TMB Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 (endret) Heisann. Har et inngangsparti som ser slik ut akkurat nå: Noe jeg ønsker å gjøre noe med. Jeg har aldri beiset noe før, så er totalt noob her. Jeg regner med at jeg må starte med å vaske/spyle (har høyttrykkspyler tilgjengelig), også pusse vekk det gamle/løse - eller i motsatt rekkefølge? Så er neste steg å grunne med noe, eller gå rett på beis? Hvor mange strøk? Link til rett beis? Og så videre. Noen som kan gi meg oppskriften på dette med teskje? På forhånd takk! Endret 20. mai 2019 av TMB Lenke til kommentar
daruu Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Vet du hva som er på trappa fra før? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 20. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2019 Vet du hva som er på trappa fra før?Nope.. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Det ser ut som det er olje, den må da fjernes helt før man begynner på nytt. Fant følgende oppskrift, men du kan også bruke terasserens(dyrere og sannsynligvis dårligere virkning) : "Den beste løsningen for å fjerne gammel olje viste seg å være vesentlig billigere, nemlig: Kaustisk Soda. Eller lut, om du vil. Ta en trykksprøyte og fyll den ¾ med glohett vann fra springen. Deretter tar du på deg tettsittende vernebriller og kraftige gummihansker og smeller oppi 1,25 boks med kaustisk soda (ca 1 kg) oppi den vannfylte beholderen. Med bukse, jakke/skjorte med lange ermer, tettsittende vernebriller, støvler og trykke gummihansker skal du nå sprøyte denne blandingen utover hele terrassen. Pass på å gjøre dette når det er minst mulig vind i lufta og ikke i direkte solskinn, da tørker blandingen for raskt. Pass også på at barn og dyr ikke oppholder seg i nærheten når du påfører sodaen. Og for all del: Ikke få noe av sprøyteskyen på hud eller i luftveier, dette er noe skikkelig svineri. Når hele terrassen er dekket av et godt lag med sodablandingen lar du det hele ligger i ro ca 15 minutter. Deretter tar du en kost med stive børste og børster og skraper over hele terrassen. Til slutt tar du høytrykksspyleren og spyler alle bordene systematisk, pass på å holde god avstand fra sprøytemunning til bordene, det er ekstremt lett å flise opp terrassen. " Når det er gjort er det bare å følge "oppskriftene" for nytt treverk, feks denne her https://www.fargerike.no/maling/trebitt-terrassebeis/ Trebitt sin beis syntes jeg er fin, holder vistnok i 3 år men vil tro at den på ei trapp med mye trafikk ikke kan regne med at den holder noe lenger enn 2år. Pass på å stryke på veldig lite med pensel, for så å dra over med en klut så du får tørket av igjen alt som ikke har trukket seg ned i treet - jeg foretrekker microfiber. Ta ett og ett bord, den tørker ekstremt fort! Alternativt kan man jo bytte det ut med noe som er vedlikeholdsfritt å da, men det koster noen kroner. Personlig syntes jeg treverk har sin sjarm selv om det er mer jobb. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Det ser ut som det er olje, den må da fjernes helt før man begynner på nytt. Olje har ikke så mye farve så det der er beis. Kort oppsummert. Gå over oved sandpapir / stålbørste for å få bort det som er løst. Vask med kraftig vaskemiddel ala kraftvask og ta på ny runde med beis. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Det ser ut som beis som flaker av pga slitasje. Skrap med en stålbørste for å løsne det som ser løst ut og som kan løsne. Gå over med en pussemaskin for å jevne ut hakk og fliser. Så en runde kraftvask. Pass på å ikke få det på rekkverk. Beis. Mal tynt med pensel, det skal ikke dannes en tykk hinne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå