AndersT2 Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Sliter litt med jobb PCen, at enkelte programmer går veldig trengt. Internet explorer er nesten umulig å bruke, Chrome funker som det skal, slik har det vært veldig lenge. Ett program jeg benytter til en datakabel tester vi har, startet i dag å gå unormalt tregt. Bytte navn på en kabel tok 10 sekunder, mens det før gå med en gang. Vi benytter normalt eksternt skrivebord, men enkelte ting må gjøres lokalt. IE benyttes egentlig kun til å gå inn i eksternt skrivebord. Når jeg åpner min gmail i den, så går ting ekstremt tregt. Tidvis så tar 1 og 1 bokstav i ny mail noen sekunder, før det går som det skal noen bokstaver, så tar det lang tid igjen. (IE er enklere med eksternt skrivebord enn Chrome, færre steg). Har aldri opplevd ustabilitet eller noe slikt. Og å følge med på oppgavebehandlingen, så viser den ikke noe utenom det vanlige. Spørsmålet er hva det kan være? Er en 3,5 år gammel Lenovo Thinkpad (ett eller annet 450). i5-5200U med 8 GB RAM og 256GB SSD, Windows 10Pro (opp fra Windows 7) Hvis det er noe hardware messig, så hjelper det vel ikke med reinstallering vil jeg tro. Har f.eks. ikke problemer med å kjøre CAD program med 3D modelering, så den yter nokså greit. Det eneste jeg vet er at jeg får ikke oppdatert til nyeste Windows, som mest sannsynlig er på grunn av GPUen fra Intel, og feilen som var der. Får ikke nyere enn 1803 oppdateringen. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Her har du jo et typisk tilfelle der der ikke kan pekes ut et enkelt feilsted sånn helt uten videre. Men uansett - her er min short-list over ting å gå nærmere i sømmene Malware har fått innpass (?). SSD'en begynner å bli gammel (gjetning - her har jeg for lite erfaring med aldrende/døende SSD'er til å komme med noe konkret)? Kanskje det hjelper med Trim-kommando. Mye støv i vifter og annen innmat? I såfall kan maskinen bli varmere, og prossessoren throttler ned for å unngå overoppheting. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 23. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2019 På punkt 2 og 3 så ville jeg trodd det ville gått utover alle programmer. Kan sjekke malware, men bør ikke være noe problem det heller. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 23. mai 2019 Del Skrevet 23. mai 2019 Er det kun IE som er berørt, eller har du eksempler på andre programmer som du opplever treghet på ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå