SheldonC Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Fikk lakkert en hjulbue for ganske nøyaktig ett år siden, men nå har det flakket av litt lakk og det ser ut som at mer kommer til å falle av. Er dette noe som kan og burde reklameres på hos verkstedet som gjennomførte lakkeringen? Hvor lang garanti er det som regel på lakkering? Lenke til kommentar
stianooh Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Ja, selvfølgelig. Har snart time på verksted for dette selv. Det er godt over et år siden de lakket første gang. De sa ingenting på det. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Det er vel to års reklamasjon om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 (endret) Det er vel to års reklamasjon om jeg ikke tar feil. Jeg vil forvente at en lakkering varer vesentlig lenger enn 2 år(unntatt ytre påførte skader selvfølgelig), så jeg antar det er 5 års reklamasjon. Endret 20. mai 2019 av toth Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Du har all rett til å klage på dette. Med mindre dette skyldes ytre påvirkning. Du har alltid to års klagefrist (reklamasjonstid) når du kjøper noe av en profesjonell selger. For varer som ved vanlig bruk er ment å vare mye lenger, kan du klage i fem år. Joggesko og barneleker har typisk to års klagefrist, mens møbler og mobiltelefoner har en klagefrist på fem år (forbrukerkjøpsloven). Her finner du nyttige tips: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/ Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Kommer vel an på hva som lakeres, hadde litt rust og sinkslipp som jeg fikk lakkert, da sa de at det ikke var noe garanti og det var nesten garantert at det ville komme tilbake. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 da sa de at det ikke var noe garanti Det er viktig å skille mellom garanti og reklamasjon - garanti trenger ingen gi, men reklamasjonsrett kan de ikke fraskrive seg(om du er forbruker). Lenke til kommentar
liehen Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 Jeg vil forvente at en lakkering varer vesentlig lenger enn 2 år(unntatt ytre påførte skader selvfølgelig), så jeg antar det er 5 års reklamasjon. Det hjelper nok lite hva du forventer Dette kommer inn under denne, og her står det to år: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63 Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. mai 2019 Del Skrevet 21. mai 2019 (endret) Det hjelper nok lite hva du forventer Dette kommer inn under denne, og her står det to år: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63 eh.. Ja, nettopp. Å lese paragrafer i sin helhet er alltid lurt: (2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Endret 21. mai 2019 av toth Lenke til kommentar
liehen Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 eh.. Ja, nettopp. Å lese paragrafer i sin helhet er alltid lurt: (2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Det har vært mange saker rundt dette med lakkering og da har det alltid vært 2 år jeg har hørt i disse sakene. Jeg er derimot ikke uenig i at det bør vare mer enn 2 år, men slik har det nå ikke vært i de sakene jeg har lest om. Men, jeg har sendt en henvendelse til NAF, kan jo være greit å vite hvordan de vurderer saken Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 24. mai 2019 Del Skrevet 24. mai 2019 Uansett om det er 2 eller 5 års reklamasjonsfrist, så er det ikke sikkert at en vinner saken. Hvis en har grunn til å forvente at lakkeringen ikke varer mer enn f.eks 1 år, så får en ikke medhold. Det kommer an på jobben og hva verkstedet har kommunisert til kunden. Om de opplyser at lakkeringsjobben neppe holder mer enn 1 år, så kan en reklamere etter 1,5 år, men man vil ikke vinne saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå