Formula90 Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Hei. Lurte på om det var noe grense på hvor mange biler man kan importere fra Sverige? Jeg henter ca 1 bil uken ihvertfall som jeg kjøper i Sverige og selger videre i Norge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Nei, det er ingen grense. Bilimportører kan fint importere 1000 biler i uka om de vil og gjør det lovlig. Det koker vel ned til et spørsmål om du gjør det lovlig. F.eks - betaler du alt av avgifter, registrerer importen osv? - Ikke smugler noe ulovlig samtidig? - Pengeoverførsler til utlandet gjøres på lovlig måte? - Betaler du skatt av denne næringsvirksomheten? - Betales det arbeidsgiveravgift, lønn, skatt osv? 2 Lenke til kommentar
Formula90 Skrevet 19. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2019 Gjøres kun privat, så betales ikke noe skatt eller annet. kun avgiftene for å importere. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Gjøres kun privat, så betales ikke noe skatt eller annet. kun avgiftene for å importere. Hvor mye profitt gjør du på ett år da? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Dette høres helt klart ut som noe som har et omfang som gjør at det er egnet til å gå med overskudd over tid og som må betegnes som næringsvirksomhet. Det er lov å importere så mange biler man vil men når man driver næringsvirksomhet er det noen egne regler å forholde seg til, man må vel ha bevilling for å drive brukthandel ( https://www.politiet.no/tjenester/brukthandel/ ) I tillegg må man selvsagt skatte av overskuddet, man må også forholde seg til forbrukerkjøpsloven hvis man selger biler til privatpersoner i næring. 6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Gjøres kun privat, så betales ikke noe skatt eller annet. kun avgiftene for å importere. Så fort du gjør dette på fast basis og du forventer å tjene penger på det og planlegger driften, så regnes det som næring, og du er pålagt å starte er firma og skatte og føre regnskap osv. Du trenger ikke gå med overskudd, det at du planlegger å tjene penger på å gjøre x og x og gjør det på fast basis er nok grunnlag for å kreve oppstart av firma. Anonymous poster hash: 200d5...bb0 1 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Om du ikke snart får problemer med manglende skatt av fortjenesten vil du også får problemer med å tegne forsikring på bilene. Lenke til kommentar
Formula90 Skrevet 20. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2019 Så fort du gjør dette på fast basis og du forventer å tjene penger på det og planlegger driften, så regnes det som næring, og du er pålagt å starte er firma og skatte og føre regnskap osv. Du trenger ikke gå med overskudd, det at du planlegger å tjene penger på å gjøre x og x og gjør det på fast basis er nok grunnlag for å kreve oppstart av firma. Anonymous poster hash: 200d5...bb0 Hva regner de som fast basis egentlig? Om du ikke snart får problemer med manglende skatt av fortjenesten vil du også får problemer med å tegne forsikring på bilene. Har vært veldig lav fortjeneste. jeg har og beholdt endel av bilene jeg har hentet Henter og kun biler jeg kunne tenkt meg selv. Er ikke kun for fortjeneste Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Lignende tråd fra tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1811099 1 Lenke til kommentar
*NORGE* Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Hva regner de som fast basis egentlig? Har vært veldig lav fortjeneste. jeg har og beholdt endel av bilene jeg har hentet Henter og kun biler jeg kunne tenkt meg selv. Er ikke kun for fortjeneste Skattefar er ikke spesielt opptatt av om man formelt driver firma og akkurat det blir slik sett et biprodukt der, selv om om det etterhvert blir et nødvendig biprodukt for oppfylle andre plikter. Skattelovens utgangspunkt er om inntekten er vunnet ved virksomhet. Da kreves tre ting: a) At det er sannsynlig (mer enn 50 % sjanse) for at dette er egnet aktivitet til å gi overskudd over tid. b) At dette foregår med en viss regelmessighet og ikke er enkeltstående case. To-tre-fire “case” i b) i løpe av et kalenderår (valgt selv og ikke påtvunget en av ytre omstendigheter som arv, da er litt høyere grense) og over mer enn helt kort tid (en eller noen få dager) og b) er oppfylt. I praksis er det også en avgrensing, nemlig mot hobby. “Veilende norm” der er at virksomheten i mende slik den faktisk drives er egnet til å skaffe avanse (ikke fortjeneste, men salg - kjøp uten hensyn til utgifter) mer enn 5000 kr/år. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå