Gå til innhold

Hvilken temperatur skal jeg stole på?

Flames

Anbefalte innlegg

Heisann,

En kompis av meg har akkurat samme hovedkort som meg (Asus A7N8X Deluxe rev. 1.04) og han har et lite problem med temperaturen sin da..

I Bios står det at cpu ligger på 64grader, mens den ligger på 44 når han ser i asusprobe.

Når han begynner å spille f.eks så blir cpu automatisk varmere, og når den når 75 grader i bios slår den seg automatisk av.

Hvordan slår man av "C.O.P" (den tingen som slår pc'en av når den har nådd 75grader).

Er temperaturen i bios den reelle temperaturen, eller er det den i asusprobe man skal stole på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok tempen i bios som er mest å stole på selv om den også kan vere feil , dette er spesielt på asus kort men også enkelte andre merker, dog har jeg aldri opplevd så store avik hos noen andre som det jeg har hatt på div asus kort. Har faktisk målt et avik på ca 20 grader på asuskortene, altså at de har vist ca 20 grader for mye, dette fant vi ut ved bruk av utstyr ment for å lese av nøysktige temp i labratorium og disse vet jeg var kalibrert og nøyaktige.

God Jul

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Henter ikkje asusprobe tempen i fra bios på en måte da? (eller får den info fra chipset kanskje?)

Husk på at CPU er teoretisk sett under ganske stor load i bios, men når du kommer inn i windows så vil den idle til du gir den ei oppgave. dette kan jo kanskje ha noke med å gjøre at forskjellane er ganske store...

Correct me if im wrong :woot:

Lenke til kommentar

Last ned motherboard monitor (MBM) først og kjør den i stedet for de forferdelige Asusprobe-greiene.

Asus sitt program leser av socket-temperaturen, selv på A7N8X (I hvert fall gjorde den det før, jeg bytta for 1/2 år siden)

I MBM hos meg står det akkurat nå at Socket-temperatur er 50C mens CPU er 62C. Det er jo lite vits i å vite hvor varmt det er 3 mm under CPU'en, så hvorfor ASUS velger å ikke lese av temperaturen fra temperaturmåleren som er innebygd i CPU vet jeg ikke.

Motherboard Monitor: http://mbm.livewiredev.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...