Redaksjonen. Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Første flygende eltaxi har fått luft under vingene Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Det ser jo kult ut, men blir ikke vekt/kraft regnestykket ganske dårlig av å ha flere små motorer vs en stor? 1 Lenke til kommentar
RuneWi Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Det ser jo kult ut, men blir ikke vekt/kraft regnestykket ganske dårlig av å ha flere små motorer vs en stor? For ikke å snakke om støyen... 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Det ser jo kult ut, men blir ikke vekt/kraft regnestykket ganske dårlig av å ha flere små motorer vs en stor? For ikke å snakke om støyen... Propellene vil være inne i rør (ducted fans), så det vil dempe støyen mye! 3 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Eltaxi? Hva fraktet denne? Bedre å kalle det for UFO etter min mening... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Eltaxi? Hva fraktet denne? Bedre å kalle det for UFO etter min mening... Det er selvsagt ikke en UFO, objektet er identifisert. 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Vi får håpe den blir lettere å fly enn harrier. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Fem personer med verdens minst effektive motortype ifht løfteevne vs kraftbehov, mens selv med >1 løfteevne ikke klare mer enn 300 km/t men selv da klare 300km rekkevidde... med dagens batterier som gir knapt mer tilsv rekkevidde for biler. Dette da fortsatt uten å ta med i beregningen den mildt sagt rare aerodynamiske layouten der størst vingeareal er den absolutt siste plassen den burde vært (langt bak CG). Dette blir større melkeku for investeringer enn Hyperloop ser jeg. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Det ser jo kult ut, men blir ikke vekt/kraft regnestykket ganske dårlig av å ha flere små motorer vs en stor?Eg trur gevinsten er ganske høg ved at dei akselerer mykje luft lite og over heile vengjeflata. Nøkkelen til høgare verknadsgrad til turbofan-motorar er stadig høgare bypass-forhold. Ein jetmotor akselererer litt luft veldig mykje. Det bråkar veldig og er lite effektivt. I ein turbofan-motor går mesteparten av lufta utanom turbinen. Eksosen frå turbinen går ikkje fortare enn naudsynt for å få eksosen ut. Dei prøver å trekkje mest mogeleg luft gjennom vifta, og akselerer den lufta ganske lite. Det er mykje meir effektivt og bråkar mindre. Dess høgare bypass-forhold, dess betre verknadsgrad. Neste naturlege steg er å bruke mange lette motorar som kvar for seg har relativt låg effekt. Små elmotorar kan ha høg effekt pr kg, og for verknadsgrada sin del er det ingen gevinst med å skalere opp. Ein annan fordel med dette oppsettet er redundans. Sjølv om dei skulle treffe ein flokk fuglar, overlever sannsynlegvis mange nok motorar til at fartyet kjem seg trygt ned. Ulempen er meir vedlikehald. Det er ein veldig stor ulempe med turbofan/turboprop, som er dyre i vedlikehald. Elmotorar er billige, so der er det ikkje like viktig. 4 Lenke til kommentar
Mutant_100 Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 Det ville virke mer logisk å plassere propellen bak vingen enn foran vingen for å beholde laminær strømning så lenge som mulig over vingens profil. Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 Det er selvsagt ikke en UFO, objektet er identifisert.like mye ufo som taxi.. Hva er forresten objektet identifisert som? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 like mye ufo som taxi.. Hva er forresten objektet identifisert som? Poenget er at det er identifisert, UFO=Uidentifisert Flygende Objekt. Siden man vet hva dette er vil det altså være et identifisert objekt. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå