Redaksjonen. Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 Derfor ble Oslo miljøhovedstad Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 Hva med suksessprosjektet med kontorene ute som ingen brukte og forretningene som tapte kunder pga innskrenking av trasportmulighetene? Kan vel bare leve som Amish - dyrke egne grønnsaker og bruke hest med vogn, det er ikke progress men regress MDG har holdt på med. 1 Lenke til kommentar
5V115MSQ Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 Hva med suksessprosjektet med kontorene ute som ingen brukte og forretningene som tapte kunder pga innskrenking av trasportmulighetene? Kan vel bare leve som Amish - dyrke egne grønnsaker og bruke hest med vogn, det er ikke progress men regress MDG har holdt på med. Enig i at MDG har gått på noen pinelige "smeller" med noen av tiltaka sine, men synes det må være lov å prøve ut litt forskjellige tiltak, så ser man hva som fungerer i praksis. Er ikke milliardbelløp som er brukt på dette. Utviklingen går uansett en vei mpt biler i byen , og det er bare å innse at de er på vei ut fra bykjernene. Upraktisk for noen, men de fleste er vel for det tenker jeg, siden det er den veien det går. 1 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 Det eneste som bevises her er at samtlig konvensjonell praksis mtp utbygging av infrastruktur i storbyene og bygging ac storbyene som så i HELE VERDEN ellers (ta Hong Kong, Tokyo, New York etc om du vil) settes til side ved hjelp av stereotypisk norsk overlegenhetskompleks "men vi vet jo bedre!". Som jeg sa hittil så har alt dette ført til tapte penger for forretningene i Sentrum, unødvendige begrensninger mtp transport, skyhøye bomsatser som melker de med dårligst råd og pga "vakker natur" og "skremmende skyskrapere" har man tvunget Oslo til å bli som Los Angeles ca anno 1930-1960: "a group of suburbs struggling to become a city". Men de som valgte slike politikere får no akkurat som de vil. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Det eneste som bevises her er at samtlig konvensjonell praksis mtp utbygging av infrastruktur i storbyene og bygging ac storbyene som så i HELE VERDEN ellers (ta Hong Kong, Tokyo, New York etc om du vil) settes til side ved hjelp av stereotypisk norsk overlegenhetskompleks "men vi vet jo bedre!". Hong Kong, Tokyo, New York, etc kan ikke sammenliknes med Oslo, de har alle flere innbyggere enn hele Norge. Det som funker eller ikke funker der trenger ikke å ha noe sammeneng med hva som funker i Oslo. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Enig i at MDG har gått på noen pinelige "smeller" med noen av tiltaka sine, men synes det må være lov å prøve ut litt forskjellige tiltak, så ser man hva som fungerer i praksis. Er ikke milliardbelløp som er brukt på dette. Utviklingen går uansett en vei mpt biler i byen , og det er bare å innse at de er på vei ut fra bykjernene. Upraktisk for noen, men de fleste er vel for det tenker jeg, siden det er den veien det går.Elbilsalget var i 2018 30 prosent. Opp 10 prosent fra året før. Det er ikke mange årene før bil != utslipp. Våre etterkommere vil lure på hvorfor vi brukte penger som fulle sjøfolk på ikke samfunnsmessig rasjonelle byvekstavtaler. Endret 25. mai 2019 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Elbilsalget var i 2018 30 prosent. Opp 10 prosent fra året før. Det er ikke mange årene før bil != utslipp. Våre etterkommere vil lure på hvorfor vi brukte penger som fulle sjøfolk på ikke samfunnsmessig rasjonelle byvekstavtaler. Nå er utslipp fra motor bare ett av mange problemer med biler i sentrum. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Hong Kong, Tokyo, New York, etc kan ikke sammenliknes med Oslo, de har alle flere innbyggere enn hele Norge. Det som funker eller ikke funker der trenger ikke å ha noe sammeneng med hva som funker i Oslo. Det er nettopp det de gjør, selv om befolkningstallet er annerledes. Man bygger (arealmessig) en stor by, der bygningene er lave og spredt utover et stort områder (derav min referanse til LA), det fører til at enten må man ha og bruke bil eller så er man nødt å ha godt nok kollektivtilbud. Dette er vanskelig å ha da jo større areal og mindre tetthet på bygningene jo mer dette koster - og kostnaden er eksponensjonell. Så kommer MDG og sier nei dere får ikke lov å bruke bil til sånn og sånn grad, så finner man ut at kollektivtransporten er skamdyr pga det jeg nevnte og da begynner man å flå bilistene med bomstasjoner, som om de ikke alrede var vingeklippet fra før av. Det er bare EN effektiv måte som både er miljøvennlig og økonomisk foravarlig å bygge på - og det skjer i alle fall ikke i Oslo. Du kan gjerne motbevise meg om du kan. 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Nå er utslipp fra motor bare ett av mange problemer med biler i sentrum.Du kan få nevne resten hvis du ønsker en god diskusjon Endret 25. mai 2019 av Wisd0m Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Du kan få nevne resten hvis du ønsker en god diskusjon Plass: Vi bruker altfor mye plass til veier og parkeringsplasser som det er DYRT for samfunnet (veier er dyre å bygge, dyre å vedlikeholde) Støy (over 30 km/t er det dekkstøy som er den største synderen, altså hjelper ikke elbiler) Støv fra veislitasjase/grus Salting Kombineres generelt sett dårlig med mykere trafikanter Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Plass: Vi bruker altfor mye plass til veier og parkeringsplasser som det er DYRT for samfunnet (veier er dyre å bygge, dyre å vedlikeholde) Støy (over 30 km/t er det dekkstøy som er den største synderen, altså hjelper ikke elbiler) Støv fra veislitasjase/grus Salting Kombineres generelt sett dårlig med mykere trafikanter 1. Norge er et land med særdeles få innbyggere per mål. Vi har masse plass vi kan bruke.2. Dyrt i forhold til hva? Et godt kolleltivsystem trenger store subsidier. Oslo er eneste byen i Norge det er økonomisk forsvarlig og ha et ok system. 3. Den var ny. Støyen høres knapt fra vanlige biler, og jeg har bodd nært motorveien i bilbyen Stavanger. 4. Kan reduseres betrakterlig ved høyere takster på piggdekk. I tillegg kunne vedfyring vært forbudt i byområder. 5. Enig. Det saltes mer enn hva som trengs. Få tilbake vinteren, det er heller ingen problemer å kjøre på vinterføre 6. Kunne vært løst med reduksjon i engangsavgift for biler med automatisk nødbrems mye kunne vært løst bedre og billigere med andre metoder. Endret 25. mai 2019 av Wisd0m Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 (endret) Hva med suksessprosjektet med kontorene ute som ingen brukte og forretningene som tapte kunder pga innskrenking av trasportmulighetene? Tja, geitene rett ved Bogstad Camping blir nok glade for å få et nytt skur, og flere geiter får kanskje samme "luksus" ved en senere anledning siden Byutviklingsbyråd Hanna Marcussen fra MDG sier at de etterhvert vil vurdere og plassere ut nye utekontorer. Endret 25. mai 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 26. mai 2019 Del Skrevet 26. mai 2019 Hva med suksessprosjektet med kontorene ute som ingen brukte og forretningene som tapte kunder pga innskrenking av trasportmulighetene? Kan vel bare leve som Amish - dyrke egne grønnsaker og bruke hest med vogn, det er ikke progress men regress MDG har holdt på med. Enig i at MDG har gått på noen pinelige "smeller" med noen av tiltaka sine, men synes det må være lov å prøve ut litt forskjellige tiltak, så ser man hva som fungerer i praksis. Er ikke milliardbelløp som er brukt på dette. Utviklingen går uansett en vei mpt biler i byen , og det er bare å innse at de er på vei ut fra bykjernene. Upraktisk for noen, men de fleste er vel for det tenker jeg, siden det er den veien det går. I ett diktatur går det også bare en vei som regel... Så da er nok de fleste for sin despotiske leder tenker jeg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 7. juni 2019 Del Skrevet 7. juni 2019 1. Norge er et land med særdeles få innbyggere per mål. Vi har masse plass vi kan bruke.Leste du originalinnlegget mitt? "problemer med biler i sentrum." I sentrum av norske byer har vi IKKE mye plass. 2. Dyrt i forhold til hva? Et godt kolleltivsystem trenger store subsidier. Oslo er eneste byen i Norge det er økonomisk forsvarlig og ha et ok system.Dyrt i forhold til å tilrettelegge for sykkel og fotgjengere. Spesielt hvis du legger til hvor mye stillesitting koster i sykehusutgifter etterpå. 3. Den var ny. Støyen høres knapt fra vanlige biler, og jeg har bodd nært motorveien i bilbyen Stavanger.Nei, det er overhode ikke ny. Omtrent 1.9 million mennesker er påvirket av det som defineres som støy fra trafikk. Det er i hovedsak støy fra dekk, ikke motor. Fint at du ikke er plaget av det, men mange er det. Kanskje du bør få sjekket ørene? 4. Kan reduseres betrakterlig ved høyere takster på piggdekk. I tillegg kunne vedfyring vært forbudt i byområder.Reduserer du piggdekk må du øke ting som salting, brøyting eller grus, som har andre negative effekter. Grus, selv uten piggdekk, øker også støvmengden. 5. Enig. Det saltes mer enn hva som trengs. Få tilbake vinteren, det er heller ingen problemer å kjøre på vinterføre Er ikke helt enkelt å kjøre på glatt underlag uten piggdekk heller. 6. Kunne vært løst med reduksjon i engangsavgift for biler med automatisk nødbrems mye kunne vært løst bedre og billigere med andre metoder. Nei, det er ikke løst før antall døde i trafikkulykker er 0. Hvert år dreper bilkjøring 100 personer. . Langt fra alle ble gjort i kjøretøy med dårlige bremser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå