takket nei. Forsåvidt senere spørre om å jobbe der. En annen venn gjorde det sammen for noen år tilbake, da tok sjefen det svært personlig.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde det samme. Tilbudt enda lavere lønn enn det jeg fikk første gang, og måtte bite i det sure eplet og takke ja til tilbudet. Forsto senere at jeg hadde gitt fra meg forhandlingskortet når jeg takket nei. Forsåvidt senere spørre om å jobbe der. En annen venn gjorde det sammen for noen år tilbake, da tok sjefen det svært personlig.

"En annen venn gjorde det sammen for noen år tilbake, da tok sjefen det svært personlig." hva mener du med at sjefen tok det svært personlig?

Lenke til kommentar

Det kommer an på sjefen, men jeg tror å sende et spørsmål vil nok bare være positivt.

Jeg ville ikke nevnt noe om lønn, men at du innser at arbeidsplassen hadde flott arbeidsmiljø og interessante oppgaver, og at du savner å jobbe der. Om bedriften har arbeidsoppgaver som du kan løse for dem, så må dem gjerne si ifra.

Folk er veldig forskellige på hvordan de håndterer at man takker nei til en jobb.

De kan bli alt til blodig personlig fornærmet til at de forstår valget ditt og alt er business as usual.

Hvilken type det er finner du ut i det du spør om jobb igjen.

Hvis du ikke spør har du et garantert nei, hvis du spør har du mulighet for et ja, så hva har du å tape ?

Går frem på den naturlige måten. Si at du angrer på at du takket nei og ønsker å akseptere en eventuell stilling som skulle være tilgjengelig nå eller i fremtiden.

Da høres det ut som jeg skal prøve meg... selvom jeg føler det blir drit pinlig.

Tenkte å sende en mail. Hvordan ville dere skrevet en slik brev? tips tips!!

Lenke til kommentar

"En annen venn gjorde det sammen for noen år tilbake, da tok sjefen det svært personlig." hva mener du med at sjefen tok det svært personlig?

Hvorfor skal jeg gi deg jobb nå? Når du ikke tok imot tilbudet istad? Nå har jeg brukt massevis av ressurser for å finne nye personer. Jeg vet ikke om du forsvinner igjen. Dessverre må du finne en annen jobb nå.

Noe sånt sa han til vennen min. Det er uprofesjonelt og i tillegg tok han det svært personlig. Jeg regner at du vil gå bra for din del, da du vet hvordan han vil reagere. Du kjenner han best selv.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det er flaut at du sa nei. Folk takker nei til jobbtilbud hele tiden.

Skriv at du ønsket å prioritere utdanning, men at du nå angret på at du takket nei. Du har gjerne lyst til å søke på noen aktuelle eller fremtidige stillinger i selskapet.

Hvorfor skal jeg gi deg jobb nå? Når du ikke tok imot tilbudet istad? Nå har jeg brukt massevis av ressurser for å finne nye personer. Jeg vet ikke om du forsvinner igjen. Dessverre må du finne en annen jobb nå.

Noe sånt sa han til vennen min. Det er uprofesjonelt og i tillegg tok han det svært personlig. Jeg regner at du vil gå bra for din del, da du vet hvordan han vil reagere. Du kjenner han best selv.

Dette er ikke en bursdagsinvitasjon. Det er mange legitime grunner til å takke nei til en stilling som ikke nødvendigvis er en fornærmelse mot selskapet eller intervjuere. Ansatte er en ressurs, og i mange tilfeller så er den knapp. Ansatte slutter i jobber, jobber for konkurrenter og kommer tilbake like godt mottatt som de alltid har vært, fordi i de fleste tilfeller så snakker vi om profesjonelle samarbeid og ikke den lokale syklubben.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det det egentlig koker ned til er om du regnes som lojal nok. Det å si nei til en stilling kan ses på som illojalitet og at arbeidsgiver føler han ikke kan stole på deg i ytterste konsekvens.

Nå varierer det jo hvor realistisk det er at noen skal jobbe hele livet sitt på samme plassen slik som i gamle dager, så folk som er realistiske forventer nok ikke at folk jobber der evig slik arbeidsmarkedet er i dag.

Når jeg tenker meg om har jeg selv vært veldig lojal ovenfor mine arbeidsgivere og jeg har sånn sett holdt broene åpen slik at jeg har fått et par tilbud i etterkant.

Det sies at folk ikke husker hva du sa, men hva du fikk dem til å føle, så mye har vel med hvordan du takket nei til jobben og omstendighetene rundt det.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det det egentlig koker ned til er om du regnes som lojal nok. Det å si nei til en stilling kan ses på som illojalitet og at arbeidsgiver føler han ikke kan stole på deg i ytterste konsekvens.

Nå varierer det jo hvor realistisk at noen skal jobbe hele livet sitt på samme plassen slik som i gamle dager, så folk som er realistiske forventer nok ikke at at folk jobber der evig slik arbeidsmarkedet er i dag.

Når jeg tenker meg om har jeg selv vært veldig lojal ovenfor mine arbeidsgivere og jeg har sånn sett holdt broene åpen slik at jeg har fått et par tilbud i etterkant.

Det sies at folk ikke husker hva du sa, men hva du fikk dem til å føle, så mye har vel med hvordan du takket nei til jobben og omstendighetene rundt det.

På det tidspunktet var det lønnstilbudet jeg fikk versus studie… jeg har vært ærlig og forklart han hva det dreier seg om.

Han skjønte at studie var viktig for meg, men foreslo at jeg kunne ta studiet på kveldstid og jobben på dagtid… så han var jo veldig gira på å ansette meg. Jeg har virkelig gjort en dum valg!

Han har sett på meg som lojal, pliktoppfyllende, ressurssterk og ærlig person. Etter at jeg takket nei til tilbudet, så ville han likevel beholde meg ut så lenge som mulig frem mot studiestart. Og jeg hadde jo et godt til forhold til sjefen og de andre ansatte. Aldri hatt noe konflikter. 

Men jeg blir jo litt usikker på hvordan han hatt tatt inn på seg når jeg takket nei til jobbtilbudet. 

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar

Jeg har selv måtte takke nei til frilans-jobbing p.g.a at studiet var krevende. Sa det bare som det var at jeg måtte konsentrere meg om studiene når det var timesoppdrag som kom under eksamensforberedelse. Nå var jeg ikke helt uerstattelig da det var andre han kunne leie inn fra næringslivet, men det var jo til en høyere pris pluss at de ikke var lommekjent med vesentlige detaljer jeg hadde i hodet, men alt lot seg løse, så jeg følte meg ikke spesielt illojal.

Tror nok det er verdt å ta kontakt igjen. Gode folk vokser ikke på trær heller.

Det er billigere og tryggere å ansette noen en vet fungerer.

Lenke til kommentar

Det verste svaret du kan få tipper jeg er at han kanskje er litt bekymret for beslutningsvegringen, men at du nok får en sjanse til. Jeg tror ikke du får noen hard reaksjon når du har vært solid på jobb i fortiden. Karriéreveien er en konstant prosess av prøving og feiling. Dette har vel alle forståelse for. Og noen arbeidsgivere er samfunnsbevisst, samfunnet er ikke tjent med at folk med kompetanse blir holdt utenfor arbeidslivet av egoistiske og personlig strategiske grunner.

Det kan jo hende at det kommer med et krav nå om at du binder deg til bedriften i en viss tidsperiode, og/eller en klausul om at du ikke kan jobbe for andre lignende bedrifter i en viss tidsperiode etter endt jobb der. Men det behøver ikke du nevne.

Prøv! Eller; "Do or do not ^^ There is no try ^^"

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

du takket nei til jobb pga studier.

du har nå studert ferdig og vil gjenoppta stillingen dersom det fortsatt er behov.

Ser ikke helt problemet. Du har fullført det du planla og vil nå gjøre deg disponibel igjen.

Det at de har gitt deg et jobbtilbud mens du gikk innleid er i seg selv et godt utgangspunkt. 

Det betyr at de har sett hva du kan, liker det og verdsetter deg. 

Det har ikke forandret seg.

Du har ikke gjort et dumt valg.

Ikke snakk deg ned.

Ta en telefon og si at nå er du ferdig med studiet og du lurer på om tilbudet står ved like, eller om de er interessert i at du slenger inn en søknad. Det at de vet hvem du er og at du har varslet interesse via telefon før innsending av søknad gjør at det vil ringe en bjelle når mottaker leser søknaden og du vil ha laget et solid inntrykk uavhengig av om det er samme person som opprinnelig gav deg tilbudet eller en ny.

Jeg har selv takket nei til jobbtilbud når jeg har vært utleid. Lønna har vært (litt) høyere og jobben stort sett den samme, men jobbsikkerhet betyr en del for meg så jeg avslo. Kan aldri tenke meg at den samme arb.giver ville nølt med å ta meg om jeg kom tilbake et år etterpå og ville ha jobb. Grunnen til jobbtilbudet var jo selvfølgelig at de synes jeg var en god arbeider og det er, som sagt tidligere av andre, ikke noe som vokser på trær. Det å tilby innleid arbeidskraft i seg selv er ansett som frekt så de har lyst på deg om de velger å tråkke din faste arbeidsgiver på tærne ved å prøve å stjele deg.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

sliter veldig med å skrive en mail til sjefen… noen som har noen ide på hvordan man burde skrive et slikt brev?

Hei! Jobbet for dere en tid tilbake, som innleid (vikar?). Fikk også jobbtilbud. Jeg ble satt i en vanskelig livssituasjon, som gjorde at jeg så meg nødt til å si nei. Nå er jeg i en posisjon som gjør at jeg gjerne tar jobb hos dere hvis det er en mulighet. Og jeg er villig til å stå i jobben i lang tid. Utdyper gjerne mer i et eventuelt intervju om det er en mulighet for det.

Resten kan du utforme/utdype sjøl ^^

Lenke til kommentar

Støtter meg til Invader Zim her.

Berre ta kontakt og informer om at du no er tilgjengeleg for å jobbe igjen.

Du kunne openbart ikkje takke ja når du hadde planar om studere i staden for. Sjefen kan umogleg ta det personleg at ein ung og flink arbeidstakar i engasjement vil skaffe seg meir kompetanse gjennom utdanning.

Hadde du takka nei til jobbtilbudet og kasta på ein påstand om at du:

"aldri skal ha ein slik drittjobb til drittbetaling, og no skal du studere for å bli rik og suksessfull slik at du aldri treng å jobbe med taperane på denne arbeidsplassen" , så forstår eg at det hadde vært flaut å komme tilbake med lua i handa og trygla om å få jobbe der igjen.

Men ein kan umogleg bli sur for at du valde å studere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...