Gå til innhold

Elektriske Opel Corsa får 330 kilometer rekkevidde


Anbefalte innlegg

Hehe slapp av, dere trenger ikke gå sånn i forsvarsmodus for min del, jeg er frelst for lengst! Det har vært masse rapporter om treg lading i vinter og med  oppvarmingssystemet den har så er det begrenset max effekt. Men selv om man ikke har rukket å få varme i batteriet så er det ingen problem å kjøre langtur med Model 3.

 

Hvis Corsaen kommer godt ned rundt 300 000 blir den et veldig godt tilskudd til økosystemet rundt Golf, Leaf, osv. For min del kunne jeg fin feriert på kontinentet med en slik. Det er jo bare å legge ferien dit det er komfortabelt å kjøre og ikke forsøke å gjenskape flyferier med bil.

 

Det er ikke forsvar, det er opplysning :) Oppvarming av batteriet via nav ble jo nettopp sluppet, så det var ikke på plass i vinter. Mulig mye av grunnen til at den kom var de nevnte problemene i vinter da model 3 kom til vårt kalde rike :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke forsvar, det er opplysning :) Oppvarming av batteriet via nav ble jo nettopp sluppet, så det var ikke på plass i vinter. Mulig mye av grunnen til at den kom var de nevnte problemene i vinter da model 3 kom til vårt kalde rike :)

 

Det er fremdeles ingen dedikert batterivarmer, men spillvarme fra ineffektiv motorstyring. Så det er begrenset hvor mye den kan levere, spesielt på vinterveier der det går litt sakte og det er mindre effekt å tappe fra.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles ingen dedikert batterivarmer, men spillvarme fra ineffektiv motorstyring. Så det er begrenset hvor mye den kan levere, spesielt på vinterveier der det går litt sakte og det er mindre effekt å tappe fra.

Ja det stemmer, men den kjører opp på inverter/motorer for å øke spillvarmen. En kan godt høre når systemet er i gang. P har også en inverter som kan avgi mer spillvarme.

Lenke til kommentar

Joda, vi må gjerne få en målemetode for egnethet til langkjøring. Men hvordan definerer man en relevant form for langkjøring? Det er store forskjeller mellom Nord-Norsk og Tysk langkjøring. Og stor forskjell på pausebehov både i lengde og hyppighet mellom alenekjøring og med familien på bilferie. Det er også forskjell på hvor fort man blir sliten ved kjøring i 150 og i 80. Pausebehovet avhenger også av tidspunkt på døgnet, måltider osv.

 

Corsaen tror jeg er helt fin på langtur for familier med små unger. Teslaene passer bra for barnefamilier de også, men passer i tillegg til alenekjørere. Jeg har prøvd begge deler og når jeg kjører alene så mener jeg 4 timer kjøring + 20 minutter pause er glimrende, men når jeg har ungene med så passer det bedre med 2-3 timer kjøring + 40 minutter pause. Derfor tror jeg ikke det er så bra med en lineær skala for egnethet. Men bør heller beskrive en optimal kjøre-lade-syklus. F.eks 2,5 time kjøring + 30 minutter lading osv.

Jeg tror jeg ville plukket ut to tall: Det mest optimistiske tallet, forutsatt optimalt føre, ingen hastighetsbegrensninger og optimalt plasserte ladestasjoner, og et tall tilpasset maks lovlig hastighet i landet hvor bilen selges. Gjerne med pålegg om at det siste tallet må vektlegges i annonser. ;)
Lenke til kommentar

Jeg vil heller basere beregningen på én relativt vanlig hastighet ved langkjøring og la folk regne om til andre hastigheter etter behov, eller rett og slett bruke tjenester som a better route planner. Den tar hensyn til biltype, ladestasjoner, varierende ladeeffekt gjennom ladekurven og mye annet.

 

Fri hastighet-beregningene har i hvert fall absolutt null relevans for meg. Jeg har aldri kjørt på autobahn, og selv om jeg kanskje skal det i framtida kommer jeg uansett ikke til å velge hastighet etter en eller annen plan, men etter føre, trafikk og hva jeg selv foretrekker. Svært mange norske bilførere kjører aldri på autobahn eller så sjeldent at de neppe vil tilpasse bilkjøpet etter det.

Lenke til kommentar

Det er fremdeles ingen dedikert batterivarmer, men spillvarme fra ineffektiv motorstyring. Så det er begrenset hvor mye den kan levere, spesielt på vinterveier der det går litt sakte og det er mindre effekt å tappe fra.

Jeg vil tro den kan hente ut mer varme når den trenger lite effekt til hjulene. Begrensingen er sannsynligvis i hva den effektive varmeoverføringsevnen til kjølingen er.

 

Maksimal varmeutvikling i en elmotor gitt 'dårligst' mulig styring er gjerne når akslingen står helt stille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...