3QZILALL Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Lyngården har over 600 energimålere på bare 14.000 kvadratmeter Lenke til kommentar
missi Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 (endret) Hvor mange kvadrat er hvert panel på? Jeg er ikke sånn flink i sånn matte og sånn... Hvor mye av fasaden kunne teoretisk blitt utnyttet til å fange solenergi via solcellepanel? (La oss leke at panelene kan tilpasse seg fasaden). Hvor stor avstand må en ha til neste bygg for at det ikke skal kastes skygge på førsteetasjen fra 1 april til 30 september. Endret 19. mai 2019 av missi Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Full kontroll på folket med andre ord for musepiss i havet. Alle disse elektronikkdingsene som skal inn over alt alltid... de gjør sikkert komponent mangelen mindre prekær skulle jeg tro. Slike miljø/overvåkingstiltak har som regel den ironiske effekten. Eller har den det. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Angående solcellene så er nok ikke økonomien helt på tryne, men heller ikke veldig bra. De går antagelig omtrent i null på lang sikt. Energimålerne koster nok veldig lite, så hvorfor ikke? Man kan sikkert lese ut mye interessant om forbruksmønstre på sikt, selv om det er anonyme data. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 600 målere må jo bruke mye strøm. Og det blir jo mye data av det, som igjen gir strømforbruk. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 600 målere må jo bruke mye strøm. Og det blir jo mye data av det, som igjen gir strømforbruk. Virkelig? Hva bruker egentlig en måler? 0,1 watt? Da skulle det vel koste noe sånt som 500 kr i året, i et bygg på over 10-15 000 kvadratmeter. Det er et musepiss i havet. Hvis de logger forbruket hvert minutt med 8 bit presisjon skulle det generere ca 0,3 GB data per år. En ny, men slapp kontorpc-CPU kan nok prosessere og analysere hele datamaterialet for et tiår, i løpet av et sekund. Du må gjerne forklare hvorfor det skulle bli noe særlig energibruk eller data ut av det.. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Virkelig? Hva bruker egentlig en måler? 0,1 watt? Da skulle det vel koste noe sånt som 500 kr i året, i et bygg på over 10-15 000 kvadratmeter. Det er et musepiss i havet. Hvis de logger forbruket hvert minutt med 8 bit presisjon skulle det generere ca 0,3 GB data per år. En ny, men slapp kontorpc-CPU kan nok prosessere og analysere hele datamaterialet for et tiår, i løpet av et sekund. Du må gjerne forklare hvorfor det skulle bli noe særlig energibruk eller data ut av det.. Ante ikke at det fantes målere som bare bruker 0,1 watt. Regnet heller med at de brukte 1-3 watt. De er sikkert billige om de bare bruker 0,1 watt? Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 "Installeringen av totalt 126 solcellepaneler er i gang på taket av Lyngården" Hva skjer med disse solcellepanelene om vinteren når snøen kommer? Jeg synes jeg kan se dette på mange tak; enten ligger de ganske flatt , eller slik at snøen vil samle seg og bygge seg opp. Bør ikke panelene heller monteres slik at snøen faller av og frigjør panelflaten? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 (endret) Virkelig? Hva bruker egentlig en måler? 0,1 watt? Ante ikke at det fantes målere som bare bruker 0,1 watt. Regnet heller med at de brukte 1-3 watt. De er sikkert billige om de bare bruker 0,1 watt? Regn med ~1-10uW for selve målerne om de bryr seg med energiforbruk 1-10mW om de ikke gjør det. At de skal bruke noe i nærheten av en watt er hinsides, da må de jo legge på kostnad i form av termisk design i modulen. Hva modulene i seg selv skal koste vet jeg ikke, men komponentkostnaden burde ligge på 5-50kr i tilegg til BOM for en sikring (Mest avhengig av hvilken sikring du starter med). Det mest fundamentale å legge til er et kommunikasjonsgrensesnitt. (uart koster fra fraksjoner av øre, RF koster fra ca 5-10 kr. i ekstra BOM.) og et telleverk. (Betyr gjerne noe mer ombordminne, men neppe en BOM adder på mer enn 2-5kr) Husk at det er ikke så veldig stor forskjell på en moderne automatsikring og en energimåler. Begge må måle strømmen i kretsen. Selv om automatsikringen ikke gjør like mye med hva den måler som et meter, gjør de mer enn hva mange tror, det sitter mikrokontrollere i moderne automatsikringer som gjør en hel del signalbehandling på hva de måler. Spranget opp til å ikke bare beslutte om kontaktoren skal åpnes men også telle energimengden som går er ikke så stor. Ett kommunikasjonsgrensesnitt er heller ingen heksekunst å legge til. Man trenger ikke her alt av isolert metrologi og antitamper design som elverkets målere vil ha. Endret 20. mai 2019 av sverreb Lenke til kommentar
toreae Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Regn med ~1-10uW for selve målerne om de bryr seg med energiforbruk 1-10mW om de ikke gjør det. At de skal bruke noe i nærheten av en watt er hinsides, da må de jo legge på kostnad i form av termisk design i modulen. Rimelig heftig elektronikk. Bare en spenningsdeler må ha minimum 52,9 Giga-ohm for å ikke bruke mer en 1 uW. Og den må ikke være påvirket av kapasitanser i resistorene. Transformatorer med slikt tap er vel totalt utelukket? Eller er det gjort med annen, mye mer fansy elektronikk til under 50 kr? Fantastisk uansett! Lenke til kommentar
2N1711 Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 "Installeringen av totalt 126 solcellepaneler er i gang på taket av Lyngården" Hva skjer med disse solcellepanelene om vinteren når snøen kommer? Jeg synes jeg kan se dette på mange tak; enten ligger de ganske flatt , eller slik at snøen vil samle seg og bygge seg opp. Bør ikke panelene heller monteres slik at snøen faller av og frigjør panelflaten? Må ikke spørre om sånt. Da forvinner all moroa. Denne geniale løsningen medførte nesten to uker med håndmåking i vinter. http://www.bfk.no/Nyheter/Videregaende-opplaring/Her-produserer-de-strom-pa-taket-av-skolen/ Noen hadde visst glemt at det snør i Norge, og når taket ikke tåler mye snø, og heller ikke har plass til freser, blir det 2000+ kvm kram snø for hånd uten å skade taket eller panelene. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Rimelig heftig elektronikk. Bare en spenningsdeler må ha minimum 52,9 Giga-ohm for å ikke bruke mer en 1 uW. Og den må ikke være påvirket av kapasitanser i resistorene. Transformatorer med slikt tap er vel totalt utelukket? Eller er det gjort med annen, mye mer fansy elektronikk til under 50 kr? Fantastisk uansett! Man bruker nok ikke spenningsdelere noe sted her av den grunnen du skisserer. Du trenger et design for å gjøre AC-DC konvertering fra en høy spenning for strømforsyningen til logikken. Akkurat det er ikke mitt felt, men noen kapasitorer og switcher burde fikse det. Tilsvarede triks kan man bruke til å måle spenninger og strømmer. uten eksotiske ADCer. Igjen jeg betrakter alt over 5V for høyspent så ikke mitt felt, men vi vet at de alt gjør dette i vanlige automatsikringer. Det vi egentlig trenger å legge til er litt datalogging og kode for å omsette målingene til akkumulert energi og ikke bare se om strømmen er over en terskel lenge nok. Mikrokontrollere som kan gjøre dette med noen uW energibudsjett er hyllevare. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Man bruker nok ikke spenningsdelere noe sted her av den grunnen du skisserer. Du trenger et design for å gjøre AC-DC konvertering fra en høy spenning for strømforsyningen til logikken. Akkurat det er ikke mitt felt, men noen kapasitorer og switcher burde fikse det. Tilsvarede triks kan man bruke til å måle spenninger og strømmer. uten eksotiske ADCer. Igjen jeg betrakter alt over 5V for høyspent så ikke mitt felt, men vi vet at de alt gjør dette i vanlige automatsikringer. Det vi egentlig trenger å legge til er litt datalogging og kode for å omsette målingene til akkumulert energi og ikke bare se om strømmen er over en terskel lenge nok. Mikrokontrollere som kan gjøre dette med noen uW energibudsjett er hyllevare. Selve mikrokontrolleren var ikke min "bekymring". Kalkulator har fungert på et lite solcellepanel, lenge. Men man skal måle både spenning og strøm nøyaktig. Det er en bra utfordring. Men at jeg ikke har sett det, betyr ikke at det ikke fins. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Ser de strømmålerne der (2-polversjonen) ligger på rundt 500kr i innkjøpspris til installatør. I tillegg kommer gateways for strømmålerne i hver tavle for rundt 2100 pr stk. En slik gateway avbildet i artikkelen kan håndtere inntil 20 "PowerTags". Med 600 strømmålere trenger man dermed 30 gateways.Dvs. 500*600+30*2100 ~= 360 000kr i innkjøp, ikke toppsystemet medbergnet.Ikke akkurat noe billig investering, men regner med schneider har gitt godpriser siden de sitter i bygget selv. Hver powertag er oppgitt til å ha et effektforbruk <= 2VA, mens gatewayen er oppgitt til 5VA. Endret 30. mai 2019 av BigJackW 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 30. mai 2019 Del Skrevet 30. mai 2019 Det er priser og effektforbruk som jeg kan tro på 2VA gir kanskje 0,5 til en 1W, noe som jeg kan tro på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå