Gå til innhold

Hva er stillest, vannkjølt eller støydempet kasse

Anbefalte innlegg

Jeg vil ha så stille PC som mulig, og har lest MASSE om støydemping i alle varianter, men ett spørsmål står ubesvart :dontgetit: :

Hvis vi ser bort ifra økonomi (akkurat nå), hva gir stillest PC?

- Komplett vannkjølingsanlegg inkludert tre vannkjølte harddisk-kabinetter (som også tar vekk støy), eller

- Vanlig luftkjølt opplegg med støydempet kasse (har i dag Silent Twin på CPU, tre 12 dB kabinett-vifter og bråkete NB- og GPU-vifter, som jeg kan bytte ut til vifteløs løsning (Zalman f.eks.))

- Bråker ikke vannpumpa litt? Og radiatorvifta?

- Er vannkjøling mest for overklokkere, og ikke nødvendigvis den stilleste løsningen for oss "normal"-klokkere?

- Har nå et Chiftec Mid-tower. Krever ikke vann-løsningen et større kabinett? Særlig hvis tre hardisker skal inn i hver sin vannblokk?

- Blir dette fryktelig tungt å drasse på (ala LAN-party etc.)

- Bør jeg kanskje gå for BÅDE vannkjølt OG støydempet kasse? Eller er det overkill?

Har også vurdert å sette hele PCen i rommet ved siden av og kjøpe skjøtekabler som jeg stikker gjennom hull i veggen. Men kabler er jo fryktelig dyrt. Må da skjøte to skjerm-, 2-3 USB-, 2 firewire-, 1 SCSI-, lydkabler og videokabler (vel, ikke akkurat dyrt de to siste der, da)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel litt overkill med støydempet,vannkjølt pc, men har du penger nok så hvorfor ikke? Det vil jo gi minimalt med støy.

Uansett er det ikke noe særlig med skjøteledninger på alt mulig. Har selv erfaring med skjøteledning til skjerm, og det er ikke noe særlig. Alle de eksterne komponentene du skjøter vil bli mer følsomme for forstyrrelser i lufta.(biler,gressklippere osv sender ut forstyrrelser fra f.eks tennpluggene)

Lenke til kommentar

Hva i... :blink:

Det er det mest vann(evnt. olje)vittige jeg har sett. Dyppet hele greia ned i olje?! Så olje er kjølende altså? Trenger hverken vifter, radiatorer eller pumper?

Kuult prosjekt, men jeg trenger å flytte på PCen min, så det er ikke aktuelt for meg.

Si meg, er det matolje eller motorolje? :D

Lenke til kommentar
Si meg, er det matolje eller motorolje?  :D

Så vidt jeg vet er dette ingen av delene. Man må vite hva man skal ha for å finne noen som har den. Søler man den steder den ikke skal være, vaskes den best bort med sprit, feks Absolutt.

Olje er kjølende som alt annet, men det holder ikke med én dråpe. Her har man et helt akvarie fullt. Tempen i det var opp til 40 grader i sommer da det var som varmest her i byen (Oslo) Med idle-temp på cpu på 65-70 grader; AMD-prosessor naturligvis.

Endret av svas
Lenke til kommentar

Men, altså, vannpumpa: En god grei pumpe, hvordan er støynivået? Og viften(e) til radiatoren, er de vanligvis mer saktegående, og dermed mer stillegående, enn det man trenger til luftkjølte greier? Hvis ikke, vil jeg vel også støydempe kassa... :roll:

Lenke til kommentar

Høres ut som et enten eller prosjekt dette.. En kombinasjon er ofte det beste. Stikk på biltema el. lignende og kjøp en støydempingsmatte. (filtmatte som du skjærer til selv) Heng harddiskene opp i gummi, her har jeg brukt sykkelslange, nok til mange disker og billig. Vannkjøling på cpu og gpu, evt bytt til stillere vifter. Vil tro at å bytte viftene gir deg mest valuta for pengene. Et annet alternativ til gpu er zalman heatpipe til rundt 250-300 kroner fra microplex. Gjelder å være litt nøkter of fantasifull når det gjelder støydemping av pc..

Lenke til kommentar

noen her som var på OsloLAN? da husker dere kanskje på 3dfxcool stande at de hadde et kabbis som bruke BARE HEATPIPE!!! da mener jeg ALT altså...cpu, psu, hd, gpu....dessuten kunne dem vise teter av at lufta inni i kabbiset og på enhetene at gradene var gått lavere enn med luft.(vet ikke med vann) dette var jo klart ikke et kabinett man modder, men det var dødskult! eneste lyden dem sa kunne høres var fra harddiskene(og dette var noe stillegående greier) jeg hørte ikke en eneste lyd selv, men dette er selvfølgelig grunnet at det var i hallen, så all annen lyd fra pc'r og dilldall overdøvet.

sikkert en fin liten prislapp på dette kabinettet. vet forresten ikke om det var et produsert et, kanskje bare var prototyp? noen som vet?

Lenke til kommentar

Trikset er å bruke vannkjøling uten vifter, og å putte harddiskene og psu inn i ei lydfelle.

Lar du vannet gå gjennom noe med stor nok og spredt nok overflate, kjøler det seg ned uten bruk av vifter. Jeg har en 50 liters plast-dunk.

Omløpshastigheten til vannet har lite å si. Den minste 220-volts eheim-pumpa tror jeg er grei. Jeg har den som er litt kraftigere, og den hadde gitt lyd hvis jeg ikke hadde hengt den opp i hyssing inne i dunken.

Det enkleste er å ha et kott og skøyteledninger.

Lenke til kommentar
- Bråker ikke vannpumpa litt? Og radiatorvifta?

- Er vannkjøling mest for overklokkere, og ikke nødvendigvis den stilleste løsningen for oss "normal"-klokkere?

- Har nå et Chiftec Mid-tower. Krever ikke vann-løsningen et større kabinett? Særlig hvis tre hardisker skal inn i hver sin vannblokk?

- Blir dette fryktelig tungt å drasse på (ala LAN-party etc.)

- Bør jeg kanskje gå for BÅDE vannkjølt OG støydempet kasse? Eller er det overkill?

- Du kan støyisolere tanken som du har vannpumpa (Eheim med Eheim-mod støyer praktisk tal ingenting uansett)

Du må ikke ha Radiatorvifte (jeg kjører uten)

- Har du penger så vil jeg si at vannkjøling er den beste løsningen for ALLE (trenger litt kompetanse da)

- Det blir KANSKJE litt lite, men tror det skulle gå...

- Det blir tungt, men ikke sååå ille.

- Du trenger nok ikke støydemping og vann...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...