Gå til innhold

ADC strømflyt (Forstyrrelser/Støy)?


Anbefalte innlegg

Hei alle,

 

Jeg sliter med ett problem på en gassdetektor. Det er oppstått flere falske alarmer pga. ett eller annet som skjer i detektoren. Jeg har en mistanke om støy fra ett eller annet, men vet ikke hva. 

Har logget med oscilloskop nå i flere dager og noen ganger skjer dette (Vedlegg).  

 

Benytter strømforsyning 230vAC til 24vDC. 

 

Blå = Pre alarm

Rød = Full alarm

Grønn = Plus(+)

Brun = Minus(-)

 

 

La meg vite om jeg skal legge inn flere detaljer.

 

post-487636-0-57403200-1558442244_thumb.png

post-487636-0-42275100-1558442250_thumb.png

post-487636-0-90676200-1558442751_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å koble et par kondensatorer på strømtilførsel. En elektrolytt (f.eks 10 - 50 uF), og en keramisk (10 - 100 nF).

Dette har jeg faktisk forsøkt og det er fortsatt problemer. Tror ikke problemet er selve strømforsyning, men noe mellom strømforsyning og/gassdetektor. 

Uansett merkelig at det skal komme slike spikes helt random. 

Mulig det kan være noe med mikrobrikkene på selve gassdetektoren. Eller at detektoren mister kommunikasjon til sniffer? 

Lenke til kommentar

Hvis det er en viss lengde kabel mellom strømforsyning og detektor så har det litt å si hvor du plasserer kondensatorer, spesiellt den keramiske. Ville plassert de så nærme detektor som mulig.

Når det ikke hjelper bør du prøve ferritkjerne på kabler, tett på sensor.

 

Disse målingene, du har minus som egen måling. Hva er da referansepunkt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du noe som helst utstyr med spoler i nærheten eller på samme krets? Reléer, kontaktorer, motorer eller lignende? Ser ut som du har en kraftig negativ puls på +24V der. Det er typisk for magnetfelt som kollapser. Sjekk at alt annet utstyr rundt er jordet og evt. skjerming på signalkabler osv er jordet.

 

Vi hadde en motor m/frekvensomformer i nærheten av en type gassdetektor på jobb. Jordinga til motor og omformer hadde blitt koblet i fra og da fikk vi falske alarmer i hopetall.

Lenke til kommentar

Hvis det er en viss lengde kabel mellom strømforsyning og detektor så har det litt å si hvor du plasserer kondensatorer, spesiellt den keramiske. Ville plassert de så nærme detektor som mulig.

Når det ikke hjelper bør du prøve ferritkjerne på kabler, tett på sensor.

 

Disse målingene, du har minus som egen måling. Hva er da referansepunkt?

Det er ca. 2 meter mellom strømforsyning og gassdetektor. Skal forsøke meg litt fram nå og se. Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Har du noe som helst utstyr med spoler i nærheten eller på samme krets? Reléer, kontaktorer, motorer eller lignende? Ser ut som du har en kraftig negativ puls på +24V der. Det er typisk for magnetfelt som kollapser. Sjekk at alt annet utstyr rundt er jordet og evt. skjerming på signalkabler osv er jordet.

 

Vi hadde en motor m/frekvensomformer i nærheten av en type gassdetektor på jobb. Jordinga til motor og omformer hadde blitt koblet i fra og da fikk vi falske alarmer i hopetall

I nærheter er det motor med frekvensomformer, og flere relêr.

 

Hva mener du med magnetfelt, og hvilket utstyr kan føre til at dette magnetfeltet kollapser? 

Alle kabler skal være skjermet i henhold til leverandør beskrivelse. Frekvensomformer er jordet og ser ingen tegn til at jordingen til motor og omformer er blitt koplet fra. Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Det er ca. 2 meter mellom strømforsyning og gassdetektor. Skal forsøke meg litt fram nå og se. Takk for svar :)

Tror den kabelen bør være tvinnet (twisted pair). Det for å minke indusert støy, ref svaret til sedsberg.

Jeg har en Arduino i et motorstyringskap, med en kort ledning fra kontaktor. Fikk noen problemer med at Arduino "hang seg" når kontaktor koblet ut. La inn kondensatorer og tvinnet kabel, det hjalp.

Lenke til kommentar

Det er veldig merkelig, siden jeg har ett akkurat likt oppsett på en annen lokasjon og der har jeg ikke hatt noen falske gassalarmer. Det kommer slike triggers fra Oscilloskopet der også, men ikke nok til å få falske alarmer. 

 

Der jeg har hatt falske gassdeteksjoner kan det gå flere dager før det skjer igjen og dermed utløses det helt random. 

Se vedlegg for å få ett bilde for ofte: (Ganske lav terskel på triggerne)

post-487636-0-84692800-1558528789_thumb.png

Lenke til kommentar

Et relé eller en kontaktor som "slipper" vil ha et magnetfelt som kollapser og kan generere veldig mye eletrisk støy.

Du kan faktisk være inne på noe her. Tok en restart av systemet og fikk noe svingninger, men det er så små verdier; Det her er ca 5V+/-, ikke 24V (vedlegg). 

Skal ta noen flere restarter og se om noe mer skjer. 

post-487636-0-74805800-1558533015_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...