Gå til innhold

Vurdering av vandel for fengselsbetjenter.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lyst til å bli fengselsbetjent og skal søke nå i mai/juni. Vet selvfølgelig at jeg må ha god vandel, men lurer på hva dette innebærer.

Jeg har ingen "prikker" på rullebladet mitt, har aldri blitt anmeldt eller straffet for noe, men jeg har noen småting.

Disse er:

Vist fingeren til politiet 2 ganger (tror ikke den ene gangen ble dokumentert av politet fordi jeg var ganske langt nede på den tiden og han ville ikke være kjip)

Den andre gangen var det ikke meningen at politiet skulle se det, men uheldigvis gjorde de det + at det var nyutdannede gutter som virkelig skulle slå ned på det og være tøffe. Ble bare sendt hjem fra byen.

Vært på glattcella fordi jeg sovnet på en benk etter en fyllekveld. Igjen, ingen anmeldelse eller noe sånt. Rett hjem dagen etter

Er dette ting som de kan utsette noe på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bli fengselsbetjent så må du legge fram uttømmande politiattest og på den ikkje ha noke å utsette på vandelen.

I den uttømmande politiattesten skal alle straffereaksjonar listast opp uavhengig av kor lenge det er sidan, med unntak av forenkla forelegg.

Slik som du forklarer hendingane så er ikkje dette forhold du har blitt straffa for. Den fyrste hendinga ser det ut som at du ikkje fått anna enn tilsnakk for, den andre ser ut til å være bortvisning. Bortvisning blir loggført i tilfelle du bryt påbodet den kvelden, men det er ikkje ein straffereaksjon og blir ikkje oppført i strafferegisteret.

Den tredje hendinga er nok også loggført, men det å tilbringe natta på glattcelle er heller ikkje straff.

I utgangspunktet skal du opplyse på søknaden dersom du har noke på vandelen eller mistanke om det. I utgangspunktet skal ikkje kriminalomsorgen ha tilgang til opplysningar om din kontakt med politiet, men det vil ikkje sjå bra ut dersom kriminalomsorgen likevell veit om at du har vært på glattcelle utan å opplyse om det.

Sånn sett er det mulig at du kan bruke den erfaringa som ei styrke fordi du har litt personleg erfaring med å være på den andre sida av celledøra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å fortelle at du viste fingeren som du gjorde to første gangene. Dette er heller ikke dokumentert. Du fortelle at du har havnet på glattcelle en gang og forklar hendelsen bak denne. De har tilgang til historikk uansett, da er det beste du sier det selv først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...