Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bli verge for familie?

Seawanderer

Anbefalte innlegg

Nå er det slik at jeg har en aldrende onkel som sliter med helseproblemene sine. Jeg (og min familie) er hans eneste familie da han ikke har sin egen. Jeg er ofte hos han, lager middag til oss, ser på ulike konkurranseprogrammer (som han er så glad i) og gjør andre aktiviteter for at han ikke skal føle seg ensom.

Jeg lurer på om JEG kan være verge for han? Eller kan jeg ikke det siden han er en onkel? Han som er verge for han nå, er selv pensjonist og han har jo selv en familie å ta vare på. Jeg er går mot slutten av 20-årene, men jeg er glad i onkel og vil gjøre det jeg kan for at han slipper å være alene. Jeg har også mitt eget rom hos han. Er det slik at hvis jeg flytter dit, kan jeg da fremdeles være verge for han, eller?

Var hans tanke det der, men jeg ville høre med dere om hvordan det der fungerer... Må vel ta en prat med fylkesmannen først, eller?

Beklager for mange spørsmål her, men jeg har forsøkt å lese på vergemal.no, men fant ikke all infoen jeg trengte der. Eneste at jeg oppfyller kravene til å bli verge iallfall.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter vergemålslova vil du ikkje være nærståande nok til å kunne være verge på det grunnlaget.

Det betyr at du må oppnemnast som verge på vanleg måte og du må legge fram politiattest.

§ 28.Hvem som kan oppnevnes som verge. Antall verger

Den som oppnevnes som verge, må være egnet for vervet og må samtykke i oppnevningen. En person som selv er under vergemål, kan ikke være verge.

Den som skal oppnevnes som verge, skal legge frem politiattest som nevnt i § 26. Dette gjelder likevel ikke der nærstående som nevnt i § 94 annet ledd eller søsken oppnevnes som verge. Haster oppnevningen, kan oppnevningen skje før det er innhentet politiattest.

En ektefelle eller samboer kan oppnevnes som verge hvis det må antas å være ubetenkelig. Har den vergetrengende særkullsbarn, skal disse om mulig høres, og ektefellen eller samboeren bør ikke oppnevnes hvis noen av særkullsbarna er imot oppnevningen. På samme måte skal det tas hensyn til hva en ektefelle eller samboer mener, hvis det er aktuelt å oppnevne et særkullsbarn som verge.

Har mor eller far skriftlig tilkjennegitt hvem som skal være sitt barns verge etter at han eller hun er død, bør denne personen velges fremfor andre.

Hvis det er hensiktsmessig, kan det oppnevnes to verger for den som er satt under vergemål. Bestemmelsen i § 18 første ledd annet punktum gjelder tilsvarende.

I tillegg er det reglar for habilitet:

§ 34. Vergens habilitet

En verge er inhabil til å handle for den som er under vergemål, når vergen eller noen som står vergen nær, har en interesse i saken som strider mot interessene til den som er under vergemål. Følgende personer skal alltid anses å stå vergen nær:

a) vergens ektefelle eller samboer, b) vergens slektninger i rett oppstigende og rett nedstigende linje og søsken, c) slektninger i rett oppstigende og rett nedstigende linje og søsken til en person som nevnt i bokstav a, d) ektefelle til eller samboer med noen som er nevnt i bokstav b, e) person som vergen representerer.

Er vergen inhabil, skal det oppnevnes en midlertidig verge (setteverge) etter § 27.

En far eller mor kan som verge for eget barn ivareta barnets interesser overfor andre av sine barn og overfor andre som nevnt i første ledd.

Uansett så må du ta dette med Fylkesmannen.

I dette tilfellet så er ikkje du nærståande slekt, men du er nok langt framme i arverekka. Dette kan medføre at det blir stilt spørsmål om habiliteten din sidan du som verge i stor grad påvirker kva som blir ståande igjen som arv etter din onkel.

Lenke til kommentar

Hvis din onkel er samtykkekompetent i spørsmålet om vergemål, kan han selv begjære endring i vergemålet. Det gjøres med dette skjemaet: https://www.vergemal.no/getfile.php/4076671.2573.jw7wtt7iswinwu/GA-8025+B+Begjaeringsskjema+191113+Int.pdf

Kryss av for endring av vergemål under punkt 2 i skjemaet.

Under punkt 10 skal ditt navn stå. Hvis fylkesmannen vurderer at det skal vurderes å bytte verge til deg, da vil du få et brev fra fylkesmannen der du bes om å levere politiattest, da tar du det brevet og begjær politiattesten via politiets hjemmesider.

De andre pårørende og nåværende verge vil ha et ord med i laget, men terskelen er lav for fylkesmannen å bytte verge.

Men er du sikker på du vet hva det vil si å være verge? Det er en betydelig oppgave og kan være krevende i perioder. Du har et stort ansvar. Din oppgave som verge er å sørge for at rettigheter og plikter blir ivaretatt. Det sørge for-ansvaret betyr ikke at du skal utføre oppgavene selv, men leie inn bistand eller tilrettelegge for at f.eks kommunen utfører de oppgaver de har ansvar for.

Som verge kan du heller ikke motta penger fra din onkel for oppgaver du utfører, uten at fylkesmannen har godkjent det først, ref det Avatar skriver her ovenfor om habilitet.

Poenget med å være verge er heller ikke å være en sosial støttekontakt.

Lenke til kommentar

Er tydeligvis avanserte greier det der... :o

Jeg er forøvrig hans eneste gudsønn også, men det har vel heller ingenting å si, eller?

Hvem skal jeg snakke med hvilken hjelp jeg kan være for min onkel da, hvis det å være verge ikke er aktuelt? NAV? Kommunen?

Saken er iallfall klar: Jeg er eneste han er onkel og gudfar til. Han fortjener ikke et liv i ensomhet. Jeg bor sånn 5 minutt gange fra han. Har null problemer med å hjelpe han med diverse ting og tang. Jeg gjør jo ikke dette for økonomisk vinst heller. Jeg gjør det fordi jeg bryr meg. Men ja, det vil jo kreve mye tid og ressurser fra meg også, naturligvis.

Så ja, tar imot anbefalinger om hvilken type hjelp jeg kan være for han som jeg evt. kan søke støltte til. Har jo vært der for han i litt over 2 år nå.

Takker for råd iallfall.

Lenke til kommentar

Så ja, tar imot anbefalinger om hvilken type hjelp jeg kan være for han som jeg evt. kan søke støltte til. Har jo vært der for han i litt over 2 år nå.

Din onkel kan søke om hjelpestønad fra NAV, som han kan gi videre til deg, hvis han får dett innvilget.

Hvis han først får hjelpestønad innvilget, vil du kunne søke om omsorgsstønad fra kommunen, og kanskje få det innvilget.

Stort flere stønader er det ikke å få. Men din onkel har alltid muligheten for å godtgjøre deg med inntil kr 6000,-  pr år i form av "vennetjenester", skattefritt for deg og uten arbeidsgiveransvar for onkel.

Lenke til kommentar

Er tydeligvis avanserte greier det der... :o

Jeg er forøvrig hans eneste gudsønn også, men det har vel heller ingenting å si, eller?

Hvem skal jeg snakke med hvilken hjelp jeg kan være for min onkel da, hvis det å være verge ikke er aktuelt? NAV? Kommunen?

Saken er iallfall klar: Jeg er eneste han er onkel og gudfar til. Han fortjener ikke et liv i ensomhet. Jeg bor sånn 5 minutt gange fra han. Har null problemer med å hjelpe han med diverse ting og tang. Jeg gjør jo ikke dette for økonomisk vinst heller. Jeg gjør det fordi jeg bryr meg. Men ja, det vil jo kreve mye tid og ressurser fra meg også, naturligvis.

Takker for råd iallfall.

Kanskje jeg ikke helt har forstått hva du er ute etter, men kan du ikke fortsette sånn som i dag med å bruke tid sammen, hjelpe til og være tilstede slik at han ikke føler seg ensom - uten å være oppnevnt som verge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...