Asgeirsk Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 (endret) Hei, tenkte å teste vannet her for et prosjekt jeg har tenkt på et par år. I mitt daglige virke får vi titt og ofte inn henvendelser som dette: -Hvordan flytter jeg gamle eposter fra en leverandør til dere. Fra dere til en annen leverandør. -Nettsiden min har blitt kompromittert (skadelig kode, utdatert programvare etc). Hva gjør vI? -Hvordan flytter jeg min Wordpress installasjon til/fra dere. -Jeg har lyst til å fjerne en ansatt og endre ett bilde på nettsiden min, men han som laget den har startet et massasjeinstitutt i Thailand og er ikke å oppdrive. Jeg behøver hjelp! -Min Joomla installasjon er fra 1923 og serverne kjører kun php 7.0. How and what to get them up again? Det jeg er på utkikk etter er en som forstår dette og hva dette betyr og som raskt og effektivt kan løse problemene/utfordringene som den ikke-tekniske kunden sitter i. Litt om meg: Jeg holder til i Vestfold og har et par andre prosjekter på gang også, uten at det gjør meg rik, mest for morro og selvutvikling . Jeg jobber som sagt i dag i bedriften som mottar disse henvendelsene, men jeg sitter ikke i ledelsen. Allikevel kan jeg anbefale tredjeparts firmaer og vi (jeg og mine kollegaer) har også gjort dette tidligere. Vi har ikke funnet noen som har klart å takle våre forventinger, så derfor ber vi gjerne kunden finne en webutvikler/løsning selv. Personlig så har jeg ikke tid i hverdagen til å kose meg med dette utover kveldene, men jeg vil gjerne komme i kontakt med noen som kan. Vi (event jeg) starter da opp et firma sammen og ser hvordan det bærer i vei, det drypper inn kunder nå og da, men ikke forvent for mye i starten. Går det i vasken, så går det i vasken. Uten egentlige utgifter (bortsett fra noe software) så vil tiden vise om det er bærekraftig. Vi vil også ha en type abonnementsordning for å sørge for at vi "passer" på kundenes tjenester uten at vi hverken utivkler nye nettsider eller tilbyr noen andre tjenester enn det nevnt ovenfor. Denne blir lav, men en passiv og jevn income. Hold wordpress oppdatert etc inngår i dette abonnementet. Det finnes MANGE ikke-tekniske kunder der ute som slår av automatiske oppdateringer. Hva burde du kunne/kunne lære kjapt? -Teamviewer -Wordpress: litt om hvordan temaer, plugins og wp-config.php. Hvordan du deaktiverer, reinstallerer plugins, temaer og Wordpress. Gjerne hvordan du manuelt oppdaterer en Wordpress via FTP/SSH. Backup plugins. Feilmeldinger i Wordpress. Woocommerce? -enkel php (lære deg å gjenkjenne skadelig kode og fikse denne), db oppkoblinger. i mysql. Enkle ting. -Joomla: ikke så mye, men litt hvordan det fungerer ift. Wordpress -Epost: flytte epost, backup via PST/tredjepart. Kjenne til ulike epost-programmer (Mail på Mac, Thunderbird/Outlook). forskjell på POP, IMAP og Exchange -Litt om DNS-pekere og navetjenere. -Om du er 23 eller 50 spiller ingen trille så lenge du har interesse for og forstår ord som SSH, FTP, malware, mysql, configuration.php, 500 error. Om det er noe du ikke kan så lærer du deg det enkelt ved å lese deg opp fordi du har fått en feilmelding og graver litt dypere. Du må være selvgående på dette. Kontakt Legg gjerne generelle spørsmål i tråden, send "søknader" som forteller litt om hva du kan i PM. Eventuelt mer private spørsmål i PM. Endret 24. mai 2019 av Asgeirsk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå