Gå til innhold

Eidsiva har begynt å stenge strømmen hos kunder som ikke vil ha ny strømmåler


Anbefalte innlegg

 

Det gjelder bare for de som naivt og frivillig har gått med på det. 99,9..% skjønner dessverre ikke sitt eget beste i den sammenhengen. Det betyr ikke at vi bare skal drite i personvernet på andre og mer samfunnskritiske områder likevel.

Neida, selvfølgelig skal man ikke drite i personvern, men det jeg sier er følgende: FB avlytter folk med FB-app, du blir sporet av FB kun pga de "sosiale knappene" alle sidene har selv om du ikke har FB-konto. Du blir sporet av telefonselskapet ditt, bomselskapene, etterretningstjenestene og all slags private aktører ellers. Bare hvis du har Android-mobil eller visse typer apper på iOS blir du sporet til de gradene at absolutt alt om privatlivet ditt, helsen din... alt som kan avsløres blir det.

Forsvaret har av sikkerhetsmessige grunner fritak til alle sine bygg. Det sier i grunn sitt. Selv har jeg ikke facebook, og blokkerer tracking med script blockere. Hvordan blokkerer jeg trackingen til strømselskapet?

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel samme folka som er imot vindkraft, rovdyr osv. MOT skal man være, samme om det er ufornuftig eller ikke bare man er MOT. Å ikke ville ha ny og GRATIS strømmåler er likevel det mest vannvittige jeg har hørt om hehe :D

 

Hvis du har stjålet strøm vil du helst ikke ha ny måler (bli tatt).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et krav i forskriften at strømmen skal kunne kuttes med fjernstyring. Trafomålte anlegg er store anlegg, typisk industri.

 

"e)kunne bryte og begrense effektuttaket i det enkelte målepunkt, unntatt trafomålte anlegg,"

 

https://lovdata.no/forskrift/1999-03-11-301/§4-2

Hm! Se der ja. :)

 

Men det står jo ikke at kunden selv skal kunne gjøre det?

 

 

Det står jo også at de måleren skal kunne sende og motta kraftpriser, men det har vi heller ikke hørt noe om.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Forsvaret har av sikkerhetsmessige grunner fritak til alle sine bygg. Det sier i grunn sitt. Selv har jeg ikke facebook, og blokkerer tracking med script blockere. Hvordan blokkerer jeg trackingen til strømselskapet?

Det sier i grunn det samme som forvaret contra sivile ellers: at en fremmed aktør vet mer om det norske foravaret er mildt sagt av større konsekvens enn at noen vet når du starter vaskemaskinen. Jeg ser poenget ditt, men AMS contra alt annet i dagens samfunn er flisespikkeri for de ytyerst paranoide (no pun intended).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på strømleverandør og nett leverandør . men som regel er det moder og datterelskap . Og med samme eiere . Det er Eidsiva nett , og Eidsiva energi .. Det ene selger strøm og det andre eier linjene . Og med samme eiere. Om netteier er rasshøl , så beholder man ikke datterselskapet som strømleverandør . Sier seg selv det . jo flere som tenker sånn , jo mer merker de det på pungen . Skift til en uavhengig strømleverandør , uten tilknytning til noen nettselskap .

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratis?..

 

Folk betaler for den der i form av økt nettleie sist jeg hørte noe om det :p

Gratis er den ikke!

 

Den betales over (ekstra?) nettleie.

 

Ja, jeg har den nye AMS måleren hvis noen lurer. ?

Regner med at nettleien går ned igjen når målerne er nedbetalt om 10 år :laugh: :laugh: :laugh:

Endret av Mr.Q
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er nok ikkea lurt å tvangsinstallere målere i folks hjem som fører til plager og som overvåker hjemmet ditt i stor detalj. Folk er nok villige til å foramsvare sitt hjem og bekjempe diktatorene i NVE. Klag til Guro Grøtterud i NVE, [email protected]

Fortell henne hvor skapet står. Hun er sjef for sluttbrukermarkedet i NVE. Hun er usympatisk og synes folk skal plages i eget hjem.

Norge er blitt et EØS diktatur.

Lenke til kommentar

Det er nok ikkea lurt å tvangsinstallere målere i folks hjem som fører til plager og som overvåker hjemmet ditt i stor detalj. Folk er nok villige til å foramsvare sitt hjem og bekjempe diktatorene i NVE. Klag til Guro Grøtterud i NVE, [email protected]

Fortell henne hvor skapet står. Hun er sjef for sluttbrukermarkedet i NVE. Hun er usympatisk og synes folk skal plages i eget hjem.

Norge er blitt et EØS diktatur.

Selv om man ikke har sendermodulen montert slik at man må lede av og sende inn manuelt på gammelmåten?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strømmålerne kan fjernstyres og det er laget regelverk for rasjonering av strøm. Er området du bor i overbelastet, kan strømselskapet fjernstyre stenging av strøm hos husholdningene i området for å forhindre overbelastning på strømnettet i et området. Når vi selger vår stabile vannkraft til EU, og selv får vindmøllekraft, blir strømmen så ustabil at rasjonering av strøm vil bli vanlig. Hvorfor godtarmange nordmenn utenlandskabler, smartmåler og vindmøller?

Endret av galasb
Lenke til kommentar

 

Vi kan derimot diskutere om personvernet er godt nok. Logging og lagring av forbruksmønster er en uting. Live feilsøking er bare bra og kan redde liv, men det er ikke nødvendig å overføre dataene ukryptert eller lagre de i lang tid for å kunne feilsøke.Det må ikke logges eller lagres mer enn det som er nødvendig for feilsøking og fakturering.

 

Nettselskapene får ikke noe data ut fra målerne som kan brukes til noe fornuftig uansett, uten mer informasjon enn selve målingen, og så lenge forbruket brukes til fakturering, er det regnskapsloven som gjelder, og den står over GDPR.

Hafslund har brutt GDPR på disse to måtene.

De har engasjert 3. Part til å instalere målere hos nekterne. Altså har de oppgitt navn målerpunkt og adresse. Samt at måleren ikke er byttet og eventuell annen personinfo Hafslund ikke har lov å gi uvedkommende. Hafslund kan kun gi 3. Part informasjon i forbindelse med fakturering.

 

Hafslund har brutt GDPR hos tusenvis av kunder som bor i borettslag, ved å plassere historiske målerdata tilgjengelig for uvedkommende der sikringsskap er i fellesområder i boretslag og hvor sikringsskapene ikke har unik nøkkel. Man kan bla seg tilbake på måleren og få opp historiske målerdata på målerens display. Man kan lure på hvorfor dataene krypteres når de sendes trådløst når dataene allikevel er lett tilgjengelig på målerens display.

 

Datatilsynet har ikke svart på mine klager angående dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hafslund har brutt GDPR på disse to måtene.

De har engasjert 3. Part til å instalere målere hos nekterne. Altså har de oppgitt navn målerpunkt og adresse. Samt at måleren ikke er byttet og eventuell annen personinfo Hafslund ikke har lov å gi uvedkommende. Hafslund kan kun gi 3. Part informasjon i forbindelse med fakturering.

 

Hafslund har brutt GDPR hos tusenvis av kunder som bor i borettslag, ved å plassere historiske målerdata tilgjengelig for uvedkommende der sikringsskap er i fellesområder i boretslag og hvor sikringsskapene ikke har unik nøkkel. Man kan bla seg tilbake på måleren og få opp historiske målerdata på målerens display. Man kan lure på hvorfor dataene krypteres når de sendes trådløst når dataene allikevel er lett tilgjengelig på målerens display.

 

Datatilsynet har ikke svart på mine klager angående dette.

Hvordan bryter dette med GDPR, eller Personopplysningsloven med forordning, om vi skal være mer korrekte? Det er helt i orden å benytte underleverandører, med bl.a. databehandleravtale. Personinfo kun ved fakturering er tullball og ikke forbudt i loven.

 

Du benytter lovverket mildt sagt på en søkt måte når du fremstiller historiske strømmålerdata som personinformasjon på generelt grunnlag. Slik info må sammenstilles med annen for å ha noe relevans. 

 

Hvorfor blande sikring av data i transit med data i lager? Selvsagt skal data beskyttes når det overføres. 

 

Jeg forstår hvorfor Datatilsynet har lagt dine spørsmål et stykke ned i bunken sin...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De må selvsagt klare å holde seg innenfor alle lovverk samtidig. Når de ikke gjør det og ikke svarer på meldinger om lovbrudd så fortjener de at saken går til retten.

Selvfølgelig. Men det er fremdeles viktigere at de håndterer faktiske saker enn å måtte bruke tid på feilaktige påstander om brudd på GDPR...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smartmålerene innfører ikke noe nytt. Russland slo ut deler av strømnettet i Ukraina, helt uten at det er smartmålere der.

 

Så innfrastrukturen vår er kjempesårbar, uansett.

Jeg er så lei dette argumentet. Det er håpløst derfor skal vi ikke gjøre noe med det. Ok så er nettet sårbart, trenger ikke å legge til rette enda en sårbarhet av den grunn. Kanskje vi ikke kan beskytte mot EMP, men med en hackbar strømmåler kan noen slå ut nettet uten at det kan spores tilbake. Er vel greit det da, fordi vi hadde jo et sårbart nett uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...