Gå til innhold

Det perfekte RTS Spill?


Anbefalte innlegg

Det diskuteres hva som er det beste RTS Spillet, Red Alert, StarCraft, Red Alert 2, Command N Conquer, Total Anihilation, etc.

 

Men hva synes dere ville gitt det beste spillet?

 

Slik jeg ser det, er det flere "småting" de kan implementere i spillet, som gjør at det krever skill å vinne, fremfor en som er litt dårligere enn deg.

 

Hvis vi tar utgangspunkt i Red Alert, noe som jeg mener er nært det mest perfekte RTS spillet som er laget. Og det jeg kjenner best til, har dessverre ikke spillt SC noe på nett, så det vil jeg ikke uttale meg for mye om.

 

Resource Management.

I Red ALert, er det slik at å høste Gems gir dobbelt av det som vanlig "ore" gir, så dermed lønner deg seg å kontrolere Harvesterene, i motsettning til SC, som en bare sender bønder inn i gruver, eller andre resurser for å hente, en slipper å kontrolere at de gjør jobben sin, de går dit de skal automatisk. I Red Alert, må en hele tiden kontrollere sine egne harvestere, og det er mye å tjene på å gjøre det, i alle fall på maps hvor det er lite cashflow i fra starten. Det er noe jeg ser på som å heve skill nivået.

 

IN Fight.

Nok en gang, noe som er GENIALT i fra Red Alert, er når en er i tank fight, så kan en bevege tanksene, mens en skyter på de andre, dette for å gjøre tanksene vanskeligere å treffe. (Q) kommando. Dette er noe jeg savner fra Nyere spill, som sc, ra2, at en ikke kan ha movement på tanks, mens de angriper, det blir lixom å bygge opp en hær, og så sitte og se på at de fighter battles, en kan ikke påvirke utfallet så veldig mye. Mens i Red Alert, så kan en som har mindre tanks, vinne over en som har mer, ved å ha en god Q. Nok en ting jeg ser på som å heve skill nivået i spillet.

 

En annen ting er at jeg synes rts spillene nå tildags er for langsomme, det tar for lang tid å bygge opp nok enheter til å kunne gå til angrep, jeg liker å ha raske games, få unna flest mulig games, på kortest mulig tid :razz:

 

Andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:



Resource Management.

I Red ALert, er det slik at å høste Gems gir dobbelt av det som vanlig "ore" gir, så dermed lønner deg seg å kontrolere Harvesterene, i motsettning til SC, som en bare sender bønder inn i gruver, eller andre resurser for å hente, en slipper å kontrolere at de gjør jobben sin, de går dit de skal automatisk. I Red Alert, må en hele tiden kontrollere sine egne harvestere, og det er mye å tjene på å gjøre det, i alle fall på maps hvor det er lite cashflow i fra starten. Det er noe jeg ser på som å heve skill nivået.


 

Bare en kommentar til det: En annen ting som går under resource management er det eventuelle behover for "ekspanjoner", dvs tillegsbaser eller farmer... De gir etter min mening mye mer til gameplayet enn å måtte detalj-styre ressurs-hentinga. Derfor liker jeg ikke f.eks ee, med nær uendelige ressurser og ikke behov for ekspansjoner når du har rask nok cash-flow

Lenke til kommentar

Quote:


En annen ting er at jeg synes rts spillene nå tildags er for langsomme, det tar for lang tid å bygge opp nok enheter til å kunne gå til angrep, jeg liker å ha raske games, få unna flest mulig games, på kortest mulig tid :razz:


 

Da burde du se på SC og WarCraft3 som har en langt raskere stil enn C&C-serien.

Lenke til kommentar

Unike raser (og flere enn 2):

Raser som er grunnleggende forskjellige i metodene de bruker for å hente ressurser, bygge enheter osv.

Det negative med dette kan for noen være at dette utelukker en realistisk setting. Du har valget mellom Sci-Fi og Fantasy. Gjør ikke meg noe, men andre vil garantert klage på dette.

 

Total balanse mellom rasene:

Uten bra balanse mellom rasene vil veldig mange bare velge den rasen som er best og utvikle noen få strategier for denne, og det vil heller ikke nødvendigvis være den som er best i spillet som vinner. Balanse vil gi spillet lengre levetid for spillerne (det er en grunn til at veldig mange fortsatt spiller SC/BW).

 

Enheter:

Om man baserer seg på færre, men sterkere enheter (gjerne ledet av helter/hærførere) vil resultatet av et slag langt mer avjgøres av spillernes behandling av disse istedet for massive slag (som ser mer imponerende ut) hvor utfallet er mer eller mindre tilfeldig.

Lenke til kommentar

Et idealstrategispill for meg, ville vært et fleksibelt spill. Altså:

 

-Mange enheter, men enhetene må ikke ligne særlig på hverandre. Med mange mener jeg 250+ totalt. fordelt på hver rase.

 

-Rasene bør ikke ligne på hvarandre, (som i SC) men man bør kunne velge traits for seg selv, som rasene Arm og Core i TA. Disse er svært like, men Core er litt dyrere og litt kraftigere.

Det må være balsanse mellom rasene.

 

-Strategiene må være fleksible. Det bør kunne gå an å lage mange små baser, eller en stor. Det bør kunne gå an og rushe og lage enorme slag. Det må være mange nisjer i gameplayet.

Det må gå ann å skyte mens man forflytter enhetene.

 

-Det må være enkelt og styre, og man bør kunne kotrollere enhetene i til den minste detalj ved hjelp av scrips som man lager selv. Dette kan være implentert i HUD'en.

 

-Det må være et svært godt interface. IKKE som RA2 eller Age. I Age kunne du være under angrep uten å vite det,hvis du angrep andre selv, fordi varselet som kom da du ble angrepet var det horn. Det kunne like gjerne være enav soldatene du angrep med som ble angrepet.

 

Det bør heller være slik at du kan lage sektorer i kartet selv og meldingen er: Sektor 1 er under angrep, sektor 2 er under angrep, osv. Dette gir lite rom for irriterende misforståelser.

 

I RA2 er den fæle menyen alt for stor.

Det bør kunne gå ann og ta menyen helt bort.

 

-Byggingen må foregå realistisk. Det kommer byggere og bygger opp. Ikke som i C&C serien, hvor du bygger bygningen internt først, og så plasserer du den et steds.

 

-Enhetenes AI bør være god, men som sagt over, du bør kunne finpusse dette selv ingame.

 

-Det bør gå ann å velge selv hvilken oppløsning man skal spille i. Spillet kan være i 3d, men det bør være mulig å sette kameraet slik at det er vanlig 2d, atså isometrisk perspektiv. Det må gå ann å rotere kameraet fritt rund 360 grader.

 

-Anngående ressurser, bør det være 3 typer, men mulightet til å bytte(som markedet i AoK) Det kan også være greit å kunne stille inn hvor mye ressurser hvert resurssfelt har ,inklusive evigvarende, før du starter spillet

 

Kommer ikke på noen flere punkter nå.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Johan på 2002-03-11 18:46 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Johan skrev (2002-03-13 15:51):

Vel vel smak og behag.


 

Sant nok.

 

Hvordan kan du da si at rasene ligner på hverandre? De er kanskje like i grunnprinsippet, eller skal jeg si kategori. MEN de er da veldig forskjellige. Kan ikke helt se likhetene. Kanskje du bare spilte det litt for mye :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...