Dynastiyo Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 (endret) Hei, Kjøpte meg en Dyson V7 til 2495,- (5295 ordinær pris da). Nå har støvsugeren sluttet å fungere, jeg leverte den tilbake til Elkjøp, også fikk jeg beskjed om at jeg vil få byttet til nytt. Alt var greit, helt til jeg fikk vite at de ikke har Dyson V7 inne, og det er en utgått modell. Da fikk jeg mulighet til å få pengene tilbake(2495,-) eller velge Dyson V8(3788,-) og betale mellomlegget som kommer på 1293,-. Jeg trodde at jeg har rett til å få tilsvarende produkt eller bedre om tilsvarende produkt ikke er tilgjengelig? Om jeg betaler 1293 mellomlegget så har jeg jo da gått helt glipp av Black Friday tilbudsprisen. Hva er det som er rett? Har ikke jeg rett til å kreve en V8 uten å betale mellomlegget eller? Takk for hjelpa på forhånd! Endret 22. mai 2019 av Dynastiyo Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 Du kan velge mellom retting av mangelen eller omlevering som avhjelp. Avhjelp skal skje uten kostnad. Se forbrukerskjøpsloven pgf. 29 og 30: § 29.Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. § 30.Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 § 29.Retting og omlevering (avhjelp) Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Å erstatte et produkt med et annet som har en utsalgspris på over 50% mer enn prisen på opprinnelig produkt kan vel nærme seg "volder selgeren urimelige kostnader". 3 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 Å erstatte et produkt med et annet som har en utsalgspris på over 50% mer enn prisen på opprinnelig produkt kan vel nærme seg "volder selgeren urimelige kostnader". Hvorfor det? Forøvrig greit å lese _hele_ §29 Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Varen er kaput, kan ikke brukes og må byttes. Å kreve kunden for å betale mellomlegget er sånn sett urimelig. Det å hevde "Å erstatte et produkt med et annet som har en utsalgspris på over 50% mer enn prisen på opprinnelig produkt" blir vel heller ikke riktig, siden du hopper over at det var black friday salg og varen var kraftig nedsatt. Hadde han kjøpt en annen dag så ville prisen vært ca 50% høyere enn V8. Ev kan kunden kreve dekningskjøp pga mangelen, og kreve mellomlegget i erstatning. Lenke til kommentar
Ivarko Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 På Elkjøp sin nettstad kan eg sjå at dei har «Dyson V7 Motorhead Origin trådløs støvsuger (blå)» (varekode DYSV7MOTORHEA) på lager i 22 butikkar. Dette er noko som Elkjøp må kunne klare å levere utan urimelege kostnadar. Frakt til fobrukaren måtte dei ha dekka uansett. Lenke til produktet eg fann: https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/stovsuger-og-rengjoring/tradlos-stovsuger/DYSV7MOTORHEA/dyson-v7-motorhead-origin-tradlos-stovsuger-bla 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 blir vel heller ikke riktig, siden du hopper over at det var black friday salg og varen var kraftig nedsatt. Hadde han kjøpt en annen dag så ville prisen vært ca 50% høyere enn V8. Ev kan kunden kreve dekningskjøp pga mangelen, og kreve mellomlegget i erstatning. Nå er det ikke oppgitt eksakt hvilken modell av V7 det er snakk om, men tror ikke førprisen er reel når ny oppgradert modell koster vesentlig mindre. Hvis det er Dyson V7 Motorhead Origin, så kan han kjøpe den for kr 2290 nå. Da tjener han kr 205 hvis han får pengene igjen fra Elkjøp. Dekningskjøp er vel et dårlig krav hvis den koster mindre hos konkurrenten? 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Nå er det ikke oppgitt eksakt hvilken modell av V7 det er snakk om, men tror ikke førprisen er reel når ny oppgradert modell koster vesentlig mindre. Hvis det er Dyson V7 Motorhead Origin, så kan han kjøpe den for kr 2290 nå. Da tjener han kr 205 hvis han får pengene igjen fra Elkjøp. Dekningskjøp er vel et dårlig krav hvis den koster mindre hos konkurrenten? Jeg kan ikke annet enn å regne med at de opererer med samme originalpris nå som under black friday. Hvis den ikke var reel hadde de heller ikke lov å bruke den til å reklamere med. Dekningskjøp bør være en god løsning for elkjøp om den koster mindre hos konkurrenten, men jeg er enig i at det da er bedre å få pengene igjen og heller kjøpe produktet på nytt hos noen andre. Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 (endret) med ref til skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, vil jeg tørre å påstå at du hvertfall ikke skal ha mindre igjen enn 2990, som ser ut til å være prisen på V7 nå. V7 er på lager hos Dyson i flere varianter(Animal, Motorhead og Absolute) - altså skal Elkjøp enkelt kunne bestille en til deg. https://shop.dyson.no/catalogsearch/result/?q=v7 Endret 23. mai 2019 av toth 1 Lenke til kommentar
heheszki Skrevet 25. mai 2019 Del Skrevet 25. mai 2019 Du har kjøpt en støvsuger som har sluttet å fungere. Slik jeg forstår deg så ønsker du at du får et tilsvarende produkt. Altså at støvsugeren rettes eller omleveres etter forbrukerkjøpsloven §29. Du kan ikke kreve retting/omlevering hvis dette er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader Så vidt jeg forstår så kan Elkjøp skaffe deg Dyson V7. Det følger av ordlyden i fkjl §29 «at selgeren sørger for (…) omlevering» at så lenge Elkjøp kan skaffe produktet, så må de gjøre dette, med mindre kostnaden er «urimelig». Eventuelt må de rette mangelen. Du har ikke rett på en oppgradert vare, du har kun rett på en tilsvarende vare. Grunnen til dette er at du har avtalt med Elkjøp å kjøpe av Dyson v7 til 2495kr. Avtaler skal holdes så langt der er mulig. Hadde det for eksempel vært umulig for Elkjøp å skaffe støvsugeren kunne du ha hevet kjøpet og fått pengene tilbake. Et kjøp av en Dyson v8 vil være å betrakte som en ny selvstendig kjøpsavtale. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå