knutinh Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 En svart boks i bilen din kan ha *svært* nøyaktige opplysninger om hvor du har kjørt men så lenge kun sluttsummen rapporteres til bomselskapet vet ingen utenforstående hvor du har vært. Altså *mindre* overvåkning.Fra et skatte og avgiftsståsted så gir det mening å legge avgift mest mulig nøyaktig og "rettferdig", men samtidig med lavest mulig overhead. Det er ikke ønskelig at Ola som bor 100 meter sør for bommen skal slippe bompenger daglig, mens Kari som bor 100 meter nord for bommen skal måtte betale - belastningen de påfører samfunnet er for alle gode formål nominelt lik. Grunnen til at vi har en slik forskjellsbehandling er nok at dagens bomringer er designet ut fra at det satt folk inni bompenge-buer og krevde inn mynter, disse personene skulle naturlig nok ha lønn. Dermed er det fristende å koble avgiftene mer direkte til hvor, når og hvordan man har kjørt. Sporing med GPS er på mange måter en Q-free med mer nøyaktig posisjonering. Men et viktig skille er at kunnskapen om posisjon sitter i bilen, ikke i en eller flere infrastrukturnoder eid og driftet av private/det offentlige. Med kunnskap om problemer som "kongen besøker kvinnelig venn, utro tjener i bomselskaper selger GPS-data til Se & Hør", eller "mann er involvert i bilulykke, retten finner at han har kjørt over fartsgrensen flere ganger de siste ti år". Å begrense informasjonen mest mulig til bilen er fristende fra et privacy-perspektiv. Det staten egentlig _trenger_ er informasjon som leder til (f.eks) månedlig fakturering, ikke eksakt lokasjon. Hvis enheten i bilen har oversikt over "soner" og tidspunkter, så kunne den regne ut antall kilometer i hver enkelt sone i og utenfor rush. Opp mot dette har vi legitime behov for myndighetene for å kjenne trafikk-flyten. Hvis de vet akkurat hvor alle bilreiser starter, kjører, slutter og når, helst i sanntid, så kan de disponere kollektiv, avgifter, feltbruk og vedlikehold bedre. Så virker det som om det å rulle ut en tjeneste til 1 million kunder som har rikt tilbud av sensorer, som fanger inn personlig informasjon og som er koblet til nettet, er vanskelig uten å samtidig putte inn flaue sikkerhetshull. -k 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 "Slik kan vi oppnå både bedre luftkvalitet og en mer rettferdig veiprising" Rettferdig veiprising? Det er da andre faktorer som er minst like viktig som hvilket drivstoff den går på. Som vekt. Jeg er mye mer komfortabel med å la en 400 kg Toyota Corolla fra 90-tallet med 50 hk dundre rundt i indre Oslo enn en 2,5 tonns Model X med 500 hk på piggdekk. Det er mer sannsynlig at det er piggdekk på Toyotaen enn Teslaen. Og Teslaen gir mindre lokale utslipp uansett. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Det er mer sannsynlig at det er piggdekk på Toyotaen enn Teslaen. Og Teslaen gir mindre lokale utslipp uansett. Model X eiere i Oslo er de som gjør valg uten kompromiss da penger ikke er et spørsmål, og det er bilen i Oslo du oftest kontinuerlig ser med piggdekk. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Kilde? Det er du som har gjort en statistisk påstand, ikke jeg. Så hvor er kilden din på at det større sannsynlighet for at en corolla i Oslo er på piggdekk enn en Model X? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Jeg er mye mer komfortabel med å la en 400 kg Toyota Corolla fra 90-tallet med 50 hk dundre rundt i indre Oslo ...En Toyota Corolla E90 https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Corolla_(E90)(1987–2006) veide i følge wikipedia 1086kg og den minste bensinmotoren jeg fant i forbifarten hadde 74hk. -k 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 ... Så virker det som om det å rulle ut en tjeneste til 1 million kunder som har rikt tilbud av sensorer, som fanger inn personlig informasjon og som er koblet til nettet, er vanskelig uten å samtidig putte inn flaue sikkerhetshull. -k Jeg tror ikke disse trenger å være oppkoblet i særlig grad, annet enn midlertidig når rapporter skal leveres. Det eneste som trenger å gå ut er oppsummering av kjøring, det eneste som skal inn er oppdatering av karter og eventuelle firmware oppdateringer. Om den stort sett er frakoblet blir også angrepsflaten mindre. Lenke til kommentar
missi Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Geofencing, en diktators våte drøm. Tenk å kunne kontrollere mennesker og deres bevegelser via geofencing. Digitale miner som detonerer når du er på feil område med feil personlighetsscore. Mmmmm... Deilig blanding mellom bompengekåthet og kinesisk innbyggerrangering. Tenkt så vakre ryddige samfunn vi kan få. Samfunn der alle bare har rene tanker. En må være komplett blottet for kritisk sans om en synes dette er en god idé. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 (endret) Jeg tror ikke disse trenger å være oppkoblet i særlig grad, annet enn midlertidig når rapporter skal leveres. Det eneste som trenger å gå ut er oppsummering av kjøring, det eneste som skal inn er oppdatering av karter og eventuelle firmware oppdateringer. Om den stort sett er frakoblet blir også angrepsflaten mindre.Har enheten radio? Er radioen koblet til sensitive data/sensorer? Skrur brukeren fysisk av strømmen til radioen? Hvis ikke så er det mulig å begå sikkerhetshull. Man kan videre tenke seg at når noen finner et slikt hull så kan de bruke samme teknikk på alle enheter, og hvis systemet er implementert en gang og overlevert av et IT konsulent-selskap så kan man tenke seg at et slikt hull forblir uoppdaget og utnyttet over lang tid før noen merker noe. Jeg sier ikke at det nødvendigvis kommer til å bli slik, jeg sier at det er en bekymring. -k Endret 24. mai 2019 av knutinh Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 Har enheten radio? Er radioen koblet til sensitive data/sensorer? Skrur brukeren fysisk av strømmen til radioen? Hvis ikke så er det mulig å begå sikkerhetshull. Man kan videre tenke seg at når noen finner et slikt hull så kan de bruke samme teknikk på alle enheter, og hvis systemet er implementert en gang og overlevert av et IT konsulent-selskap så kan man tenke seg at et slikt hull forblir uoppdaget og utnyttet over lang tid før noen merker noe. Jeg sier ikke at det nødvendigvis kommer til å bli slik, jeg sier at det er en bekymring. -k Hvorfor kan vi ikke benytte eksisterende systemer? Selskapet SOKO AS har allerede systemer for elektronisk kjørebok. Det skal ikke mye modifisering til før det kan brukes til veiprising/geofencing. Dessuten er ikke dette noe særnorsk behov. Med mindre vi på død og liv *insisterer* på å kjøre vårt eget sære løp vil vi sikkert kunne velge blant flere leverandører av hyllevare. Kanskje vi til og med kan velge på individuelt nivå hvilken løsning vi vil ha i bilene våre. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 En Toyota Corolla E90 https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Corolla_(E90)(1987–2006) veide i følge wikipedia 1086kg og den minste bensinmotoren jeg fant i forbifarten hadde 74hk. -k Poenget var mye lettere biler av annet drivstoff. Biler med fabrikk-sertifisert 74 hk fra 90-tallet har ikke 74 hk i 2019. Men det kunne likegodt vært en Nissan Micra som er enda lettere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå